Ontslag tijdens covid en de kafka

Doris.ran
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag tijdens covid en de kafka

#1 , 23 sep 2020 17:41

Hallo,

Omdat ik door het eindeloze Google'n niet meer weet wat ik moet denken probeer ik even hier raad te krijgen...

Op 7 april werd ik gebeld door HR met de mededeling dat ze de kostenberekening hadden herzien en het meest logische was om mij te laten gaan. Dat staat ook zo geschreven in de opzegbrief. Reorganisatie ten gevolge van de covid 19 crisis.

Ik was dat moment de 2 de langste manager in dienst en een onbepaald contract dus het meest logische/duurste om te laten gaan. Ze verzekerde mij dat zelfs al moest mijn de economische werkloosheidperiode ten einde zijn, het bedrijf mij mijn opzegperiode zou uitbetalen zodat ik niet meer terug moest naar het restaurant.

Op 5 juli kreeg ik een sms van de citymanager met de vraag waarom ik niet aanwezig voor mijn shift.
Ter info, we werken met een online werkrooster die of via mail of via sms een melding stuurt.
Aangezien ik toen geen toegang meer had tot Slack of mijn mailbox heb ik ook noooit een melding gekregen. De dag nadien ben ik gaan werken.

Ik mocht geen contact hebben met het team en geen contact met klanten, dit werd besloten door de citymanager. Of HQ hiervan op de hoogte was weet ik niet. Die dag vroeg HR om een wederzijdse overeenkomst te tekenen. Ik heb dat geweigerd.

Vanaf dat moment werd ik eigenlijk afwasser en was dit dus een psychologisch spelletje van het management om mij te doen vertrekken uit eigen wil. Ik werd gevraagd in de 2 andere restaurants ook te werken, ook in de keuken. Wetende dat als ik weigerde, ik mijn recht op werkloosheidsvergoeding ging verliezen ben ik gewoon blijven gaan werken.

Er werd mij opnieuw gevraagd of ik geen onderlinge overeenkomst wou ondertekenen. Ik heb weer geweigerd. Op een bepaald moment werd mij een shift gegeven om enkel de opkuis & ontsmetting van een keuken te doen. En dat was de limiet voor mij. Die maandag erop heb ik gevraagd vrijgesteld te worden van prestaties voor mijn laatste week.

Er werd mij weer een onderlinge overeenkomst opgestuurd met de vraag deze te ondertekenen.
Ik heb weer geweigerd en HR zei dat het een vergissing was. Per mail werd bevestigd dat ik vrijgesteld van prestaties en dat beide partijen akkoord waren.

Ineens krijg ik na een week terug een document ter ondertekening om vrijgesteld te worden van prestaties.
Ik heb ondertekend om alles af te ronden en mijn ontslagdocumenten te krijgen.

Mijn laatste dag was 5 juli en heb mij ingeschreven in de VDAB en actiris op 6 juli.
Op de vraag waarom ik mijn documenten nog niet had, kreeg ik het antwoord ‘na de loonsberekening van juli’

Na aandringen werd mij gezegd dat de documenten op 12 augustus werden opgestuurd per post uit Gent naar Brussel. 17 augustus was er nog altijd geen post.

De vakbond ging akkoord met een digitale kopie. Die werd opgestuurd door HR zonder vermelding van een reden van ontslag. Ik vroeg deze in te vullen en ze stuurde mij een e-mail met een screenshot ‘hier is een screenshot, je ziet de reden’. De reden stond er niet op dus ik denk dat het eerder van onbekwaamheid is dan uit pure naïviteit dat de HR manager niet de juiste procedure heeft gevolgd.

Op 28 augustus kreeg ik de officiële documenten in de bus.

Alles werd doorgestuurd naar de vakbond maar doordat er een maand tussen de eerste werkloosheidsdag en de aanvraag van uitkering naar de RVA toe zit, vroeg de RVA hier natuurlijk een reden voor.

De vakbond wachtte sinds 2 september op een betaalcode van de RVA.

Vorige week vrijdag check nog eens met de vakbond en die zeg nog altijd te wachten op een betaalcode.

Vandaag kreeg ik een brief van de RVA in de bus dat mijn documenten te laat werden ingediend en dus mijn uitkering pas geldig is van 10/09

Ik heb e-mails als bewijs dat mijn documenten op 2/09 ten laatste binnen waren.

Die brief van de rva staat op datum van 17/09.
Ik heb gemaild naar de vakbond om te vragen wat ik moet doen met die brief en die zegt nu dat ze die brief al ontvangen hadden en een herziening hebben gevraagd.

En ja 'ga dan werken' is ook een advies dat ik meekreeg van het secretariaat Gent van Aclvb maar er is geen werk in de horeca hier want alles ligt zo goed als stil. En andere jobs hebben langere aanwervingsprocedures.
Ondertussen zit ik door gans mijn reserve en moet de huishuur nog betaald worden.

Tijdens mijn opzegperiode werd ik 70% van mijn normaal loon uitbetaald want ik was al op economische werkloosheid gezet een maand, terwijl eigenlijk had ik die gepresteerd of vrijgesteld was geweest van prestaties zoals beloofd volledig was betaald. Heb recht om die overige 30% te reclameren bij mijn ex werkgever?

Kan ik een een schadevergoeding vragen via de arbeidsrechtbank omdat mijn ex werkgever er zijn met opzet of gewoon uit pure nalatigheid mijn ontslagdocumenten te laat heeft opgestuurd?

Is dat normaal dat de vakbond zo maar zijn handen afhoud van elk conflict? Kan ik een hoofdkantoor van een vakbond aanschrijven om dit te melden?

En is het een goed idee om contact op te nemen met de man vd RVA om hem alles uit te leggen of laat ik de vakbond verder rommelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 sep 2020 20:03

Ik vrees dat de RVA er geen oren zullen naar hebben, maar je vakbond kan dit gemakkelijk alles in orde brengen, ga er eens op een afspraak naar toe ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2020 21:11

TS stuur een email naar volgende personen ACLVB alle 3 aan

mario.coppens@aclvb.be nationale voorzitter

gert.truyens@aclvb.be Vlaams gewest secretaris

sabine.slegers@aclvb.be Nationaal secretaris

mail met uw volledig verhaal ( zoals in uw start topic ) de 3 mailadressen in de AAN :

Reclame

Doris.ran
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 sep 2020 21:55

Dank u!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”