uitbetaling bij uitdiensttreding

alexpostel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

uitbetaling bij uitdiensttreding

#1 , 15 mei 2020 16:55

Ik ben ontslagen door mijn werkgever (opdracht liep af en geen nieuwe opdracht beschikbaar)
Mijn werkgever heeft me tijdens de opzegperiode (terwijl ik al thuis zat te wachten op een nieuwe opdracht) me werkloos gezet door overmacht.
Op 10/4/2020 was mijn laatste "werkdag"
Daarna zijn de fiches opgemaakt via SDWORX.
Op mijn C4 staat: einde opdracht en geen nieuwe opdracht beschikbaar.
Ik heb dus nog een loonbrief gekregen, berekend op 15/04/2020.
Daar staat op "gestort" op blablabla bankrekening.

Ik heb echter die betaling nooit gekregen.
Het is intussen 15 mei, een maand later.
Ik heb ook enkele e-mails gestuurd met gevraagd die betaling over te maken, maar de COO schuift het af op de eigenaar van het bedrijf en zegt me enkel dat die kan antwoorden waarom de afrekening niet is gebeurd. Ik krijg met andere woorden geen antwoord.

Moet ik, om mijn geld te krijgen, een verzoekschrift indienen aan de Arbeidsrechtbank?

Nog een detail, maar misschien niet onbelangrijk;

Toen ik mijn contract tekende, was de maatschappelijke zetel op plaats A.
Als ik nu het BTW nummer opzoek, is de maatschappelijke zetel van plaats veranderd naar plaats B(sinds oktober 2019), maar de laatste loonberekening (die bij uitdiensttreding), daar staat nog steeds het adres van de firma op het adres waar ik destijds heb getekend, raar.

Graag advies wat ik kan ondernemen tegen mijn ex-werkgever.
Ik weet niet wat ik anders zou kunnen ondernemen dan hem voor de arbeidsrechtbank te dagen om het laatste loon uitbetaald te krijgen.
En welke Arbeidsrechtbank, die op de berekening van de loonfiche staat of waar mijn ex-werkgever zijn werkelijke maatschappelijke zetel heeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
josciscojos
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2020 03:03

Misschien al beginnen met aangetekend schrijven naar werkgever?

Niet aangesloten bij de vakbond?

Straffe stoot anders..op je eentje naar de arbeidsrechtbank gaan.....

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2020 09:44

Misschien al beginnen met aangetekend schrijven naar werkgever?

Niet aangesloten bij de vakbond?

Straffe stoot anders..op je eentje naar de arbeidsrechtbank gaan.....
sluit ik mij bij aan

# topicstarter
als je bij vakbond bent, het aan hen overlaten

indien niet,
in je aangetekend schrijven vermelden indien loon niet betaald op datum x , je dit overmaakt aan de inspectie van de sociale wetten,
voor inbreuk op; sociaal strafwetboek Art. 162.[1 Uitbetaling van het werknemersloon
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die :
1° het loon van de werknemer niet heeft uitbetaald of het niet heeft uitbetaald op de datum dat het loon invorderbaar is;

termijnen waarin het loon moet worden uitbetaald is vastgelegd in art 9 loonbeschermingswet 12/4/1965

alsook boven je handtekening best schrijven
onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

alexpostel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2020 18:53

Bedankt voor de reacties.
Ja, ik ben gesyndiceerd, dus heb de vakbond op de hoogte gesteld van die wanpraktijken.
Ik heb ook zelf een aangetekend schrijven gericht (afgelopen woensdag) aan de werkgever en daar een termijn van betaling vooropgesteld.
En de melding dat ik, bij niet betaling, ik dit overmaak aan de inspectie van de sociale wetten, en bovendien de zaak door het syndicaat aanhangig laat maken bij de Arbeidsrechtbank
Ik wacht dus nu af tot volgende week vrijdag (het ultimatum dat ik heb gesteld voor betaling) en indien ze niet hebben betaald ... wie niet horen wil moet maar voelen zeker?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2020 20:19

