In 2004 vond ik op de VDAB website een vacature voor de overheid niveau-C , waarvoor ik solliciteerde en eveneens werd aangenomen.
De minimale diplomavereisten waren toen A2 of gelijkwaardig door ervaring en de kandidatuur diende schriftelijk te worden ingediend.
Ik beschik niet over een diploma middelbaar onderwijs, want heb 6e jaar niet gedaan, maar heb achteraf nog wel een jaar marketing gedaan bij een niet gesubsidieerde en erkende instelling. Een kopie van het attest middelbaar onderwijs (C-attest) en attest slagen opleiding werden bijgevoegd bij kandidatuurstelling.
Ik werd uitgenodigd voor een gesprek, er werd niet over het diploma gerept, en ondertussen ben ik 15 jaar als IT’er voor hen in dienst. Alles verloopt prima, krijg regelmatig felicitaties voor geleverde prestaties van directe leidinggevenden, waarvan ik de meeste ook bewaarde. Daar ik destijds werd aangeworven ging ik er van uit dat de ingediende attesten voor hen volstonden.
Probleem? Ik wil me graag inschrijven voor een vergelijkend examen naar een hoger kader, maar daarvoor vraagt men naast de inschrijving om ook een kopie van de behaalde diploma's bij te voegen...
Ik wens niet te liegen over diploma’s, maar aangezien ik niet kan bewijzen dat ik destijds ter goeder trouw heb gehandeld, kan dit mijn doos van pandora wel eens worden…
1) ik heb geen enkel bewijs indien men nu zou beweren dat ik destijds heb gelogen over diploma’s
2) pas na jaren indiensttreding werden de exacte diplomavereisten me pas duidelijk
3) de HR manager van destijds is niet meer bij ons tewerkgesteld
4) ik heb nergens een dossier van mijn aanwerving – met daarin mijn stukken- kunnen terugvinden
Vraag: Wat kunnen de gevolgen zijn indien ik nu een kopie indien van de attesten en blijkt dat deze niet volstaan?