Aanmerking SWT ?

mad1962
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Aanmerking SWT ?

#1 , 12 jun 2020 16:38

Ik heb een vraagje ivm de leeftijdsvoorwaarden SWT voor een bedrijf in moeilijkheden of structurele reorganisatie

Ik ben momenteel tijdelijk werkloos Corona, maar aangezien de omzet in het bedrijf heel erg is gedaald, is er voor mij nog geen terugkeer mogelijk en denk ik dat ze mij in tijdelijke werkloosheid zullen houden tot de uiterst mogelijke datum (momenteel verlengd tot 31 augustus 2020)

Op 5 september dit jaar word ik 58jr. Stel dat de firma overgaat tot mijn ontslag, dan moeten ze mij 21 maanden opzegtermijn geven (heb ik nagekeken).
Dat wil zeggen dat ik op het einde van de opzegtermijn, recht heb op een werkloosheidsvergoeding en op de arbeidsmarkt kom als werkzoekende.

Maar tegen dan ben ik bijna 60jr

Indien het bedrijf een voorstel doet om mij in SWT te laten gaan, welke is dan de juiste leeftijd die ze daarvoor controleren ? De leeftijd waarop ik mijn ontslag krijg (58jr) ? Of de leeftijd waarop mijn opzegtermijn stopt (59jr).

Want ontslag tot en met 31/12/2020 moet je 59jr zijn om in aanmerking te komen en vanaf 01/01/2021 moet je 60jr zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2020 20:30

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mad1962
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2020 21:47

Welke datum nemen ze in aanmerking voor de leeftijd ?

Is het de datum waarop je ontslag krijgt ? Of de datum waarop je arbeidsovereenkomst eindigt, dus na het presteren van de opzegtermijn ?
In mijn geval, moest ik bvb ontslag krijgen op 31/12 dit jaar, dan ben ik er nog 58, dus een jaar te kort.
Maar in geval het de einddatum van de arbeidsovereenkomst is, dan zal ik er 59 zijn. En dan zou ik wel in aanmerking komen voor de huidige SWT
sorry, maar wou dit gewoon even weten. Het maakt in mijn geval wel een groot verschil uit welke datum van toepassing is

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jun 2020 08:34

chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/https://www.aclvb.be/sites/default/file ... nsioen.pdf

Zie o.a. blz. 17.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”