Ontslagen worden na ondertekening van contract bij nieuwe werknemer

PlantijnD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ontslagen worden na ondertekening van contract bij nieuwe werknemer

#1 , 20 mar 2020 07:26

Ik vraag mij het volgende af

Stel dat ik een contract onderteken bij een nieuwe werkgever met startdatum na mijn opzegtermijn. Door omstandigheden zie ik mijn baas pas binnen 2 weken dus kan ik hem hier nog niet over informeren. Na 2 weken zie ik mijn baas maar ontslaat hij mij voor ik hem kan informeren over de nieuwe job dat ik heb. Hierdoor trek ik een ontslagvergoeding. Maar kan hij deze nadien terug eisen omdat ik reeds daarvoor al een andere job had gevonden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2020 07:58

Neen en je hoeft hem dit ook niet te zeggen .
Dit is voor u lekker mee genomen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2020 11:04

Uw baas informeren over een nieuwe job hoeft niet ( zie Lowie ).
Maar uw opzeg geven wel. Als u na 2 weken uw baas inlicht, denk ik dat u nog geen ontslag heeft gegeven;
hoe dan uw nieuw contract ondertekenen voor beginnen op een bepaalde datum als u niet weet op welke datum uw opzegtermijn eindigt.
Ontslag gegeven of niet ?

Reclame

PlantijnD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2020 11:28

@fatherb.
Ik zou nu een contract kunnen ondertekenen met een startdatum in juli. Heb zelf mijn opzegtermijn berekend en daar zijn nog wat extra weken bijgekomen.
Ik kan mijn baas pas binnen 2 weken inlichten hierover. Maar stel dat hij mij ontslaat voor ik hem dit nieuws breng. Mag ik dan gewoon de ontslagvergoeding aannemen ook al heb ik reeds hiervoor een contract ondertekend ?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 20 mar 2020 12:19

Ik kan mijn baas pas binnen 2 weken inlichten hierover.
Dat slaat toch nergens op ?

Aangetekend schrijven sturen ...


Als je baas je ontslagbrief weigert aan te ,nemen of geen ontvangst tekent, moet je dat alsnog aangetekend versturen, of laten betekenen door deurwaarder :!:
:arrow: vertraging (zeker bij aangetekende brief) , en de deurwaarder moet je ook eerst regelen, die moet er fysiek langs

Maar stel dat hij mij ontslaat voor ik hem dit nieuws breng.
Dan is je opzegtermijn mogelijk langer (hangt af van hoe lang je er al werkt)
En moet je die mogelijk ook uitdoen (of tegenopzeg geven)

Mag ik dan gewoon de ontslagvergoeding aannemen ook al heb ik reeds hiervoor een contract ondertekend
ALs je de opzegperiode niet moet presteren, zorg dat het op papier staat, mag je probleemloos de dag na ontslag elders al beginnen.

Dubbel loon ga je ook wel merken aan je belastingen nadien :wink:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2020 12:24



Dubbel loon ga je ook wel merken aan je belastingen nadien :wink:
Belastingen weegt zeker niet op tegen het loon en 16% VERLOFGELD dat je ontvangt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mar 2020 12:41

@fatherb.
Ik zou nu een contract kunnen ondertekenen met een startdatum in juli. Heb zelf mijn opzegtermijn berekend en daar zijn nog wat extra weken bijgekomen.
Ik kan mijn baas pas binnen 2 weken inlichten hierover. Maar stel dat hij mij ontslaat voor ik hem dit nieuws breng. Mag ik dan gewoon de ontslagvergoeding aannemen ook al heb ik reeds hiervoor een contract ondertekend ?
U kunt er niet vanuit gaan dat uw baas u een ontslagvergoeding gaat uitbetalen. Dat is zeker een ?
Bovendien is een ontslag door uw baas = langere opzegtermijn. Of u moet tegen opzeg geven. Maar in ieder geval gaat hier tijd verloren[
U moet dan ook zeker zijn dat uw contract bij de nieuwe werkgever ondertekend is.
U zult zeker ernstig met uw huidige werkgever moeten praten/onderhandelen.

Zie ook de reacties van Inazuma./b]

PlantijnD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mar 2020 13:21

Ok, ik begrijp dat je inderdaad moet oppassen met de opzegtermijn bij de huidige werkgever en dat deze langer is als hij je ontslaat. Maar het is niet zo dat zij nadien iets kunnen zeggen dat je voor het ontslag reeds een contract hebt ondertekent bij een andere werkgever?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 21 mar 2020 14:39

Maar het is niet zo dat zij nadien iets kunnen zeggen dat je voor het ontslag reeds een contract hebt ondertekent bij een andere werkgever?
Neen

Maar je moet uitkijken dat je tijdig weg kan als je huidige baas je niet ontslaat, of verwacht dat je je opzeg uitdoet als hij je wel ontslaat.


DenLowie heeft ook gelijk: Netto zal het wel meer opbrengen
Je gaat uiteraard ook dubbel loon hebben als je én ontslagvergoeding én loon nieuwe werkgever tegelijk trekt, en je vakantiegeld gaat hoger liggen ...
Je verdient in die periode aanzienlijk meer.
Maar vergeet dus niet dat je dat achteraf ook aan de belastingen zal zien :wink:

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”