Mondelinge overeenkomst stopgezet door werkgever

Hbsg
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mondelinge overeenkomst stopgezet door werkgever

#1 , 13 jul 2020 09:58

Mijn partner is al een tijdje op zoek naar werk. Buiten een aantal interim werkjes hier en daar lukt het hem niet om vast werk te vinden. Zeer frustrerend als je denkt aan een toekomst opbouwen met iemand.

Nu heeft hij een opleiding taxichauffeur gevolgd. Is na het slagen actiever beginnen solliciteren en kreeg zo van drie firma's dat hij mocht beginnen.

Van bijna twee jaar werkzoekend, naar niet kunnen kiezen voor wie werken dus. Na een aantal dagen wikken en wegen heeft hij dan toch voor firma A gekozen en heeft hij vriendelijk firma B en firma C bedankt.

Nu was de - mondelinge - overeenkomst dat mijn partner begin juli zou beginnen bij firma A. 30 juni 's avonds krijgt hij bericht dat hij 2 juli pas moest aanwezig zijn. Toen hij 2 juli aankwam bij de firma, bleek dat hij niet meteen mocht beginnen maar eerst een korte opleiding moest volgen. Dit heeft hij gevolgd (wel nog niets ondertekend, want overeenkomst was nog niet klaar). Dag nadien mocht hij teruggaan.. terug hetzelfde. Moest eerst een opleiding volgen. Weerom heeft mijn vriend - zonder tekenen van overeenkomst - deze opleiding gevolgd.

'Maandag mag je om 7 uur 's morgens beginnen' klonk het.. Kwam hij daar 's maandags aan. Bleek hij terug een dag opleiding te moeten volgen. Wéér heeft hij de opleiding gevolgd. Antwoord op zijn vraag: "wanneer krijg ik mijn overeenkomst" kreeg hij niet. Mijn partner vroeg de verantwoordelijke waarom hij niet mocht beginnen met werken waarop hij als antwoord kreeg dat de baas het zo wil. Maar dinsdag mag je langskomen en mag je meteen beginnen...

Dinsdag is mijn vriend dan terug met goede moed gegaan, hopend dat hij mocht beginnen. Toch heeft hij uren moeten wachten.. want de verantwoordelijke kreeg hem niet ingeschreven.. Mijn partner stelde voor om naar huis te gaan en dat hij zal terugkomen als de overeenkomst klaar lag..

Hij kreeg de reactie dat het misschien beter is dat hij vrijdag terugkomt. "ik zal je wel bellen om een tijdstip af te spreken".
Mijn vriend hoorde niets en belde naar de verantwoordelijke om te informeren naar het tijdstip. Hij kreeg geen gehoor. Hij stuurde een berichtje met als inhoud "Ik heb niets meer van u vernomen, word ik morgen nog verwacht." weerom geen reactie.

Ondertussen is het half juli, hij zou al twee weken moeten werken volgens het berichtje dat hij gekregen heeft.

Nu is onze vraag: Kunnen wij de firma aanschrijven of ingebrekestellen?

Dank !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jul 2020 12:49

Er is één zaak dat je over het hoofd ziet.

Men moet geen contract tekenen als het een contract van onbepaalde duur is !!!

Enkel van bepaalde duur moet er een contract bestaan, je vriend had beter beginnen werken in plaats van zijn contract te eisen dan was hij voor onbepaalde tijd aanvaard.

Deze firma kan nu denken dat je vriend een moeilijk persoon is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”