depressie door het werk - hoe er wegraken?

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

depressie door het werk - hoe er wegraken?

#1 , 05 sep 2008 18:54

momenteel kamp ik met een zware depressie oa veroorzaakt door de sfeer en pesterijen op het werk. Ik ben met ziekteverlof.
de bedoeling is dat ik op termijn weer zal gaan werken, maar absoluut niet daar.
de baas weet van mijn problemen en heeft er slecht op gereageerd, zeker omdat ik al eens ziek ben geweest op de goeie maand dat ik er werk.
Hij zal mij niet ontslagen, heeft hij gezegd, daarvoor is het te moeilijk om personeel te vinden.
is er een mogelijkheid om tijdens een ziekte ( veroorzaakt door het werk) weg te raken? Ik heb een vast contract. Mijn eerste maand was voorbij bij de aanvang van deze ziekte.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 08 sep 2008 09:03

Zit u nog in proefperiode?

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#3 , 08 sep 2008 12:26

Zit u nog in proefperiode?
ja in proefperiode idd

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 08 sep 2008 13:06

Dan kan u met een opzeg van 7 kalenderdagen uw job opzeggen.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#5 , 08 sep 2008 13:24

Dan kan u met een opzeg van 7 kalenderdagen uw job opzeggen.
dat weet ik, maar dan ben ik verplicht nog 7 dagen terug te gaan? of kan ik tijdens ziekte opzeg geven?

Beachcomber
Berichten: 572

#6 , 08 sep 2008 17:13

Je hoeft die zeven dagen niet uit te doen. De schorsing van de opzegtermijn door ziekte geldt enkel voor de werkgever.

Indien je zelf de arbeidsovereenkomst opzegt, is er nooit sprake van schorsing van de opzegtermijn. Met andere woorden, zelfs indien je ziek wordt of vakantie neemt tijdens de opzegtermijn, zal deze toch op de normaal voorziene einddatum eindigen.

Je kan dus gewoon een aangetekend schrijven sturen of een brief gaan overhandigen aan je baas met daarin de vermelding dat je met onmiddellijke ingang je werk opzegt met een opzegtermijn van 7 dagen, die begint op de dag x die volgt op de dag waarop je je opzeg hebt gegeven om te eindigen op dag y (zeven dagen later).

Je kan dan je ziekteverlof uitdoen en nooit meer oeven terug te gaan.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#7 , 08 sep 2008 21:59

kan je dan je ziekteverlof uitdoen? en je een maand na de dag van uitdiensttreding inschrijven bij de vdab zonder sanctie? want zelf ontslag nemen is toch altijd in je nadeel.
eventueel zou een arts willen schrijven "door medische redenen" is dat dan beter of niet?

Beachcomber
Berichten: 572

#8 , 09 sep 2008 09:01

You cannot have your cake and eat it.

Dat is een beetje proberen om de staat op te lichten he. Als je ziek bent en niet meer kan werken val je terug op de vergoedingen voor werkonbekwaamheid. Ik denk niet dat het mogelijk is om werkloosheidsvergoedingen daarmee te gaan combineren.

JohnD
Berichten: 3580

#9 , 09 sep 2008 13:12

Met een klein beetje inventiviteit moet het toch mogelijk zijn om na even op het werk de puntjes op de i gezet te hebben, zelf je ontslag te krijgen. Opgelet zonder daarom te ver te gaan en een onmiddellijk "gerechtvaardigd" ontslag te krijgen..

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#10 , 09 sep 2008 14:12

Met een klein beetje inventiviteit moet het toch mogelijk zijn om na even op het werk de puntjes op de i gezet te hebben, zelf je ontslag te krijgen. Opgelet zonder daarom te ver te gaan en een onmiddellijk "gerechtvaardigd" ontslag te krijgen..

feit is: we hebben een naieve zachtaardige baas. Daardoor zijn er collega's die zich veel permitteren en ver over de schreef gaan in hun gedrag naar anderen toe. Hij tolereert alles.
Ik ben dus bang dat hij me nooit zal ontslagen tijdens mijn ziekte. Zelf heb ik geen zin om nog iets met dat bedrijf te communiceren aan de telefoon of face to face want de baas zal proberen gesprekken te organiseren om te bemiddelen en alles uit te praten, iets waar ik geen zin in heb. Ik laat die periode liever los.

JohnD
Berichten: 3580

#11 , 09 sep 2008 16:34

Bazen die je niet willen ontslagen. Ik ken het verschijnsel. Op een bepaald moment ga je dan iets te ver en word je onmiddellijk ontslagen. Enfin, ze denken dat ze een reden hebben om je onmiddellijk te ontslaan. Spijtig genoeg vergeten ze dat er voor zoiets als een onmiddellijk ontslag bewijzen moeten zijn, en nog stevige op de koop toe.

