Opzegtermijn ontslag werkgever tijdens economische werkloosheid

Lafra
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn ontslag werkgever tijdens economische werkloosheid

#1 , 12 apr 2020 00:51

Dag iedereen. Gezien de huidige COVID-9 situatie ben ik sinds begin maart op economische werkloosheid gezet tot en met 19 april. Gisteren kreeg ik te horen dat ik ontslagen ben. Volgens mijn werkgever zou mijn opzegtermijn van 7 weken ingaan vanaf 20 april. Dit gaat over een bediendencontract.

Hetgene waarvoor ik dit hier nu post is omdat ik volgens mijn werkgever geen echte opzegtermijn moet doen. Ik zou voor een periode van 7 weken nog steeds op economische werkloosheid gezet worden. Ik zou dan ook niet betaald worden door het bedrijf, maar gewoon verder door de RVA.

Ik vind dit zelf een vreemde gang van zaken. Ik zou denken dat het bedrijf mij moet betalen tijdens een opzegtermijn, en niet een overheidsinstantie. Is dit volgens jullie toegelaten?

Verder kreeg ik ook te horen dat mijn resterende vakantiedagen pas op het einde van het jaar uitbetaald zullen worden. Volgens de werkgever kunnen ze dat tijdens deze financieel moeilijke periode niet meteen uitbetalen. Is dit ook mogelijk of mag ik effectief wel van hen verwachten dat ze dit meteen uitbetalen?

Zelf weet ik er nog niet veel van, aangezien dit mijn eerste werkjaar is. Ik wil hier voor in de toekomat graag wat meer over te weten komen. Vandaar dat ik ook jullie advies vraag.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2020 09:40

Dag iedereen. Gezien de huidige COVID-9 situatie ben ik sinds begin maart op economische werkloosheid gezet tot en met 19 april. Gisteren kreeg ik te horen dat ik ontslagen ben. Volgens mijn werkgever zou mijn opzegtermijn van 7 weken ingaan vanaf 20 april. Dit gaat over een bediendencontract.

Hetgene waarvoor ik dit hier nu post is omdat ik volgens mijn werkgever geen echte opzegtermijn moet doen. Ik zou voor een periode van 7 weken nog steeds op economische werkloosheid gezet worden. Ik zou dan ook niet betaald worden door het bedrijf, maar gewoon verder door de RVA.
ben je zeker dat het economische is, en geen technische werkloosheid?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2020 09:57

Ik denk dat je werkloos bent in overmacht en alle economische werkloosheid is nu overgenomen door overmacht.

En ja u werkloosheid word NIET geschorst als je in werkloosheid bent door overmacht , er word nu inderdaad misbruik van gemaakt maar is wel volledige wettelijk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 12 apr 2020 10:50

Als het technische werkloosheid door overmacht is, is dit volledig correct (helaas).
Als het economische werkloosheid is, dan gaat je opzeg pas in als deze gedaan is (en dien je dus nog 7 weken te werken / uitbetaald te worden); maar heb je nu wel het recht om je job van de ene dag op de andere stop te zetten (geen aanrader op dit moment, alhoewel wij nog steeds wekelijks nieuwe vacatures opstarten bij ons bedrijf).

Ivm je vakantiedagen: deze worden aan het einde van de opzeg betaald, normaal moet dit de laatste werkdag gebeuren.
Vaak wordt toegelaten dat deze samen met het laatste loon worden betaald.
Wat je werkgever nu zegt, is niet toegelaten alvast, en aangezien deze je toch al ontslagen heeft, zou ik ook op mijn strepen staan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2020 11:16

Als het technische werkloosheid door overmacht is, is dit volledig correct (helaas).
Als het economische werkloosheid is, dan gaat je opzeg pas in als deze gedaan is (en dien je dus nog 7 weken te werken / uitbetaald te worden); maar heb je nu wel het recht om je job van de ene dag op de andere stop te zetten (geen aanrader op dit moment, alhoewel wij nog steeds wekelijks nieuwe vacatures opstarten bij ons bedrijf).

Ivm je vakantiedagen: deze worden aan het einde van de opzeg betaald, normaal moet dit de laatste werkdag gebeuren.
Vaak wordt toegelaten dat deze samen met het laatste loon worden betaald.
Wat je werkgever nu zegt, is niet toegelaten alvast, en aangezien deze je toch al ontslagen heeft, zou ik ook op mijn strepen staan.

Vanaf 13/03/2020 kan alle tijdelijke werkloosheid als gevolg van het coronavirus worden beschouwd als tijdelijke werkloosheid wegens overmacht.

Indien de tijdelijke werkloosheid niet het gevolg is van het coronavirus, kan uw werkgever ook nog een beroep doen op het stelsel van tijdelijke werkloosheid op grond van economische oorzaken.

zie RVA T2
https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t2
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lafra
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 apr 2020 13:48

Bedankt voor de uitgebreide reacties! Dat schijnt al een pak meer licht op mijn huidige situatie.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”