Contractbreuk interim ?

InesV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Contractbreuk interim ?

#1 , 08 mar 2020 13:32

Hallo,

Ik ben al maanden tewerkgesteld via het interim met weekcontracten. Vorige week was mijn laatste week.
Via hetzelfde interimkantoor mocht ik gaan solliciteren bij een bedrijf. Het gesprek ging enorm vlot maar de zaakvoerder wist nog niet helemaal hoe het zat met interim werk en de kosten die eraan verbonden zaten. Hijzelf had nog geen contract getekent met het interim.
Hij zit er zelf enorm mee verveeld, hij wil mij een vast contract aanbieden en niet werken met interim maar wij willen beiden weten of er dan gevolgen zijn voor hem of mij indien dit aan het licht komt bij het interim ? Zij hebben mij tenslotte wel op gesprek gestuurd. Ik heb ook al gehoord dat een eventuele oplossing zou zijn als ik ook een spontane sollicitatie doe naar het bedrijf? Dit is een hele goeie kans voor mezelf en ik wil deze niet kwijt gewoonweg omdat het interimkantoor hier moeilijk over zou gaan doen. Nogmaals, het bedrijf heeft nog geen contract getekend met het interimkantoor. Ik heb mij wel ingeschreven en weet dus niet wat mijn rechten en plichten zijn tegenover hen...

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 08 mar 2020 13:40

Hij zit er zelf enorm mee verveeld, hij wil mij een vast contract aanbieden en niet werken met interim maar wij willen beiden weten of er dan gevolgen zijn voor hem of mij indien dit aan het licht komt bij het interim ?
Het interimkantoor rekent in dergelijke gevallen meestal aan de werkgever eenmalig bemiddelingskosten aan. Je werkgever hoeft enkel contact op te nemen met dit interimkantoor over welk bedrag het hier gaat.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 08 mar 2020 13:53

Een bedrijf dat geen contract zou hebben met een interimkantoor, dat er wel eigen kandidaten naartoe stuurt :?:
Het zou me verwonderen, dat is immers een deel van hun business model ...

Normale manier is dat interim een som factureert als bemiddeling; dan wel dat de kandidaat minstens een aantal maanden via het interimkantoor werkt bij deze werkgever alvorens die de interimmer vast in dienst neemt (waarmee de werkgever riskeert dat de interimmer elders iets "vast" gaat zoeken ...)

Reclame

Fons54
Berichten: 445

#4 , 08 mar 2020 13:56

De werkgever kan ook het contract afkopen van interim indien ze jou per se willen, maar dat gaat serieus geld kosten.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 08 mar 2020 16:55

Laat ons niet vergeten dat het om een "arbeidsovereenkomst" gaat tussen de werknemer en het interimkantoor.
Het gaat niet om een arbeidsovereenkomst tussen interimkantoor en de werknemer
Vraagsteller heeft geen arbeidsovereenkomst meer met interimkantoor: Vorige week was mijn laatste week.
Maar is gaan solliciteren bij andere werkgever op aangeven van het interimkantoor.

Vraag is of die nieuwe werkgever hem zomaar in dienst kan nemen, buiten interim (wat uiteraard duurder is) om.


Normaal kan dat niet en is er minstens een mondelinge overeenkomst tussen interimkantoor en werkgever om kandidaten met profiel zus & zo langs te sturen.

puttemanp
Berichten: 613

#6 , 08 mar 2020 18:03

Als jouw potentiele werkgever het been stijfhoudt, en zegt dat je zelf spontaan gesoliciteerd hebt voor de functie, of hij jou gecontacteerd heeft via jouw cv op de website van de vdab of linkedin of... kan hij eronderuit.

Vaak genoeg zelf meegemaakt... ik plaats een vacature op vdab, Interimkantoren speuren dit op, en stellen kandidaten voor die ik zelf al heb gecontacteerd via website VDAB of die zelf gesoliciteerd hebben. Laatste case: Interimkantoor in Aarschot waarmee ik nooit samengewerkt heb, stuurt me CV van kandidaat die ik half uurtje ervoor zelf mail heb gestuurd via website VDAB.
Komt hele heisa van, die mensen chanteren me, zeggen me dat ze toch de kandidaat aangebracht hebben en stellen 'een deal' voor... Volgt een hele discussie met de uitzendconsulente waar de kandidaat bij zit.

Ik heb die kandidaat zelf aangeworven, en heb het hoofdkantoor van het bewuste uitzendkantoor gecontacteerd om te melden dat hun consulente over de schreef ging. Ze hebben netjes m'n gegevens genoteerd en gingen me op de hoogte houden van het gevolg dat ze aan de case gaven. Nooit meer iets van gehoord en persoon ik kwestie heb ik inmiddels met een vast contract aangeworven.

PS: ik heb zelf 10-tal jaar gewerkt op hoofdkantoor van het allereerste interimburo (Gregg Interim) in Belgie, dus ik wéét hoe ze werken.

P.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”