Jou situatie lijkt me het beste zelf ontslag te nemen, waarna je een bepaalde tijd door de RVA zal geschorst worden om WL-steun te genieten.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#12 , 10 sep 2008 13:20

Bazen die je niet willen ontslagen. Ik ken het verschijnsel. Op een bepaald moment ga je dan iets te ver en word je onmiddellijk ontslagen. Enfin, ze denken dat ze een reden hebben om je onmiddellijk te ontslaan. Spijtig genoeg vergeten ze dat er voor zoiets als een onmiddellijk ontslag bewijzen moeten zijn, en nog stevige op de koop toe.

Jou situatie lijkt me het beste zelf ontslag te nemen, waarna je een bepaalde tijd door de RVA zal geschorst worden om WL-steun te genieten.
kan je tijdens je ziekte zelf ontslag nemen om dan een week later elders te starten?
bv. je bent in ziekte, geeft nu vrijdag 12/9 ontslag, dus week opzeg tot en met 19/9 om dan 22/9 ergens te starten?
Kan het werk dan nog moeilijk doen? Ben je dan nog verplicht een gesprek aan te gaan om jezelf te verklaren? Ben je dan nog verplicht om langs te gaan om zaken te ondertekenen?

ik heb bij een vorig bedrijf ooit eens gelezen dat de proefperiode wordt onderbroken wanneer je ziek bent, dus heb je bv. een maand gewerkt, dan 8 maanden ziek, dan zit je nog altijd in je proefperiode.
Heeft dat een invloed op iets wanneer je ziek bent?

singarita
Berichten: 2

#13 , 28 sep 2010 12:39

en als ik bediende ben met een onbepaalde duur contract? ik zit thuis met een depressie en ik zie echt het niet zitten terug gaan. Ik wil mijn ontslag brief geven maar hoe zit met mijn opzegtermijn? ik werk daar meer dan 10 jaar
alvast bedankt voor uw hulp

louise2
Berichten: 119

#14 , 28 sep 2010 14:02

-Tijdens een ziekteperiode kunt u als werknemer wél uw ontslag geven.

-Uw werkgever kan dat niet, en moet wachten om uw ontslag te geven tot u terug aan het werk bent : behalve wanneer u minstens 6 maanden afwezig was op het werk. ("ontslag wegens langdurige afwezigheid")

-Zolang u "op de ziekenkas staat" (als u ziekte-uitkeringen van uw mutualiteit krijgt), mag u geen ander werk aanvatten, zonder de toestemming van de Adviserend Geneesheer van uw ziekenfonds.

-Als u zélf uw opzeg gegeven hebt, kunt u geen "dopgeld" (werklozensteun) krijgen.

louise2
Berichten: 119

#15 , 28 sep 2010 15:07

Wat betreft depressie "door het werk" :
Mijn eigen ervaringen :
-Er kan niet bewezen worden wat de oorzaak is van de ziekte "depressie".
-Een "depressie hebben" is niet hetzelfde als "depressief zijn" door een bepaalde oorzaak.

Wie een (zware) depressie doormaakt heeft professionele begeleiding nodig.
Het is geen oplossing om zijn job als oorzaak aan te duiden, en het volstaat dan ook niet om zijn ontslag te geven, en te denken dat hierdoor de depressie zal genezen geraken.

In mijn geval werd ik (lang geleden) door mijn huisarts (op mijn vraag) doorverwezen naar een psychiater, waar ik wekelijks op consultatie ging voor therapeutische begeleiding en een antidepressiva-kuur. (géén Prozac of zo, maar aangepaste medicatie voor mijn situatie)

Ik zag het toen ook niet meer zitten om terug te moeten naar mijn werk.
Dat is een normaal gevolg van depressie : men heeft dan nérgens meer zin in, en sleept zich door het leven en door de dag.

De controle-arts van mijn ziekenfonds zei dat depressie niet medisch kan "gemeten" worden.
Na 4 maanden thuis (als bediende 1 maand betaald door werkgever + 3 maanden ziekte-uitkeringen), stuurde deze mij terug naar mijn werk.

Tot mijn verwondering begon ik na die 4 maanden therapie, terug zin te krijgen in mijn werk, én in het leven.
Ik heb mijn therapie nog lang blijven voortzetten, omdat ik mij er goed bij voelde, en om eventueel "herval" te voorkomen ; en ik kan het iedereen die zich depressief voelt, aanbevelen.

Voor depressieve mensen die geen goede werkomstandigheden hebben : die vinden daardoor terug de moed om een andere job te zoeken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”