zwangerschap en tijdelijk contract

*M*
Topic Starter
Berichten: 25

zwangerschap en tijdelijk contract

#1 , 28 aug 2008 12:02

Ik ben zeven maanden zwanger en werk aan een universiteit als wetenschappelijk personeel met een tijdelijk halftijds contract tot 30/09. Mijn uitgerekende datum is 27/10.

Op het werk gaan ze ermee akkoord mijn contract te verlengen voor 15 weken vanaf 1 oktober, maar dan moet ik die 15 weken wel volledig als moederschapsrust opnemen. Ik kan dus niet pas een week voor mijn uitgerekende datum in verlof gaan om na de bevalling langer thuis te kunnen blijven. In dat geval is de enige optie na 30/09 mijn C4 te krijgen en me als werkzoekende in te schrijven.

Kan iemand me doorverwijzen naar de wetgeving hieromtrent?
Ben ik in mijn specifieke situatie ook beschermd tegen ontslag? Ik word nu namelijk betaald met geld van een wetenschappelijk project. Bij de ingang van het project werd een bepaald segment van het toegekende geld voorzien voor loonkosten. De duur van mijn contract werd berekend op basis van het geld dat voorhanden was.
M.a.w.: als ik bv. pas op 20 oktober met moederschapsrust ga, zou er geen geld meer zijn om me van 1 t.e.m. 19/10 te betalen.

Is met 1/10 met moederschapsrust gaan mijn enige optie of heb ik meer mogelijkheden dan men mij wil doen geloven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 29 aug 2008 12:02

Ik ga ervan uit dat uw arbeidsovereenkomst verlengd wordt voor 15 weken vanaf 1 oktober 2008.

“Art.39.Op verzoek van de werkneemster moet de werkgever haar verlof geven ten vroegste vanaf de zesde week vóór de vermoedelijke datum van de bevalling of...De werkneemster bezorgt hem ten laatste zeven weken vóór de vermoedelijke datum van de bevalling of...een geneeskundig voorschrift waaruit deze datum blijkt. Zo de bevalling eerst plaats heeft na de door de geneesheer voorziene datum, wordt het verlof tot de werkelijke datum van de bevalling verlengd.De werkneemster mag geen arbeid verrichten vanaf de zevende dag die de vermoedelijke datum van de bevalling voorafgaat tot het verstrijken van een periode van negen weken die begint te lopen op de dag van de bevalling...”(Arbeidswet 16 maart 1971).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”