Aan het werk tijdens opzeg

Lobke
Topic Starter
Berichten: 21

Aan het werk tijdens opzeg

#1 , 08 okt 2020 18:11

Goedemiddag, ik heb na 9 jaar dienst mijn ontslag gekregen en heb een opzegtermijn van +/-8 maanden. Ik ben vrijgesteld van prestaties en word verondersteld tegenopzeg te doen zodra ik ander werk vind.

Nu heb ik een jobaanbieding waarover ik wat twijfels heb maar die ik toch een kans wil geven. Kan ik op interimbasis een paar weken werken bij de nieuwe werkgever en pas als het bevalt na een paar weken effectief opzeggen bij de huidige werkgever? Indien niet, laat ik heel wat maanden loon/opzeg schieten voor een job waar ik nog niet zeker van ben.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2020 18:57

U mag elders beginnen interim/contract maar dan stopt uw opzegtermijn bij huidige werkgever en eindigt uw contract. Geen uitbetaling.
Indien u niet slaagt bij nieuwe werkgever houdt rekening met mogelijke problemen met werkloosheidsuitkeringen.

Het is aan u om te kiezen voor zekerheid of voor vraagtekens.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 08 okt 2020 22:09

Staat er expliciet vermeld in het document dat u vrijstelt van uw prestaties dat de opzeg teniet wordt gedaan indien u ergens anders zult werken, en dat document heeft u ook ondertekend?

U spreekt immers van een veronderstelling, maar dat is iets anders dan dat het zwart op wit in een overeenkomst met de werkgever wordt gegoten.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 09 okt 2020 19:49

Normaal gezien heeft de werkgever niets meer vandoen met wat de ontslagen werknemer aanvangt na het ontslag waarbij deze uitdrukkelijk ( op papier) vrijgesteld wordt van prestatie v/de opzegtermijn. Immers, hoe zou de werkgever dat al met zekerheid kunnen vaststellen én sanctioneren? Het lijkt me tevens niet mogelijk om zo'n clausule correct in een ontslagbrief te formuleren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 09 okt 2020 21:47

Helaas Eylis, er is rechtsleer en rechtspraak over dat de werkgever het bij het rechte eind heeft als puntje bij paaltje komt.
Vandaar de vraag: staat dit zwart op wit in de overeenkomst van de vrijstelling.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 10 okt 2020 10:48

Dus blijkbaar toch mogelijk: hoé staat het in de ontslagbrief geformuleerd?

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 okt 2020 11:51

Lobke : indien u de juiste info wilt, moet u ook antwoorden op de vragen om mee te delen wat er precies in uw ontslagbrief staat vermeld.

Indien in die ontslagbrief expliciet vermeld staat door de werkgever :
Bepaling dat de werknemer wordt vrijgesteld van prestaties; MAAR OOK AUTOMATISCH EN VAN RECHTSWEGE ONTBONDEN WORDT ZODRA DE BEDIENDE TIJDENS DE PERIODE VAN VRIJSTELLING VAN PRESTATIES EEN TEWERKSTELLING AANVANGT BIJ EEN ANDERE WERKGEVER;
De werkgever stopt met betaling aan de werknemer op de dag van begin werk bij andere werkgever.

Indien dit niet expliciet vermeld staat in de ontslagovereenkomst, moet de werkgever het loon tijdens de ontslagperiode verder betalen.

Dus het resultaat hangt nu van u af : of u details geeft omtrent overeenkomst.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 okt 2020 16:16

Ik raad u aan om volgende link te lezen:

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwFic ... enDocument
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Lobke
Topic Starter
Berichten: 21

#9 , 11 okt 2020 15:09

Sorry voor mijn late reactie!

Buiten de aankondiging van mijn ontslag met daarin de begindatum en de duur van de opzegtermijn, heb ik niets getekend.

Ik heb achteraf per mail de bevestiging gevraagd dat ik vrijgesteld ben van aanwezigheid, zodat ik niet onwettig afwezig kan beschouwd worden. Het komt er op neer dat ik nu van thuis uit nog wat werk doe, mijn klanten nog wat opvolg en een collega opleid. Er wordt niet van mij verwacht dat ik dit onmiddellijk en tijdens de kantooruren doe. Ik kan dit dus blijven verder doen voor de periode dat ik de nieuwe job wil proberen (max 2 tot 3 weken). Als de nieuwe job bevalt, zal ik dan zeker opzeggen (want de huidige werkgever heeft een vergoeding beloofd als ik sneller aan het werk ga dan mijn opzeg duurt).

Bedankt voor de interessante link, Marcus! Ik weet echter niet of ik onder de regeling 'vrijgesteld van prestaties' val. Ik krijg niet onmiddellijk een verbrekingsvergoeding maar moet niet naar kantoor tijdens de opzeg. In principe was er afgesproken dat ik tot midden uiterlijk einde september zou blijven helpen/adviseren/opleiden. Toch blijven de vragen komen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”