Garden Leave

Mimi0311
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Garden Leave

#1 , 09 jun 2020 15:10

Beste,
Op 7/1 werd ik, na 20 dienstjaren ontslagen, samen met nog enkele andere collega's. Het bedrijf had vorig jaar veel minder omzet gedraaid en op elke afdeling moest er een bediende verdwijnen. Alle collega's werden op staande voet ontslagen, moesten dus hun opzegperiode niet uitdoen en kregen een opzeggingsvergoeding, behalve ik. Mijn ontslag zou ingaan op 13/1 en mijn opzegperiode werd berekend op 13 maanden en 21 weken. Na overleg met de werkgever werd volgend voorstel overeengekomen en per e-mail bevestigd: ik zou nog 6 maanden gewoon blijven werken en na deze periode zou er een herevaluatie plaatsvinden. Indien de economische toestand van het bedrijf het toeliet en indien ik mijn best zou blijven doen, zou mijn ontslag ongedaan gemaakt worden. Indien de omzetcijfers niet gestegen waren, werd overeengekomen dat ik nog 3 maanden extra zou blijven, maar dat de resterende dagen vrijgesteld zou worden van prestaties en dat de resterende dagen van de opzegperiode zouden worden uitbetaald (dus 4 maanden en 21 weken, vermeerderd met het aantal kalenderdagen dat ik gewettigd afwezig was door verlof). Toen ik vroeg wat de reden was voor mijn ontslag en wat er zou worden vermeld op mijn C4, kreeg ik als antwoord dat dit nog moest worden bekeken maar dat men vermoedelijk zou zeggen dat het omwille van een reorganisatie was. Na 5 maanden werd ik op vrijdag ontboden op de personeelsdienst: ik mocht per onmiddellijk beschikken en de HR-manager zou een voorstel voor me klaarmaken ter ondertekening. Ik kreeg dit een kwartier voor mijn vertrek toegestopt, weigerde onmiddellijk te tekenen en vroeg of ik het tijdens het weekend rustig mocht bekijken. Het gaat om een garden leave voorstel met daarin een extra clausule waarin staat dat de werkgever zich ertoe verbindt om tot het eind van de opzegperiode mijn loon uit te betalen, maar dat deze verplichting een einde neemt op het moment dat ik bij een andere werkgever in dienst zou gaan. Ik ga hier uiteraard niet mee akkoord. Niet alleen kan ik dan niet meer mijn bijverdienste als flexi-jobber verderzetten, bovendien loop ik het risico met lege handen achter te blijven, want stel als ik bij die nieuwe werkgever na 5 dagen opnieuw aan de deur wordt gezet, heb ik nergens recht op, niet op het loon dat verder zou worden uitbetaald, maar ook niet op een eventuele werkloosheidsvergoeding tot op het einde van mijn opzegtermijn. Ik deed een voorstel naar de werkgever om deze clausule te verwijderen, maar daar gaan ze niet mee akkoord. Ik wil het hier niet bij laten. Ter info: diezelfde dag nog, na mijn vertrek (nog voor ik het voorstel had gelezen, ik had dus nog niks ondertekend), werd er al naar de collega's gecommuniceerd dat ik de rest van de opzegperiode niet meer moest werken en er op maandag een nieuwe collega in dienst kwam voor mijn functie. Alle toegang tot de servers of tot mijn e-mail inbox werden afgesloten. Ik kan maw niet meer aanloggen op de server om van thuis uit te werken en ben verplicht dus om verlof te nemen zolang we geen akkoord hebben bereikt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 09 jun 2020 15:58

U bent nog steeds in dienst van uw werkgever, zij het in opzegperiode.
U dient dus nog steeds te gaan "werken", want blijkbaar nog altijd niet officieel schriftelijk vrijgesteld van prestaties.
U hoeft helemaal geen verlof te nemen.
U gaat "werken" op uw normale werkplaats op het bedrijf !
Als u daar aankomt, meldt u uw baas dat er niets meer werkt ...

Mimi0311
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2020 19:56

@Inazuma, klopt ik ben strikt genomen nog steeds in dienst. Maar de verstandhouding is ondertussen dusdanig verzuurd dat elke constructieve samenwerking uitgesloten is. We hadden een afspraak en de werkgever heeft deze eenzijdig verbroken en ervoor gezorgd dat ik niet meer op het netwerk kan aanloggen. Ik werd ontslagen zonder een reden op te geven. Toen ik vroeg wat er op mijn C4 zou komen, zeiden ze “dat ze waarschijnlijk reorganisatie zouden zetten”. Maar ondertussen hebben ze wel al een nieuwe werknemer aangenomen die vanaf 15/6 mijn functie zou invullen. Dit werd ook zo gecommuniceerd naar alle collega’s. Strikt genomen is dit eveneens niet wettelijk. Ik wil dit niet zo laten en overweeg om juridische stappen te nemen, maar vraag me af wat mijn kansen zouden zijn en hoe lang deze procedure kan aanslepen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 jun 2020 22:17

Gaan "werken" is dus absoluut nodig !

