Opzegtermijn last minute extreem vervroegd door werkgever

Michel2020
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn last minute extreem vervroegd door werkgever

#1 , 05 mar 2020 15:45

Hallo,

ik werk sinds een aantal jaren in een bedrijf en heb een contract onbepaalde duur. Ik heb afgelopen dinsdag mijn ontslag schriftelijk ingediend. Ik heb bericht gekregen dat de opzegtermijn per maandag 9 maart ingaat zoals verwacht.
Van tevoren bij bespreking met leidinggevende ook overlegd dat ze mij misschien wel met 3/4 weken kunnen laten maar niet zeker, prima..
En vandaag krijg ik te horen dat morgen mijn laatste werkdag wordt?? Zo last minute krijg ik dit te horen en terwijl ze weten dat ik nog geen datum met mijn nieuwe werkgever heb kunnen vaststellen omdat ik wachtte om te horen wanneer ik weg zou kunnen gaan.
Kan dit zomaar??

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 mar 2020 16:13

Ik denk wel dat dat kan voor zover ze uw volledige opzegperiode uitbetalen, inbegrepen alle voordelen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2020 16:19

Hallo,

Van tevoren bij bespreking met leidinggevende ook overlegd dat ze mij misschien wel met 3/4 weken kunnen laten maar niet zeker, prima..
En vandaag krijg ik te horen dat morgen mijn laatste werkdag wordt??

Kan dit zomaar??

Mvg
Als men hier tussen de lijnen leest heb je zelf gevraagd om vroeger te mogen vertrekken !

Ik denk zeker niet dat men u zal uitbetalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 05 mar 2020 18:11

Zorg dat u een bewijs van verbreking heeft.
Zeker niets zelf ondertekenen, hooguit voor ontvangst (en niet voor akkoord).

Als u geen documenten krijgt, gewoon terug aan de slag gaan de werkdag erna (en eventueel laten vaststellen dat u het werk geweigerd wordt).
Anders zou u nog mogelijks op onwettig afwezig gezet kunnen worden, met een verbreking ter uwer laste als gevolg.

@denlowie: een verkorte opzeg gebeurt in overleg, niet op eenzijdig verzoek.
Dit is geen overeengekomen verkorte opzeg, laat staan dat de opzeg al begonnen is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2020 19:56


@denlowie: een verkorte opzeg gebeurt in overleg, niet op eenzijdig verzoek.
Dit is geen overeengekomen verkorte opzeg, laat staan dat de opzeg al begonnen is.

Er is wel degelijk overleg geweest TS schreef
Van tevoren bij bespreking met leidinggevende ook overlegd dat ze mij misschien wel met 3/4 weken kunnen laten maar niet zeker, prima..
En weet u wat er in dit overleg gepraat is ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Michel2020
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2020 23:04

Bedankt @Blaatpraat. Dat zijn goede tips.
@denlowie; ik vroeg om hulp/ tips, niet om ongepaste onwetende commentaar.

ancaramba
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mar 2020 23:13

Inderdaad niet uitdoen van de de wettige termijn dient schriftelijk door beide partijen te worden overeengekomen. Tot dat niet op papier staat ga je gewoon aan de slag. Als je alsnog een mail of eenzijdige brief krijgt voor vroegtijdig vertrek dienen ze jou die weken wel uit te betalen.

Michel2020
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 mar 2020 20:32

Ok dank u.
Met vriendelijke groeten

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 mar 2020 00:26

Ik denk wel dat dat kan voor zover ze uw volledige opzegperiode uitbetalen, inbegrepen alle voordelen.
best eerst dit nog eens lezen, → Ik heb bericht gekregen dat de opzegtermijn per maandag 9 maart ingaat zoals verwacht.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 mar 2020 00:38


Kan dit zomaar??

dit kan
als uw kennisgave niet aan de wettelijke vormvereiste voldoet of een onduidelijkheid bevat. dan moet niet de werkgever maar de werknemer een verbrekingsvergoeding betalen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 mar 2020 11:29

Zorg dat u een bewijs van verbreking heeft.
Zeker niets zelf ondertekenen, hooguit voor ontvangst (en niet voor akkoord).

Als u geen documenten krijgt, gewoon terug aan de slag gaan de werkdag erna (en eventueel laten vaststellen dat u het werk geweigerd wordt).
Anders zou u nog mogelijks op onwettig afwezig gezet kunnen worden, met een verbreking ter uwer laste als gevolg.

@denlowie: een verkorte opzeg gebeurt in overleg, niet op eenzijdig verzoek.
Dit is geen overeengekomen verkorte opzeg, laat staan dat de opzeg al begonnen is.
lijkt mij niet van toepassing, het begin van de opzeggingstermijn verwacht men niet → art 37§1 wet 3/7/1978
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”