Vermindering werkuren + ontslag

maluka
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vermindering werkuren + ontslag

#1 , 08 mei 2020 19:42

Ik heb tijdens mijn tijdelijke werkloosheid (wegens covid-19) een gesprek gehad met mijn werkgever. Ik zou een nieuw contract krijgen voor 8u i.p.v. 16u voor de coronatijd omdat er minder werk is. ook werd mij meegedeeld dat mijn contract zou aflopen in augustus 2021 omdat de situatie ook verandert in de privépraktijk (waar expertises gebeuren voor de verzekeringen) doordat mijn werkgever (een dokter) in het ziekenhuis op pensioen gaat.
Ik werk daar al 10 jaar en zou dus kunnen genieten van een opzeggingsvergoeding of opzeggingstermijn van ongeveer 8 maanden op basis van die 16u.
Als ik akkoord ga met een vermindering naar 8u verlies ik natuurlijk de helft van mijn loon.
Blijkbaar kan ik die vermindering weigeren.
Ik word sowieso ontslagen.
Ik ben altijd zeer flexibel geweest. Mijn werkgever kreeg ook een premie omwille van mijn beperking (chronische vermoeidheid) maar heb nooit veel begrip gevoeld voor deze beperking.
Nu zie ik de ware aard van mijn werkgever en heb ik zin voor deze vermindering van uren te weigeren want financieel is dit voor mij het voordeligste en voor 1 keer op mijn rechten te staan.
Graag jullie mening daarover.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mei 2020 23:05


Blijkbaar kan ik die vermindering weigeren.
inderdaad
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2020 08:57

heb nog wat over het hoofd gezien dat belangrijk kan zijn, als je een bijpassing krijgt van de rva als onvrijwillige deeltijdse werknemer

als je tekent word je een vrijwillige deeltijdse werknemer, alsook moet je een voltijdse job willen bekomen, om recht te hebben op een bijpassing van de rva. als je niet meer voldoet aan de voorwaarden zal de rva over een aantal maanden zelfs volgend jaar een terugvordering in 1keer doen.


kb 25/11/131bis
§1, 6° een verzoek hebben ingediend bij zijn werkgever in de zin van artikel 4 van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 35 van 27 februari 1981 betreffende sommige bepalingen van het arbeidsrecht ten aanzien van deeltijdse arbeid, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 21 september 1981, ten einde een vacant gekomen voltijdse betrekking te verkijgen; de werknemer moet tevens een verklaring afleggen waarin hij zich verbindt de herziening van zijn arbeidsovereenkomst aan te vragen in de gevallen bepaald in deze collectieve arbeidsovereenkomst;
§3bis 3° de nieuwe deeltijdse arbeidsregeling bevat een aantal arbeidsuren dat ten minste één derde bedraagt van het normaal gemiddeld wekelijks aantal arbeidsuren van de maatman.

cao 35
Art. 4. De deeltijdse werknemer moet op zijn verzoek bij voorrang een vacant geworden voltijdse betrekking, waarvoor hij in aanmerking kan komen, verkrijgen, in zoverre hij aan de vereiste kwalificaties voldoet en hij de voorgestelde uurregeling aanvaardt.
De deeltijdse werknemer die belangstelling heeft voor een voltijdse betrekking geeft dit te kennen aan de werkgever of diens aangestelde die tot taak heeft elke openstaande voltijdse betrekking aan de belanghebbende werknemer mee te delen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2020 20:36

Indien betrokkene (vrijwillig) haar uren vermindert van 16 naar 8 uur per week én er geen gelijkstelling is tot minstens 1/3de van het normaal aantal uren voor een voltijdse betrekking, bv. 13 uur gemiddeld per week voor het ganse jaar indien het om een 38-urenstelsel gaat, bewijst zij geen jaar dat kan meetellen om vervroegd met rustpensioen te gaan. Een geldig beroepsloopbaanjaar voor loopbaantelling vervroegd pensioen, spreekt immers van minstens 104 voltijdse dagen of minstens 1/3de van het uurrooster voor een voltijdse job bij deze werkgever of deze instelling. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”