Staat los van enige juridische actie.

Bent u gesyndiceerd ?
Contacteer dan uw vakbond.

Indien niet gesyndiceerd ...
Riskant, er is altijd het risico dat u de zaak verliest, en advocaat gaat duur uitvallen
(+ rechtsplegingsvergoeding van de tegenpartij)

Tijdsgewijs, als u naar de arbeidsrechtbank stapt, en er een vonnis is voor uw opzegtermijn over is, zal het al een prestatie zijn ...

Uw collega's waren vermoedelijk minder lang in dienst - en goedkoper om een opzegvergoeding te betalen :?:


PS

Garden Leave is nog minder interessant dan u al stelde: zie onderaan
Inschrijving als werkzoekende :!:

https://www.lexgo.be/en/papers/labour-s ... 28126.html

Mimi0311
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jun 2020 10:50

@Inazuma, ik heb vandaag mij ziek gemeld daardoor schep ik voor mij de tijd om samen met mijn vakbond, ja ik ben gesyndiceerd, en de jurist van de vakbond mijn mogelijkheden te bekijken.Het artikel waar naar je verwijst heb ik reeds bekeken, wat bedoeld men juist met activeringsbijdrage en moet ik mij dan nu al inschrijven bij de vdab of kan ik wachten tot mijn opzeggingsperiode ‘garden leave’ ten einde loopt, echter is ‘garden leave’ niet wettelijk bepaald in België

jef007
Berichten: 1683

#6 , 10 jun 2020 13:06

je hebt je ziek gemeld maar je bent niet echt ziek?
je koopt tijd op kap van de ziekteverzekering?

reintje
Berichten: 86

#7 , 10 jun 2020 14:51

je hebt je ziek gemeld maar je bent niet echt ziek?
je koopt tijd op kap van de ziekteverzekering?
Euhmm, zeer constructieve bijdrage, net wat deze persoon nu nodig heeft. :roll: Trouwens, een zieke bediende wordt de eerste maand betaald door de werkgever.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 10 jun 2020 15:37

Je zou je moeten inschrijven nadat je de garden leave overeenkomst ondertekend hebt ... en werkgever moet dat ook doorgeven.
Of het conflict met de verschillende termijnen (werkgever - werknemer) al geregeld is :?:


Denk er aan dat ziekte je opzeg verlengt ... dat is dus géén oplossing.

Mimi0311
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jun 2020 18:26

@Inazuma, graag niet zo snel met uw oordeel. Mijn huisarts heeft geoordeeld dat ik best me even uit het conflict terugtrek voor ik er helemaal onderdoor ga of domme dingen doe. Ik ben in geen twintig jaar ziek geweest, dus ik denk dat ik wel recht heb op een korte adempauze. Dank u! Het is me ook duidelijk dat u niet begrijpt waar ik naartoe wil, want uw berichten maken me helemaal niks wijzer. Ik teken geen enkele overeenkomst waar alleen mijn werkgever beter van wordt en die mogelijk mijn gezin in de problemen brengt, want stel als ik terug begin te werken bij een nieuwe werkgever en na een maand blijkt dat het niet klikt, dan sta ik op straat en heb geen rechten tot het eind van de opzegperiode, dus geen enkele compensatie, niet van mijn huidige werkgever en ook geen werkeloosheidsuitkering. Wat mijn plichten zijn als we wel tot een overeenkomst komen, daar zal mijn vakbond mij wel ten gepaste tijde op wijzen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jun 2020 23:04

want stel als ik terug begin te werken bij een nieuwe werkgever en na een maand blijkt dat het niet klikt, dan sta ik op straat en heb geen rechten tot het eind van de opzegperiode,
op wat baseert u zich, dat de opzeggingsperiode dan nog verder blijft lopen, en u erna recht hebt op een uitkering?

kb 25/11/1991
art. 44. Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.

art 51, 12° ............De bepalingen inzake werkverlating en ontslag zijn niet van toepassing :
1° wanneer de werknemer vóór zijn uitkeringsaanvraag een nieuwe dienstbetrekking heeft uitgeoefend gedurende ten minste dertien weken; ................
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”