Verdwijnen functie

Jasper1234
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verdwijnen functie

#1 , 25 okt 2020 10:42

Beste

Mijn werkgever heeft mij laten weten dat mijn functie verdwijnt. Nu stelt men mij een andere functie binnen het bedrijf voor.
De functie zou ten eerste 50 kilometer verder op een andere locatie zijn en ten tweede veschilt de functie erg van wat ik nu doe.
Kan mijn werkgever mij verplichten om de nieuwe functie te aanvaarden? Volgens mijn vakbond mag mijn WG mij verplaatsen naar een andere locatie. Is een weigering van werk contractbreuk en loop ik als gevolg de opzegvergoeding mis (>15 jaar dienst)? Het is vooral de nieuwe functie die ik niet zie zitten, deze sluit naar mijn mening totaal niet aan bij mijn profiel en is in principe ook een stap terug. Als een functie vervalt en ik zie die nieuwe functie totaal niet zitten moet de WG mijn contract dan niet gewoon verbreken en mijn opzegvergoeding betalen of vrijstellen van prestaties? Mijn WG staat er bij collega's ook wel om gekend om achterpoortjes te zoeken om mensen geen opzegvergoeding te moeten geven.

Alvast bedankt voor jullie feedback

Jasper

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 26 okt 2020 11:45

Je contract voorziet blijkbaar de mogelijkheid tot herlocatie. Waarschijnlijk ook de mogelijkheid tot functiewijziging. Als je de nieuwe functie niet aankan (bv fysiek te zwaar) dan rest je de piste van arbeidsongeschiktheid met het bijhorende inkomensverlies. Etc. In de limiet blijf je dan in dat stelsel tot je op pensioen kan. Idemdito met ziekte.

Proper is het niet wat je werkgever doet maar hij kleurt binnen de lijntjes.

Werkgever zou je kunnen ontslaan en maand per maand uitbetalen waarbij t stopt als je een nieuwe job vindt. Soms wordt idd een opzegvergoeding in een keer uitbetaald zonder voorwaarden doch dit is absoluut niet de regel.

Als je nog ver van je pensioenleeftijd bent en je hebt een goed profiel dan zou k aanvaarden en ondertussen ander werk zoeken dat je ligt.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”