Veranderen van werk tijdens Covid-19

Dorienvdbruggen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Veranderen van werk tijdens Covid-19

#1 , 21 apr 2020 20:40

Ik heb 7weken geleden mijn ontslag gegeven bij mijn huidige werkgever, een woonzorgcentra waar ik tewerk gesteld ben als verpleegkundige en recent helaas covid heb opgelopen. Nu zou ik normaal gezien starten bij mijn nieuwe werkgever op 27 april, maar dit zal omwille van mijn ziekte later zijn. Héél vervelend, om verschillende redenen. Nu stel ik mij ook de vraag of mijn loon gewaarborgd blijft? Ik ben mijn laatste week bij mijn huidige werkgever dus in arbeidsongeschiktheid alsook de eerste week bij mijn nieuwe werkgever. Is mijn nieuwe werkgever verplicht om mij een loon uit te keren of val ik meteen op mutualiteit? Ik heb een bediendecontract op beide werkplekken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 22 apr 2020 09:23

Dit is een specifieke situatie waar ik het zelf ook niet zeker weet, maar ik kan volgende punten wel aanhalen:
1. Sinds 2014 heb je als bediende recht van de eerste werkdag op gewaarborgd loon (mits je een contract hebt van minstens 3 maand).
2. Verpleegkundige, recent covid opgelopen => dit lijkt mij voldoende te zijn om dit te laten erkennen als arbeidsongeval.
Heb je die procedure opgestart (bij je huidige werkgever)?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2020 12:32

wet 3/7/1978
Art. 70. De bediende die is aangeworven voor onbepaalde tijd, voor een bepaalde tijd van ten minste drie maanden of voor een duidelijk omschreven werk waarvan de uitvoering normaal een tewerkstelling van ten minste drie maanden vergt, behoudt het recht op zijn loon gedurende de eerste dertig dagen van arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”