Ontslag

LVD-1989
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag

#1 , 27 mei 2020 07:13

Hallo,

Ik ben recent ontslagen en had hierover een aantal vragen maar zal eerst kort de feiten opnoemen.
1. Op do 29/04 hebben ze mij mondeling ingelicht dat ze mij gaan ontslagen. Ik heb hun toen ingelicht dat ik zwanger ben. Officiële ontslagbrief is week erop toegekomen.
2. Ontslag door opzegging - 15 weken opzeg
3. Momenteel thuis op TW - opzeg wordt dus betaald door overheid.

Vragen:
1. Wanneer gaat mijn opzegtermijn in? Aangezien ik momenteel zwanger ben wordt deze dan tijdelijk uitgesteld?
2. Mochten ze mij nog ontslagen nadat ik had bekend gemaakt dat ik zwanger ben? Telt de mondelinge boodschap of de datum dat ik het aangetekend schrijven heb ontvangen?
3. Ze proberen goedkoop van mij af te geraken door de Corona situatie wat zijn mijn beste opties om toch uitbetaald te worden?
4. Ik weet dat ze bezig zijn met een wetsvoorstel om dit soort situaties te vermijden. Is het in mijn voordeel om mijn opzegtermijn te verlengen met Bv. Wettelijke vakantie zodat ik alsnog beroep kan doen op mijn opzegvergoeding ?

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2020 10:43


2. Mochten ze mij nog ontslagen nadat ik had bekend gemaakt dat ik zwanger ben? Telt de mondelinge boodschap of de datum dat ik het aangetekend schrijven heb ontvangen?



men mag u ontslaan als je zwanger bent, indien je het per aangetekend schrijven had gemeld, was er wel een ontslagbescherming waardoor de werkgever moest kunnen aantonen dat het ontslag niks met je zwangerschap te maken had. een mondelinge mededeling telt ook, probleem is het bewijzen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”