Verbreking arbeidscontract Account Manager volgens de regels?

Enduro75
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verbreking arbeidscontract Account Manager volgens de regels?

#1 , 29 okt 2020 21:55

Ik werd als account manager ontslagen op 24 september na 2 jaar en 4 maanden dienst door de werkgever na reorganisatie van de commerciële cel. Ik ben geen kenner en kan dus niet inschatten of de eindafrekening correct gebeurde, ik ontving in het kader van de verbreking van mijn arbeidscontract een vergoeding van 12 weken loon, ik zie geen vergoeding voor het onmiddellijke inleveren van de wagen, maaltijdcheques; hospitalisatieverzekering, of groepsverzekering of ter compensatie van de forfaitaire onkostenvergoeding.
Ik moet geen opzegtermijn presteren.
De werkgever heeft vermeld dat hij afziet van het niet concurrentiebeding maar herinnert me er wel aan me te onthouden van oneerlijke concurrentie.
De eigenaar van het bedrijf heeft permanent geschillen lopen voor de rechtbank en beschikt over een leger advocaten.
Ik wil dus gewoon laten nakijken of ik kreeg waar ik recht op had en of er als Account manager buiten de wettelijk vastgelegde regels geen andere vergoedingen zijn die gebruikelijk zijn bij een ontslag obv omzet/nieuw aangebrachte klanten ofzo?
Ik ben niet bij een vakbond aangesloten en eventuele procedures zitten uiteraard niet in de rechtsbijstandverzekeringen die ik heb. :oops:

Is het de moeite hier verder nog iets mee te doen of niet?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2020 07:17

Er is geen aparte vergoeding voor inleveren wagen, hospitalisatieverzekering etc omdat dit allemaal verrekend wordt in die verbrekingsvergoeding die je krijgt.
Die is niet puur 12 weken brutoloon, maar houdt ook rekening met oa: eindejaarspremie, vakantiegeld, variabele verloning, ecocheques, groeps- en hospitalisatieverzekering (werkgeversgedeelte), werkgeversgedeelte maaltijdcheques (indien van toepassing natuurlijk) etc. die je normaal zou gehad hebben tijdens die 12 weken werken.
De forf onkostenvergoeding tellen niet mee bij berekening van die 12 weken loon want je hebt immers geen onkosten voor deze werkgever meer.

Los hiervan moet je ook vakantiegeld krijgen (zowel voor vakantierechten volgend jaar, alsook vakantie die je eventueel dit jaar nog niet opgenomen hebt), eindejaarspremie, indien van toepassing in de sector (bijvoorbeeld PC200) sectorale premie
Indien van toepassing ook ecocheques, al gebeurt het wel vaker dat die pas berekend en betaald worden op het moment dat de ecocheques voor alle werknemers in de firma berekend worden.

berenod
Berichten: 942

#3 , 30 okt 2020 07:37

Spijtig genoeg een van de redenen waarvoor je quasi verplicht bij een vakbond zou moeten zijn.

Zelf kan je hier echt niets aan doen, de kosten die je zou hebben om eventuele zaken waar je recht op had en niet gekregen hebt te gaan afdwingen gaan een veelvoud zijn van wat je gaat recupereren.

Zoals hierboven geschreven, heb je wel degelijk recht op een aantal zaken die je aangeeft, maar daar worden inderdaad snel een aantal zaken (firmawagen bijvoorbeeld) eens vergeten.

Wat je juist ontvangen hebt is dikwijls moeilijk te becijferen, daar men alles in één uitbetaling doet, en door het sowieso wegvallen van de onkostenvergoeding en de manier waarop voorheffing berekend wordt kan het soms lijken dat je (netto) te weinig gekregen hebt terwijl het wel correct is.

Zulk een laatste afrekening laat je inderdaad altijd best nakijken door de vakbond, maar in jouw geval natuurlijk lastig.

Dat hij je concurrentiebeding niet activeert is redelijk standaard, zou hij dat willen doen dan moet hij je nu het brutoloon ten bedrage van wat je tijdens de helft van die periode van het concurrentiebeding zou verdienen. Is het een concurrentiebeding van 12 maanden zou hij je 6 maanden brutoloon moeten uitbetalen!

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2020 08:10

Voor wat betreft nieuwe klanten en extra omzet die je hebt aangebracht: dit maakte deel uit van je courante werkzaamheden, dus daar ben je al voor betaald in je brutoloon of bonussen. Je kan daar geen extra vergoeding voor claimen.

In alle bedrijven waar ik gewerkt heb, was afzien van concurrentiebeding altijd standaard. Het klopt wat ze zeggen dat oneerlijke concurrentie nog steeds niet toegelaten is, bijvoorbeeld gebruik maken van klantenlijsten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”