sollicitatieverlof laatste week

Zac
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

sollicitatieverlof laatste week

#1 , 27 sep 2020 16:27

Beste

Mijn vriendin zit in haar opzegperiode voor haar parttime job.
Ze heeft elke maandag haar sollicitatieverlof genomen waarop ze recht heeft.

Nu de laatste week moet ze nog twee dagen werken (maandag en dinsdag). De baas heeft kwaad laten weten dat ze maandag haar sollicitatieverlof niet mag opnemen en dat ze na haar ontslag genoeg tijd heeft voor werk te zoeken.

Klopt het dat ze maandag haar sollicitatieverlof niet meer kan opnemen of heeft ze hier nog recht op?

Mvg
https://t.me/pump_upp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 sep 2020 16:51

Waarom moet ze die laatste week nog maar 2 dagen werken?

Wat zijn haar normale werkdagen? Bij een part time contract heeft ze toch geen volledige dag sollicitatieverlof per week opgenomen?

Zac
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2020 16:56

Volgens de baas eindigt haar opzegperiode deze dinsdag.
Ze werkt 4 dagen per week.

Dit is wat de vakbond ons meegedeeld heeft:
"Je hebt recht op sollicitatieverlof. Als je voltijds werkt is dit 1 dag per week of 2 halve per week. Indien je deeltijds werkt heb je recht per week, proportioneel."
https://t.me/pump_upp

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2020 20:19

Aangezien je recht hebt op 1 dag sollicitatieverlof per week bij voltijds werken en anders pro rata, vermoed ik dat ze eigenlijk geen recht had op volledige dagen de afgelopen weken.

Ik zou persoonlijk ook geen zaak maken van die die dag in een week dat ze nog 2 dagen moet werken.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#5 , 27 sep 2020 22:49

Een nuance (die er juridisch weliswaar niet toe doet): is ze ontslagen, of heeft ze zelf ontslag genomen?

In geval van het laatste, zou ik er inderdaad geen zaak meer van maken.
In geval van het eerste... pech voor de werkgever zou ik denken, moest je vriendin maar niet ontslaan.

Ivm de opzeg: ik vermoed dat dit nog vanuit het systeem met (halve) maanden is, en dat de opzeg tot en met 30 september duurt, en er op woensdag normaal niet gewerkt dien te worden door de vriendin?

Zac
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 sep 2020 23:33

@Thomas_A
Ze werkt 19 uren dus ze heeft recht op 4.45u verlof per week. Dit heb ik toch begrepen van de vakbond.

@Blaatpraat
Idd ontslag door werkgever wegens verandering van uren. De werksfeer is ook veranderd en de baas geeft nu constant commentaar.

De opzegtermijn was een week uitgesteld wegens ziekte en volgens de werkgever is dinsdag haar laatste dag.
Normaal gezien had ze deze maandag een gesprek voor sollicitatie maar dit gaat ze dus nu moeten uitstellen aangezien ze niet in de problemen wilt komen.

Als ze recht geeft op een sollicitatieverlof zou ze dit deze dinsdag ook graag willen nemen maar ze weet al hoe de baas zal reageren.
https://t.me/pump_upp

Blaatpraat
Berichten: 3795

#7 , 28 sep 2020 09:44

En wat gaat de werkgever doen als je vriendin het sollicitatieverlof (waar ze inderdaad recht op heeft) toch zou opnemen?
Haar ontslaan?
Het haar moeilijk maken op de laatste werkdag?
Lijkt mij dus nog 1 dagje tanden bijten dus.

gebrnaam
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 sep 2020 10:30


Normaal gezien had ze deze maandag een gesprek voor sollicitatie maar dit gaat ze dus nu moeten uitstellen aangezien ze niet in de problemen wilt komen.

Als ze recht geeft op een sollicitatieverlof zou ze dit deze dinsdag ook graag willen nemen maar ze weet al hoe de baas zal reageren.
beetje laat, maar als ze effectief vandaag een gesprek had opstaan kan de baas dat niet weigeren, sollicitatieverlof is proportioneel, maar vooral ook per week, alle voorgaand opgenomen sollicitatiedagen doen dus niet ter zake voor het verlof van vandaag.

Bij sollicitatieverlof heeft de werknemer het laatste woord

Zac
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 sep 2020 13:43

Bedankt voor de antwoorden!

We zullen een bericht sturen naar de werkgever om morgen de sollicitatieverlof in te plannen. Maar wat als de werkgever dit toch niet toe laat?
https://t.me/pump_upp

Blaatpraat
Berichten: 3795

#10 , 28 sep 2020 14:53

Opnieuw: wat gaat de werkgever doen als je vriendin het verlof toch opneemt?
Ontslaan kan niet meer.
Morgen is de laatste dag, dus pesten kan ook niet.
Haar 1 dag niet uitbetalen? Kans lijkt mij klein (maar indien dit toch gebeurt => vakbond).

Zorg dan wel dat ze alle administratie om het bedrijf te kunnen verlaten al in orde gebracht heeft.

Zac
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 sep 2020 16:10

Over welk administratie gaat dit?

De opzegbrief heeft ze aangetekend ontvangen.
Na de opzeg moet ze enkel nog de C4 ontvangen maar ik onderstel dat dit ook via post gebeurt?
https://t.me/pump_upp

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”