Ontslag en opzeg tijdens werkloosheid door overmacht

elh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag en opzeg tijdens werkloosheid door overmacht

#1 , 03 apr 2020 17:32

Een situatieschets:
* Mijn partner werd 10 dagen geleden omwille van de coronacrisis op economische werkloosheid geplaatst.
* Twee dagen geleden kreeg hij het bericht dat er ontslag volgt, omwille van afslanking (de afdeling waar hij werkt wordt zo goed als opgedoekt).
* Vandaag kreeg hij via aangetekende brief officieel bericht van zijn ontslag, met de opzegperiode tot 31/01/2021. (geen opzegvergoeding, maar opzegtermijn die gepresteerd moet worden).
* Later op de dag telefoon: hij moet tijdens de opzegperiode niet komen werken, maar wordt tot en met juni in werkloosheid door overmacht geplaatst. Zijn opzegtermijn loopt simultaan (wordt dus niet verlengd). Vanaf juli wordt hij op economische werkloosheid geplaatst (als hij dan nog geen ander werk vond) en wordt zijn opzegperiode verlengd.

Mijn vraag: kan dit juridisch? Dit is een we heel goedkope manier om iemand met 12 jaar anciënniteit te ontslaan. Het bedrijf betaalt geen opzegvergoeding én geen loon tijdens de opzegperiode (want werkloosheidsuitkering door overmacht). Dit lijkt een doordachte strategie: geplande afslanking verpakken onder het mom van werkloosheid door overmacht in crisistijd.

Volgens eerste juridische advies: onethisch, maar mogelijks niet onwettelijk... Wat is jullie advies?

Alvast dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 03 apr 2020 20:47

Klopt zo te zien inderdaad.

Economische werkloosheid schorst de opzeg, dus deze wordt verlengd (vanaf juli).
Tijdelijke werkloosheid wegens overmacht schorst deze niet, dus deze loopt door tijdens.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 apr 2020 20:19

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e22

zie : KAN DE ARBEIDSOVEREENKOMST BEEINDIGD WORDEN TIJDENS DE SCHORSING ?

Reclame

elh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2020 13:44

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e22

zie : KAN DE ARBEIDSOVEREENKOMST BEEINDIGD WORDEN TIJDENS DE SCHORSING ?
Deze tekst geldt voor economische werkloosheid. Daar wordt inderdaad de opzegtijd tijdelijk geschorst.
Maar bij werkloosheid door overmacht is dat niet het geval. Dus van nu tot en met juni loopt de opzeg gewoon door + wordt er geen loon uitbetaald, maar een werkloosheidsvergoeding.

Mijn vraag is vooral: is het wettelijk dat een geplande herstructurering nu onder het mom van werkloosheid door overmacht geregeld wordt, waardoor er geen verbrekingsvergoeding én geen loon tijdens de opzegperiode betaald wordt? Er wordt mijns inziens handig gebruik gemaakt van de crisis om zo goedkoop mogelijk mensen (met lange staat van dienst) te ontslaan. Ik vraag me af of dat echt wettelijk is. Ethisch lijkt het me in ieder geval niet, maar daar koop je niets mee... :(

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2020 14:24

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e22

zie : KAN DE ARBEIDSOVEREENKOMST BEEINDIGD WORDEN TIJDENS DE SCHORSING ?
Deze tekst geldt voor economische werkloosheid. Daar wordt inderdaad de opzegtijd tijdelijk geschorst.
Maar bij werkloosheid door overmacht is dat niet het geval. Dus van nu tot en met juni loopt de opzeg gewoon door + wordt er geen loon uitbetaald, maar een werkloosheidsvergoeding.

Mijn vraag is vooral: is het wettelijk dat een geplande herstructurering nu onder het mom van werkloosheid door overmacht geregeld wordt, waardoor er geen verbrekingsvergoeding én geen loon tijdens de opzegperiode betaald wordt? Er wordt mijns inziens handig gebruik gemaakt van de crisis om zo goedkoop mogelijk mensen (met lange staat van dienst) te ontslaan. Ik vraag me af of dat echt wettelijk is. Ethisch lijkt het me in ieder geval niet, maar daar koop je niets mee... :(
Bekijk ook eens de linken onder rubriek ARBEIDSRECHT PUNT ANDERE

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 apr 2020 15:34


* Vandaag kreeg hij via aangetekende brief officieel bericht van zijn ontslag, met de opzegperiode tot 31/01/2021. (geen opzegvergoeding, maar opzegtermijn die gepresteerd moet worden).
* Later op de dag telefoon: hij moet tijdens de opzegperiode niet komen werken, maar wordt tot en met juni in werkloosheid door overmacht geplaatst. Zijn opzegtermijn loopt simultaan (wordt dus niet verlengd). Vanaf juli wordt hij op economische werkloosheid geplaatst (als hij dan nog geen ander werk vond) en wordt zijn opzegperiode verlengd..
beste wat je kan doen is een onderzoek vragen aan de rva eventueel via uw vakbond

indien in uw kennisgave "opzegperiode tot 31/01/2021" staat vermeld, dan eindigt de arbeidsovereenkomst op 31 januari 2021 onverschillig of de opzeggingstermijn wordt geschorst, en dient de werkgever een verbrekingsvergoeding te betalen voor de resterende opzeggingstermijn, zou dit pas op 1 februari meedelen en een mooie som ontvangen.

zelf doorgaan voor ander werk tijdens opzeggingstermijn en u kan geen 13 weken werken sta je op straat zonder inkomen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”