Toxische en verdachte werksfeer

RWeyten
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Toxische en verdachte werksfeer

#1 , 24 sep 2020 16:29

Beste mensen,

Al een 7tal maanden ben ik tewerkgesteld bij een bedrijf dat handelt in strooizout (ik vermeld dit enkel indien deze sector andere regels heeft).

Vanzelfsprekend ga ik geen naam noemen.

De eerste maanden leek dit de ideale job, dichtbij huis, redelijk loon en veel tijd voor mijn privéleven. Echter de laatste weken zijn er meer collega's van Turkse afkomst aangeworven door de Turkse eigenaars. Ik wil het dan ook duidelijk maken dat ik volledig geen racist ben, namelijk zelf al samen met een Marokaanse vriendin de laatste 7 jaar.

Het probleem begon toen hier allemaal Turks werd gepraat, door het personeel en de zaakvoerder, terwijl ik en een andere collega deze taal niet spreken (allebei Belg). Hierover al enkele opmerkingen gemaakt dat dit niet enkel asociaal is maar ook de collega's niet helpt want hun Nederlands verbeterd niet door telkens op Turks terug te vallen.

Na een week of twee werd het me een beetje te veel en ben ik kwaad na buiten gegaan, ik heb geen scene gemaakt, gewoon op een normale toon 'f*ck dit' gezegd en rustig naar buiten gegaan om even af te koelen en mijn vriendin te bellen. Nu heeft de collega met het minste kennis van Nederlands dit opgevat als 'f*ck you' of 'motherf*cker', de versies verschillen van collega tot collega.

Dit ook uitgelegd aan de collega's dat dit niet zo bedoeld en mijn excuses aangeboden. Dit uit eigen wil en niet omdat de vrouw van de baas met ontslag dreigde en zei 'dat je dan maar Turks begint te leren'. Ondertussen wordt er gewoon weer Turks gepraat en heb ik per mail een officiële waarschuwing ontvangen voor het beledigen van een collega. Tegen deze bezwaar aangetekend.

Nu wordt er hier gedreigd dat ik werk weiger en de boel saboteer omdat er op ene dag iets gevraagd wordt om dan de volgende dag te horen dat het anders moet maar dit wordt nooit deftig gecommuniceerd (zaakvoerder is Turks, spreekt gebrekkig Nederlands, Frans en Engels). Ik heb vriendelijk verzocht dat indien hij niet tevreden was dat hij mij mijn C4 mag geven, dit weigert hij. Hij wil dat ik zelf ontslag neem, dit ben ik niet van plan.

Verder is de sfeer hier na maanden verziekt en worden er verdachte werkwijzen toegepast maar ik ben niet zeker dat ik dit zomaar op een openbaar platform mag "verklikken".

Enige raad wat de beste stap is? Mijn idee was om met respect en eerlijk te zeggen dat ik ander werk ga zoeken maar om hier dan enkele weken tot maanden (COVID) in een toxische werkomgeving zie ik ook niet zitten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 24 sep 2020 17:03

de officiële talen in Belgie zijn nog steeds nederlands, frans en duits

als een werkgever en collega's weigeren nederlands te praten tegen u en zich zo gedragen omdat u geen turks verstaat vermoed ik dat er wel eens een overtreding van de taalwetgeving zou kunnen zijn al dan niet gecombineerd met discriminatie op basis van afkomst

contacteer alvast uw vakbond

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 sep 2020 18:45

Het gebruik der talen is vrij in België. Men kan collega's op het werk niet verbieden onderling Turks te spreken.

Communicatie tussen u en uw werkgever moet in het Nederlands gebeuren.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 24 sep 2020 18:54

Al met uw vakbond gaan praten?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”