Ontslag met wederzijds akkoord: eindejaarspremie

bartst
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ontslag met wederzijds akkoord: eindejaarspremie

#1 , 26 mei 2020 20:23

Beste,

vorige week heb ik ontslag genomen waarbij ik in wederzijds akkoord met mijn werkgever een regeling omtrent mijn opzegtermijn heb afgesproken.

Mijn werkgever heeft een document aangeleverd waarin deze opzegtermijn beschreven staat, maar er staat tevens ook volgende alinea's in waarvan ik niet zeker weet wat het betekent.
...
Beide partijen zien hierbij dan ook uitdrukkelijk af van alle rechten in het kader van de wet op de arbeidsovereenkomsten en doen afstand van elke contractuele en andere vorderingen tot schadevergoeding op basis van welke wetgeving ook.
...
Beide partijen komen tevens uitdrukkelijk overeen dat de werkgever geen eindejaarspremie voor het lopende jaar verschuldigd is, behalve indien in de toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst een andersluidende bepaling is op genomen.
...
Omdat ik niet wist wat dit betekende, vroeg ik aan de werkgever of dit betekende dat ik afstand doe van mijn eindejaarspremie, maar hijzelf kon hier niet op antwoorden omdat hij het document als dusdanig gekopieerd heeft vanuit een lijst met model documenten. Zijn voorstel was om de tweede alinea, waarin gesproken wordt over de eindejaarspremie, gewoon te schrappen.

Mijn vraag is nu: als de tweede alinea geschrapt zou worden, heb ik dan nog recht op de eindejaarspremie aangezien er in de eerste alinea gesproken wordt over het afstand doen van alle rechten in het kader van de wet op de arbeidsovereenkomsten? En de tweede alinea zou die dan tegenspreken...
Ik weet ook niet of het nodig is om hier überhaupt een melding te maken over een regeling omtrent de eindejaarspremie aangezien ik hier recht op zou moeten hebben volgens PC200.

Het betref een bediendencontract in PC200.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 mei 2020 20:53

Die alinea bevestigt mijns inziens net hetgeen er zou gebeuren moest deze er niet zijn:
Je krijgt een eindejaarspremie als je hier sowieso al recht op zou hebben, en anders niet.

In PC200 krijg je deze premie pro rata als je 5 jaar in dienst geweest zou zijn (bij ontslagname, zoals bij jou).

bartst
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mei 2020 21:04

Die alinea bevestigt mijns inziens net hetgeen er zou gebeuren moest deze er niet zijn:
Je krijgt een eindejaarspremie als je hier sowieso al recht op zou hebben, en anders niet.

In PC200 krijg je deze premie pro rata als je 5 jaar in dienst geweest zou zijn (bij ontslagname, zoals bij jou).
Die alinea is dus eigenlijk gewoon overbodig en slaat dus ook niet terug op de eerste alinea als ik het goed begrijp?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 26 mei 2020 21:07

Die alinea bevestigt mijns inziens net hetgeen er zou gebeuren moest deze er niet zijn:
Je krijgt een eindejaarspremie als je hier sowieso al recht op zou hebben, en anders niet.

In PC200 krijg je deze premie pro rata als je 5 jaar in dienst geweest zou zijn (bij ontslagname, zoals bij jou).
Die alinea is dus eigenlijk gewoon overbodig en slaat dus ook niet terug op de eerste alinea als ik het goed begrijp?
Lijkt mij niet.
Die alinea lijkt er mij enkel te staan zodat je niet zou kunnen onderhandelen om een eindejaarspremie te krijgen in het geval je er volgens de CAO geen recht op zou hebben.

bartst
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2020 21:18

Die alinea bevestigt mijns inziens net hetgeen er zou gebeuren moest deze er niet zijn:
Je krijgt een eindejaarspremie als je hier sowieso al recht op zou hebben, en anders niet.

In PC200 krijg je deze premie pro rata als je 5 jaar in dienst geweest zou zijn (bij ontslagname, zoals bij jou).
Die alinea is dus eigenlijk gewoon overbodig en slaat dus ook niet terug op de eerste alinea als ik het goed begrijp?
Lijkt mij niet.
Die alinea lijkt er mij enkel te staan zodat je niet zou kunnen onderhandelen om een eindejaarspremie te krijgen in het geval je er volgens de CAO geen recht op zou hebben.
Oké bedankt voor je duidelijk antwoord!
De manier waarop het beschreven stond kwam heel verwarrend over.
Het leek alsof met het weghalen van die tweede alinea ik mijn recht op eindejaarspremie opgeef, omdat ik wel akkoord ga met de eerste alinea waarin ik af zie van al mijn rechten in het kader van de arbeidsovereenkomsten. Maar dat zijn dan twee verschillende wetgevingen? Die van de wet op de arbeidsovereenkomsten en die van de collectieve arbeidsovereenkomst.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”