Aangeworven bij overheid maar geen vereist diploma. Wat nu?

tack140
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Aangeworven bij overheid maar geen vereist diploma. Wat nu?

#1 , 09 apr 2020 11:38

In 2004 vond ik op de VDAB website een vacature voor de overheid niveau-C , waarvoor ik solliciteerde en eveneens werd aangenomen.

De minimale diplomavereisten waren toen A2 of gelijkwaardig door ervaring en de kandidatuur diende schriftelijk te worden ingediend.

Ik beschik niet over een diploma middelbaar onderwijs, want heb 6e jaar niet gedaan, maar heb achteraf nog wel een jaar marketing gedaan bij een niet gesubsidieerde en erkende instelling. Een kopie van het attest middelbaar onderwijs (C-attest) en attest slagen opleiding werden bijgevoegd bij kandidatuurstelling.

Ik werd uitgenodigd voor een gesprek, er werd niet over het diploma gerept, en ondertussen ben ik 15 jaar als IT’er voor hen in dienst. Alles verloopt prima, krijg regelmatig felicitaties voor geleverde prestaties van directe leidinggevenden, waarvan ik de meeste ook bewaarde. Daar ik destijds werd aangeworven ging ik er van uit dat de ingediende attesten voor hen volstonden.

Probleem? Ik wil me graag inschrijven voor een vergelijkend examen naar een hoger kader, maar daarvoor vraagt men naast de inschrijving om ook een kopie van de behaalde diploma's bij te voegen...

Ik wens niet te liegen over diploma’s, maar aangezien ik niet kan bewijzen dat ik destijds ter goeder trouw heb gehandeld, kan dit mijn doos van pandora wel eens worden…

1) ik heb geen enkel bewijs indien men nu zou beweren dat ik destijds heb gelogen over diploma’s

2) pas na jaren indiensttreding werden de exacte diplomavereisten me pas duidelijk

3) de HR manager van destijds is niet meer bij ons tewerkgesteld

4) ik heb nergens een dossier van mijn aanwerving – met daarin mijn stukken- kunnen terugvinden

Vraag: Wat kunnen de gevolgen zijn indien ik nu een kopie indien van de attesten en blijkt dat deze niet volstaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 09 apr 2020 11:43

Het veiligste is natuurlijk niet inschrijven voor het examen, dan gaan er geen vragen gesteld worden want u weet inderdaad niet waar dat gaat eindigen.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2020 11:47

Beste TS deed u soms 2 jobs gelijktijdig. Zie u topic van enkele maanden geleden. viewtopic.php?f=9&t=106496&p=605103#p605103

Reclame

tack140
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 apr 2020 11:57

Beste TS deed u soms 2 jobs gelijktijdig. Zie u topic van enkele maanden geleden. viewtopic.php?f=9&t=106496&p=605103#p605103
Nee, dit ging toen over mijn echtgenote en is ondertussen volledig in orde gekomen. Sorry voor de verwarring...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 apr 2020 12:22


De minimale diplomavereisten waren toen A2 of gelijkwaardig door ervaring
Dan heb je toch ook geen diploma, maar wel de jarenlange ervaring.

tack140
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 apr 2020 12:50


De minimale diplomavereisten waren toen A2 of gelijkwaardig door ervaring
Dan heb je toch ook geen diploma, maar wel de jarenlange ervaring.
Dat was destijds inderdaad de vereiste, maar tegenwoordig is men duidelijk in de omschrijving -> Diploma of getuigschrift van 6 jaar voltijds secundair onderwijs

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 09 apr 2020 14:06


De minimale diplomavereisten waren toen A2 of gelijkwaardig door ervaring
Dan heb je toch ook geen diploma, maar wel de jarenlange ervaring.
Het zou kunnen dat het wel terzake doet; zou het kunnen dat er soms, heeeel soms, examens uitgeschreven worden op maat van een reeds bekende kandidaat ? :roll:

CityBird
Berichten: 792

#8 , 09 apr 2020 14:49

De minimale diplomavereisten waren toen A2 of gelijkwaardig door ervaring en de kandidatuur diende schriftelijk te worden ingediend.
Begrijp het probleem niet. "Gelijkwaardig door ervaring" staat er toch. Uiteraard kan dit een probleem vormen voor die promotie maar hoe kan dat een invloed hebben op je huidige functie wanneer dat precies de eis is waaraan jij destijds voldeed?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”