Ging het hier om een contract van bepaalde duur of voor een bepaalde opdracht?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

alexpostel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mei 2020 12:06

Ik had een contract voor onbepaalde duur bij die ex-werkgever
Hij stelde me tewerk als externe IT consultant bij een ander bedrijf
En dat was voor hen van bepaalde duur
Dat contract met hun opdrachtgever liep dus af en ze hadden geen andere opdracht voor me
I

alexpostel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jun 2020 16:12

Kleine aanvulling
De werkgever stuurt me een email dat er een ongeval zou zijn gebeurd aan de bedrijfswagen, en dat hij mijn loon dus niet uitbetaalt.
Hij haalt daar de carpolicy aan.
Ik heb echter geen ongeval gehad met mijn wagen en het lijkt me nogal straf dat hij daarmee komt aandraven op 4 juni, terwijl het loon zou moeten volstort zijn op 1 mei (of ten laatste de 4e werkdag van mei)
Hij is dus helderziende en wist op 1 mei dat er in juni een schrijven zou toekomen bij hem dat er een ongeval zou zijn gebeurd met de wagen?

Dus een vraagje, kan hij dit zomaar eenzijdig inhouden of beslissen mijn loon niet te betalen?
Ik heb geen ongeval gehad met die wagen, noch heb ik enig schrijven mogen ontvangen van mijn werkgever over eventuele schade en een vrijstelling.

Allereerst, er is geen ongeval gebeurd met die wagen.
Ten tweede, moet hij me daar dan niet voor aanschrijven en me dat bedrag vragen met bewijzen van de schade?
En mag hij zomaar beslissen het loon niet uit te betalen, of zijn dat twee aparte zaken?

Ik dank jullie bij voorbaat voor de raad.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 04 jun 2020 19:20

Wanneer heb je je bedrijfswagen ingeleverd ?
Bij wie ? (werkgever / leasing / ...)
Enig bewijs dat die zonder schade ingeleverd werd ?

:arrow: Naar vakbond :!: :arrow: Arbeidsrechtbank
Dit gaat niet vanzelf goedkomen vrees ik ...


:arrow: Aangetekend schrijven naar werkgever dat bedrijfswagen ingeleverd werd zonder ongevalschade op ../../.. ; voor de inhouding van loon hiervoor ; en ineens nogmaals in gebreke stellen voor niet tijdig betalen van je loon - dat kan nooit kwaad :wink:


Je moet wel rekening houden met gegeven dat het zoeken en vinden van "schade" na inleveren, bij een aantal leasingbedrijven deel is geworden van het business model:
Voor de kleinste, miniemste frul die volgt uit 4 jaar normaal gebruik, worden zeer hoge kosten aangerekend.

alexpostel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jun 2020 20:05

Ik heb de bedrijfswagen ingeleverd bij uitdiensttreding.
Bij de garage, de wagen was er voor onderhoud.

Neen, er was geen schade, en ik heb nooit enig formulier voor die wagen moeten tekenen. Het was een poolwagen die op de parking stond bij het bedrijf toen ik in dienst werd genomen.
Dus niet geleasd voor mij, die stond daar te staan op de parking.

Het moet niet vanzelf goed komen, ik wil gewoon waar ik recht op heb.

Mijn andere vraag blijft onbeantwoord. Mag een werkgever loon inhouden?
En hoe kan hij weten op 1 mei dat er schade zou zijn die gemeld werd in juni (of einde mei) door de leasemaatschappij? Helderziende? Volgens mij is hij in gebreke begin mei, toen hij mijn loon niet uitbetaalde.

Ik ga nog maar eens een aangetekend schrijven richten aan die meneer, en dan zal het Sociale Inspectie en Arbeidsrechtbank via het syndicaat worden. Ik heb geduld.

Kleine toevoeging, die wagen staat op een vreemd bedrijf, niet op de firma waar ik heb gewerkt, hoe ze dat regelen weet ik niet, maar de naam op de verzekeringspapieren / papieren van de leasemaatschappij heeft niks met mijn werkgever te maken.
De eigenaar heeft wel een aantal bedrijfjes met bijna identieke namen, en als ik die BTW nummer en publicaties in het Staatsblad bekijk verandert hij zowat drie maal per jaar van maaschappelijke zetel, is er wel één faillissement per jaar en start hij daarna met een ander bedrijf, op hetzelfde adres met een andere naam.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”