Ziek tijdens eerste maand proef

Ananda
Topic Starter
Berichten: 8

Ziek tijdens eerste maand proef

#1 , 02 sep 2008 14:02

Ik heb de pech dat ik na twee weken actief te zijn (té actief) op mijn nieuwe job ziek thuis zit!
Ik moet vd dokter nog zeker drie weken thuis blijven om allerlei tests te doen.
Mijn werkgever wil dat ik zelf ontslag geef.
Heb ik recht op loon deze weken tijdens mijn afwezigheid?
Ik heb een bediendecontract onbep duur met proef van 6 maanden.
Alvast bedankt voor alle info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling
Berichten: 280

#2 , 02 sep 2008 16:39

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Ananda
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 02 sep 2008 16:41

Bedankt voor je uitleg.
Maar mijn vraag of ik nu tijdens mijn ziekte loon ontvang?
Alvast bedankt paling!

Reclame

kwispel
Berichten: 572

#4 , 02 sep 2008 18:56

Bedankt voor je uitleg.
Maar mijn vraag of ik nu tijdens mijn ziekte loon ontvang?
Alvast bedankt paling!
daarvoor moet je eerst een maand in dienst zijn.
als je bv 4 augustus begon, kan je pas trekken als je op 4 september ziek wordt.

denk wel als je terug gaat werken en u dan na een dag weer ziek meldt ( dus een dag na die eerste maand) dat je dan trekt.

Ananda
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 03 sep 2008 09:58

danku voor de info!
wat gebeurt er als de dokter zegt dat ik niet terug mag gaan werken en mijn ziekteverlof doorloopt?
Heb ik dan recht op loon of heb ik dan nog steeds geen inkomen?
Ik werk al jaren,ben nooit ziek en dit lijkt me allemaal niet echt fair....

Beachcomber
Berichten: 572

#6 , 03 sep 2008 11:54

aarvoor moet je eerst een maand in dienst zijn.
als je bv 4 augustus begon, kan je pas trekken als je op 4 september ziek wordt.
Waarvan haalt u dit?

Ananda
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 03 sep 2008 11:56

Hoe bedoelt u?

Beachcomber
Berichten: 572

#8 , 03 sep 2008 14:08

Voor zover ik weet geldt dat bij ziekte het loon gewoon doorbetaald wordt, ongeacht hoelang men al aan het werk is. Het enige wat hier moegelijk is dat de werkgever omwille van ziekte in de eerste maand geen rekening dient te houden met de minimumduur van de proefperiode. Misschien bedoelt u de mogelijkheid om bij langdurige ziekte van de ziekenkas een uitkering te krijgen?

Ananda
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 03 sep 2008 14:15

Dat is ook een vraag of ik dan op ziekenkas val en iets krijg (weet hier echt niks van want ben nog nooit zolang ziek geweest)maar ik heb naar de info die ik al heb verkregen geen recht op loon omdat ik nog geen maand in dienst was....

Beachcomber
Berichten: 572

#10 , 03 sep 2008 17:05

Er worden hier twee dingen door elkaa gehaald, zijnde loon en het recht op een uitkering omwille van ziekte.
Die twee hebben in principe niets met elkaar te maken. Op dit moment bent u nog in dienst, dat wil zeggen dat u zolang u in dienst blijft, gewoon doorbetaald wordt. Aangezien u een proefperiode van 6 maanden heeft, bedraagt de minimumperiode van de proef 1 maand. Gedurende die maand kan de werkgever u niet ontslaan, tenzij hij u een opzegvergoeding gelijk aan wat overblijft van die maand uitbetaald.
Daarna zal u inprincipe terugvallen op de uitkeringen van de ziekenkas, u heeft immers reeds gewerkt in uw leven, en dat zal meer dan een maand zijn geweest vermoed ik.

Concreet: Geen ontslag nemen, zolang u geen ontslag neemt wordt u uitbetaald door uw werkgever. Uw werkgever zal u dan moeten ontslaan, u zal dan vermoedelijk recht hebben op werkloosheidssteun.

paling
Berichten: 280

#11 , 03 sep 2008 18:49

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Beachcomber
Berichten: 572

#12 , 04 sep 2008 09:11

Daarom dat er ook staat 'vermoedelijk'. Het ging hier trouwens over het ontslag nemen of ontslagen worden. Neemt men ontslag: geen recht op werkloosheidssteun. Krijgt men ontslag: 'vermoedelijk ' wel.

Ananda
Topic Starter
Berichten: 8

#13 , 04 sep 2008 12:31

Even laten weten dat ik GEEN recht heb op loon de eerste maand!!!
Men moet u de eerste maand van u proeftijd indien men ziek valt niet betalen!!!!

Beachcomber
Berichten: 572

#14 , 04 sep 2008 13:03

Wie heeft u dat wijsgemaakt?

Ananda
Topic Starter
Berichten: 8

#15 , 04 sep 2008 13:05

Kwispel op dit forum en nog 2 andere mensen die ik contacteerde voor uitleg...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”