langdurig ziek - gepland verlof

red sparrow
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

langdurig ziek - gepland verlof

#1 , 11 mar 2020 11:18

Waarschijnlijk bestaat hiervoor een simpel antwoord, maar ik vond dit niet meteen terug ...
Situatie: ik ben iets meer dan een week voor een gepland (goedgekeurd) verlof ziek geworden. Dokterattest was bijgevolg geldig tot de dag voor dit geplande verlof. Na dit verlof ben ik voor langere tijd ziekteverlof geweest (> 1 maand).

Als bediende wordt het loon gedurende de 1e maand betaald door de werkgever, nadien neemt de mutualiteit het over. Mijn vraag: kan de werkgever als startdatum voor deze 1e maand de 1e dag van mijn ziekteverlof (dwz voor mijn gepland verlof) gebruiken, of is dit de 1e dag na mijn gepland verlof?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2020 11:30

Voor u verlof, als je ziek bent voor je verlof blijf je u verlof behouden voor op latere datum te nemen
Maar je was niet ziek tijdens je verlof ?? , want je schrijft
Dokterattest was bijgevolg geldig tot de dag voor dit geplande verlof.
en dan heb je u verlof opgenomen


als dit de zelfde ziekte is als voor je verlof mag je werkgever deze eerste week mee tellen daar je hervallen bent .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

red sparrow
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2020 13:24

Bedankt voor je feedback.
Voor u verlof, als je ziek bent voor je verlof blijf je u verlof behouden voor op latere datum te nemen
Voor mijn geplande verlof heb ik geen doktersattest ingeleverd, en op mijn loonfiche staat deze week effectief aangegeven als verlof. Verder zie ik op mijn loonfiche dat mijn werkgever de 3 daaropvolgende weken die maand normaal uitbetaald heeft ("ziekte gewaarborgd loon").
Maar als ik jouw antwoord goed begrijp, kan dit dus wel: als die 3 weken nadien en 6 dagen vooraf opgeteld worden, valt dit samen nog net binnen de 1 maand gewaarborgd loon.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 11 mar 2020 23:43

Jep inderdaad, zoals Denlowie het zei.

Als u binnen de 2 weken hervalt van een ziekte, loopt het oorspronkelijke gewaarborgd loon door.
Let wel: op je tweede doktersattest moet de dokter dan wel vermelden dat het een herval is.
Als het effectief een andere ziekte is, dan plaatsen ze dit er niet op, en begint er een nieuwe periode te lopen (goed opletten moest dit het geval zijn).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”