ontslagpremie vs. onderling overleg

A.G.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ontslagpremie vs. onderling overleg

#1 , 09 mei 2020 23:38

De corona-crisis heeft lelijk thuisgehouden op mijn werk. Ik sta technisch werkloos tot eind juni. Maar aangezien ons orderboek leeg staat tot eind dit jaar wordt dit zeker verlengd. Hoe lang? Wie weet het... Er is ook sprake dat de firma zou worden stopgezet.
Na overleg met mijn werkgever is het duidelijk dat de enige reden dat ze mij op dit ogenblik nog niet ontslaan de volgende is: ik sta nu op T.W. dit kost hen niets. Als ze mij ontslaan moeten ze mij 6 maanden uitbetalen.
mijn vraag is de volgende: zou het verstandig kunnen zijn om zelf mijn ontslag aan te vragen in onderling overleg met een lagere opstapvergoeding?
Kan dit? Mag dit? Is dit verstandig?
Waarom ik dit overweeg: ik ben dan direkt beschikbaar voor ander werk + ik heb toch nog een premie en ik heb die direkt zonder maanden geld te verliezen op T.W...

Groeten Alain.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 10 mei 2020 09:27

Na overleg met mijn werkgever is het duidelijk dat de enige reden dat ze mij op dit ogenblik nog niet ontslaan de volgende is: ik sta nu op T.W. dit kost hen niets. Als ze mij ontslaan moeten ze mij 6 maanden uitbetalen.
Naargelang hoe je op TW staat, kunnen ze je ook ontslaan en de opzegperiode (deels) onder TW laten "presteren"
Kost nog minder ...

mijn vraag is de volgende: zou het verstandig kunnen zijn om zelf mijn ontslag aan te vragen in onderling overleg met een lagere opstapvergoeding?
Zo werkt het natuurlijk niet
Als je zelf ontslag neemt, is er ook geen ontslagvergoeding.

Opzegtermijn inkorten valt -zeker als er toch geen werk is- waarschijnlijk wel te regelen als je ander werk hebt.
Informeer daar eens naar.

Waarom ik dit overweeg: ik ben dan direkt beschikbaar voor ander werk + ik heb toch nog een premie en ik heb die direkt zonder maanden geld te verliezen op T.W...
You can't have your cookie and eat it ...

Als je geen ander werk hebt en zelf ontslag neemt, gaat de RVA je ook schorsen als uitkeringsgerechtigde - doorgaans 13 weken.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2020 20:40

mijn vraag is de volgende: zou het verstandig kunnen zijn om zelf mijn ontslag aan te vragen in onderling overleg met een lagere opstapvergoeding?
Zo werkt het natuurlijk niet


Opzegtermijn inkorten valt -zeker als er toch geen werk is- waarschijnlijk wel te regelen
om welke reden kan men in onderling overleg geen lagere opstapvergoeding overeenkomen?

wat is de wettelijke basis om die opzegtermijnen in te korten?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”