Uitkering onderwijs tijdens loopbaanonderbreking bij lokaal bestuur

EmmelyT
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Uitkering onderwijs tijdens loopbaanonderbreking bij lokaal bestuur

#1 , 24 mei 2020 12:24

Ik schets kort even mijn situatie:
Tot voor kort werkte ik 7 jaar bij een Lokaal Bestuur. In september nam ik één jaar loopbaanonderbreking om de overstap naar het onderwijs te maken. Momenteel ben ik dus nog "officieel" in loopbaanonderbreking.
In het onderwijs vond ik onmiddellijk werk, zijnde van september 2019 tot juni 2020 zal ik fulltime gewerkt hebben. Ik heb de mogelijkheid om mijn loopbaanonderbreking bij het lokaal bestuur met één jaar te verlengen. Nu stel ik mij echter de vraag of ik vanaf september, indien ik geen werk in het onderwijs heb, recht zou kunnen hebben op een uitkering indien ik mijn loopbaanonderbreking verleng?
- Ik werkte wel een volledig jaar in het onderwijs maar ben dan in september natuurlijk wel nog in loopbaanonderbreking...

Daarnaast stel ik mezelf de vraag: Indien ik mijn ontslag zou geven bij het Lokaal Bestuur, heb ik dan recht op een uitkering als ik niet onmiddellijk werk kan vinden in het onderwijs? Ik zou dus dan zelf ontslag nemen maar heb natuurlijk wel één jaar gewerkt in het onderwijs...
Ik weet niet of iemand mij hiermee kan helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2020 13:22

Was u statutair bij het lokaal bestuur?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

EmmelyT
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2020 13:23

Beste,

Nee, ik was niet statutair maar contractueel.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2020 13:36

Zelf ontslag nemen is steeds gevaarlijk omdat je dan met je rechten op werkloosheidsuitkeringen speelt. De RVA kan immers overgaan tot schorsing. M.i. geniet je geen loopbaanonderbreking, maar wel verlof zonder wedde. Immers loopbaanonderbreking bij de overheid kan je niet cumuleren met een voltijdse job.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

EmmelyT
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2020 18:10

En als ik mijn verlof zonder wedde dan nog één jaar verleng, krijg ik wellicht geen uitkering als ik in september nog geen job gevonden heb ik het onderwijs?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 mei 2020 20:16

Inderdaad, daarom heeft het dan ook verlof zonder wedde. Zou het daarom niet verstandig zijn om terug te gaan werken en pas verder verlof zonder wedde te nemen als u zeker bent van een functie in het onderwijs?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”