Vrijwillig of onvrijwillig ontslag?

Yannick De Decker
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vrijwillig of onvrijwillig ontslag?

#1 , 25 aug 2020 22:03

Laat ik eerst even het verhaal schetsen om een duidelijk beeld te krijgen van het probleem.

Ik was voltijds als bediende in dienst bij bedrijf X sinds september 2018. In maart 2020 moest ik eerst op economische werkloosheid wegens corona en een tijdje later kreeg ik mijn ontslagbrief thuis toegestuurd. Mijn opzegtermijn begon in april en liep 10 weken tot eind juni.
Na enkele sollicitaties kreeg ik in mei de kans om als interim aan de slag te gaan, maar het bedrijf wou graag dat ik begin juni begon. Dit was in orde voor mijn ex-werkgever, en we ondertekenden allebei een document van wederzijdse opzegging van de opzegtermijn.

Jammer genoeg kwam ik redelijk snel tot de vaststelling dat de job bij bedrijf Y absoluut mijn ding niet was. Ik koos er zelf voor om geen nieuwe interimcontract te tekenen waardoor ik na twee weken niet meer terug moest komen. Ik ging er nadien vanuit dat ik mijn recht op een werkloosheidsuitkering volledig kwijt was.

Ik ben lid van een vakbond. Nadat ik mij terug had ingeschreven bij de VDAB, stuurde ik alle documenten (C4, inschrijvingsbewijs en dergelijke) naar mijn vakbond om mijn werkloosheidsdossier in orde te brengen. Zij vertelden mij echter dat ik wél recht heb op een uitkering, omdat die interimperiode te kort was. Dus ik luister naar mijn vakbond, geef hen alle informatie die ze nodig hadden en vanaf juli kreeg ik mooi mijn werkloosheidsuitkering.

Nu kreeg ik vandaag een brief van de RVA waarin staat dat ik zo snel mogelijk moet kunnen aantonen waarom ik een uitkering krijg. Zij vinden namelijk dat ik op vrijwillige basis ontslag heb genomen bij bedrijf X door de wederzijdse opzegging van de opzegtermijn. Hebben zij effectief gelijk of kan ik bewijzen dat het ontslag bij bedrijf X niet mijn eigen keuze was?

+ Wat kan er gebeuren als de RVA beslist dat ze alsnog gelijk hebben. Kunnen er dan sancties of straffen voor mij opgelegd worden?

Bedankt voor elk antwoord alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 aug 2020 12:27

Bij wederzijdse opzegging gaat de RVA er inderdaad van uit dat het je eigen keuze was: dit was het immers ook op dat moment.
U verliest dan het recht op een uitkering voor maximaal een jaar.

Vanaf de site van de RVA:
Alvorens over een eventuele uitsluiting te beslissen zal de directeur van het werkloosheidsbureau u oproepen voor verhoor. Tijdens dit verhoor kunt u zich verdedigen en laten bijstaan door een vakbondsafgevaardigde of een advocaat.
Dus als u een oproeping krijgt: ga er zeker naartoe en leg de situatie uit.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”