Dading met werkgever na ontslag

BeaTrivaPeter
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Dading met werkgever na ontslag

#1 , 11 okt 2020 11:55

Beste,
Mijn werkgever heeft voorgesteld om een dading af te sluiten nav ontslag om hiermee alle geschillen af te sluiten en een rechtszaak te vermijden. Voorstel is dading van 5 maand loon.
Twee vragen heb ik:
- zijn dat brutobedragen of nettobedragen die gaan betaald worden? Ik lees hier op internet toch dat dat vaak een om een forfaitair bedrag gelijk aan x aantal maanden NETTOloon gaat...?
- hoe wordt zo n forfaitair bedrag belast? Stel dat ze mij een forfaitair bedrag van 5 maand nettoloon gaan betalen, moet ik daar dan nog extra belasting op betalen?
Ik zou toch graag 5 maand nettoloon zuiver willen ontvangen.
- is er een verschil tussen de term opzegvergoeding en dading fiscaal gezien?
Ik ben graag een beetje voorbereid...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 11 okt 2020 15:46

Beste

Gezien het om een dading gaat is dat een afspraak tussen beide partijen. Als u 5 maand loon afspreekt is dat doorgaans 5 maand brutoloon. En 5 maand brutoloon is doorgaans ook 5 maand nettoloon. Op uitbetaalde lonen moet ALTIJD belasting betaald worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

logoke
Berichten: 24

#3 , 11 okt 2020 16:09

Hoe lang heb je voor je werkgever gewerkt? Ook een ev groepsverzekering moet in acht genomen worden. Als bediende heb je reeds verlof voor volgend jaar opgebouwd en dit moet ook betaald worden. 5 maanden uitbetaling, sec, is niet zoveel.

Reclame

BeaTrivaPeter
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 okt 2020 16:23

Dank vr de reacties. Het is maw de werkgever die de bedrijfsvoorheffing etc op die vergoeding betaald en ik die dan het nettogedeelte ontvang, maw juist hetzelfde als zou het over een normale uitbetaling vaneen loon gaan waarbij de werkgever instaat voor de betaling van de sociale lasten hierop en bedrijfsvoorheffing? Wil vermijden dat ik op het nettobedrag nog alles zelf achteraf moet gaan ophoesten en dus veel minder ontvang dan 5 maand nettoloon...

BeaTrivaPeter
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 okt 2020 16:34

Volgens mij is een dading geen loon maar een vergoeding en is de fiscale behandeling hiervan mogelijks anders...?
Geen idee of dat hetzelfde gezien wordt als een verbrekingsvergoeding...?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 okt 2020 16:41

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#7 , 14 okt 2020 14:30

Eerst en vooral zien waar je met je anciënniteit recht op hebt.
Dat zijn zaken die je bijv. bij de vakbond perfect kan laten berekenen.
Het gaat daar ook niet om enkel loon, maar ook om vakantiegeld, ook pro rata voor volgend jaar, dertiende maand waar je nog recht op hebt, de vergoeding voor maaltijdcheques.
Het is een bedrag dat je krijgt net alsof je daar dan bijv. nog 5 maanden zou werken. Hospitalisatie loopt door tot het einde van die periode, enzo.
Dus enkel 5 maanden nettoloon gestort krijgen dat is in principe niet genoeg.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”