depressie door het werk - hoe er wegraken?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: depressie door het werk - hoe er wegraken?

#16 , 28 sep 2010 16:20

1) Tijdens een ziekteperiode kunt u als werknemer wél uw ontslag geven.

2)Uw werkgever kan dat niet, en moet wachten om uw ontslag te geven tot u terug aan het werk bent : behalve wanneer u minstens 6 maanden afwezig was op het werk. ("ontslag wegens langdurige afwezigheid")

3)Zolang u "op de ziekenkas staat" (als u ziekte-uitkeringen van uw mutualiteit krijgt), mag u geen ander werk aanvatten, zonder de toestemming van de Adviserend Geneesheer van uw ziekenfonds.

4)Als u zélf uw opzeg gegeven hebt, kunt u geen "dopgeld" (werklozensteun) krijgen.
1) klopt, het ontslag gaat ook direct in (qua opzegtermijn etc)
2) fout: werkgever kan perfect ontslag geven tijdens ziekte, alleen niet omwille van ziekte (tenzij na 6 maanden). De opzeg gaat wel maar in NA de ziekte.
3) klopt, als men natuurlijk geen uitkeringen meer wil, kan men zelfs zonder toestemming van de adviserend geneesheer beginnen (best is wel om op z'n minst 1 dokter te hebben die je als geschikt verklaart)
4) klopt, tenzij de RVA de reden van uw ontslag goedkeurt. Indien u goeie MEDISCHE redenen hebt om het werkt niet meer te herbeginnen, kan u eventueel zonder sanctie uw werk opzeggen. Bespreek dit wel vooraf met uw dokter, er volgt nadien nog een controle door de RVA-geneesheer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
singarita
Berichten: 2

#17 , 30 sep 2010 23:01

dank u Louise voor het antwoord, ik verwijt mijn werk niet als de oorzaak van mijn depressie maar ik zit al lang met de gedachte om zelf ontslag te nemen maar (en ik denk door mijn depressie) had ik niet de moed voor. Nu dat het zover is, wil ik niet meer daar werken, volgens mijn arts ga ik thuis blijven een tijdje en ik wil gewoon zelf ontslag nemen, dan kan mijn baas iemand anders beginnen zoeken en ik in mijn behandeling concentreren. Als ik bv morgen 1ste Oktober mijn ontslag brief geef en ik blijf thuis tot december, wanner begint mijn opzegtermijn? ik kan niet met mijn baas praten en ik zou graag gewoon zo vlug mogelijk weten dat ik niet meer naar mijn werk ga. Het gaat gewoon niet meer en ik denk dat voor allebei kanten, het best is dat ik zelf ontslag neem

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#18 , 30 sep 2010 23:27

opzegtermijn begint dan te lopen vanaf 1 november. Ziekte verlengt opzegtermijn niet als je zelf ontslag neemt.

Hou gewoon rekening met het risico dat je geen uitkering kan krijgen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”