ontslagen tijdens ziekte - wat nu naar werkloosheid toe?

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

ontslagen tijdens ziekte - wat nu naar werkloosheid toe?

#1 , 13 sep 2008 14:02

gisteren was ik exact een week ziek en kreeg ik telefoon van het werk dat ze mij ontslaan. Mijn dokter had me donderdagavond verlenging van 2 dagen ( tot en met dinsdag) gegeven en ik had dat briefje vrijdagmorgen gepost.
Ik werkte in dat bedrijf vanaf 1 augustus.
Hoe moet ik dat nu doen naar de ziekenkas toe en naar de werkloosheid toe?

Ik weet dat de ziekenkas pas wordt stopgezet vanaf het moment dat je het zelf stopzet en dus automatisch wordt verlengd.
maar ik ben in tussentijd dus ontslagen. Heeft dat invloed op werkloosheidsuitkeringen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling
Berichten: 280

#2 , 13 sep 2008 16:13

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#3 , 13 sep 2008 16:25

de brief was op vrijdag verstuurd, dus wschl krijg ik die maandag.
Ik weet dat men in de proefperiode men u tijdens je ziekte kan ontslaan zonder opzegvergoeding. Staat dat dan gelijk aan "dwingende redenen" en wordt je daardoor geweigerd tot de werkloosheid?

Ik heb op tijd ziektebriefje verstuurd ( ik ga ervan uit dat ze dat ontvangen hebben want anders had men mij wel gebeld om te vragen waar ik bleef). geen enkele keer onwettig afwezig geweest.
Dat men iemand die ziek is tijdens proefperiode zonder opzegging ontslaat, akkoord, maar dan moet die toch tot werkloosheid kunnen toegelaten worden?

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 13 sep 2008 18:28

Waar haal jij het dat je geen recht op werkloosheidsuitkering zal hebben?

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#5 , 13 sep 2008 21:43

Waar haal jij het dat je geen recht op werkloosheidsuitkering zal hebben?
is ziekte dan geen dwingende reden? ze betalen geen week opzeg zoals normaal in de proefperiode moet bij niet-ziekte.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#6 , 15 sep 2008 14:18

heb vandaag aangetekende brief gehad waarop staat dat mijn contract is be-eindigd omwille van langer dan een week ziek ( welgeteld 1 week plus 1 dag)
geen C4, ze zijn me dat niet verschuldigd, zeggen ze als ik bel.

subaru
Berichten: 90

#7 , 28 sep 2008 05:40

werk voor de vakbond

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 12 okt 2008 19:03

heb vandaag aangetekende brief gehad waarop staat dat mijn contract is be-eindigd omwille van langer dan een week ziek ( welgeteld 1 week plus 1 dag)
geen C4, ze zijn me dat niet verschuldigd, zeggen ze als ik bel.
C4 is steeds verplicht, zelfs bij ontslag nemen van de werknemer.

C4 is namelijk een document dat aangeeft vanaf wanneer tot wanneer je in dienst was en wat de reden van ontslag is.

Hermand
Berichten: 1

#9 , 20 sep 2010 01:11

Indien je tijdens proefperiode ontslagen wordt voor ziekte zonder opzeg heb je wel degelijk recht op uitkeringen. De werkgever moet geen opzeg geven omdat dit een uitzondering is bij langer dan 1 week ziek tijdens proefperiode. Je hebt uiteraard recht op een C4 want daar moet opstaan dat je tijdens je proef werd ontslagen voor langdurige ziekte (tijdens proefperdiode is langer dan 1 week ziekte helaas al langdurig ziekte) en dan krijg je wel degelijk uitkeringen via je syndicaat. Dringende reden geld enkel als je onwettig afwezig was (zonder ziektebriefje), maar zelfs dan moet je steeds C4 krijgen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”