Nieuwe werkovereenkomst in Spanje - verlofregeling

DriesVDW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Nieuwe werkovereenkomst in Spanje - verlofregeling

#1 , 24 aug 2020 17:33

Beste,

Momenteel heb ik de mogelijkheid om in oktober aan de slag te gaan bij een multinational met een Spaanse vestiging. De arbeidsovereenkomst en uitvoer van de activiteiten zal volledig in Spanje plaatsvinden.

Op dit moment ben ik 3 jaar aan de slag als bediende bij een Belgische onderneming. De nieuwe werkgever stelt dat ik recht heb op 25 dagen verlof volgend jaar (volgens het contract), maar toen ik vroeg:

"In België is het aantal gerechtigde dagen verlof afhankelijk van de hoeveelheid gewerkte dagen in het jaar vooraf. Als ik in Oktober verhuis naar Spanje, alles in orde breng qua documenten en start met te werken daar, zal ik dan in 2021 recht hebben op mijn volledige aantal verlofdagen (25, zoals vastgelegd in het contract) of zal dit ook pro rata op basis van mijn aantal gewerkte maanden in Spanje in 2020 worden berekend?"

De werkgever kan mij tot op dit moment hier geen antwoord op geven. Wie kan me helpen of doorverwijzen naar de juiste instantie om dit te vragen? Daarnaast zou een algemeen contactpunt voor allerlei vragen omtrent sociale wetgeving en belastingen voor deze situatie heel welkom zijn.

Vriendelijk bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 24 aug 2020 18:13

Je belgische werkgever zal je enkel en dubbel vakantiegeld 2021 uitbetalen pro-rata de er gewerkte dagen in 2020. Ook eventueel niet opgenolen dagen uit 2020 kunnen uitbetaald worden als je ze tijdens je opzeg niet mocht opnemen.

Of je Spaanse werkgever je in 2021 (onbetaald) verlof gunt - want reeds betaald door je ex-Belgische werknemer - vraag je hem best ;-). De kans dat je 2 keer betaald zal worden is minimaal tot onbestaande maar k ken de Spaanse regelgeving niet.

DriesVDW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2020 10:30

@Sirkii, bedankt voor de reactie! Ok goed om weten wat zoal uitbetaald zal worden. Het lijkt me inderdaad ook wat bizar dat ik nu vakantiegeld voor volgend jaar zal krijgen, daar geen verlof (onbetaald/betaald) kan nemen en dus eigenlijk dubbel ga verdienen. Er is hier jammer genoeg enorm weinig informatie over te vinden!

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2020 11:43

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”