Uitkering na ontslag nieuwe job

pieter90
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

Uitkering na ontslag nieuwe job

#1 , 04 mar 2020 19:29

Beste,

Ik heb nu een vast contract bij firma A, geef zelf mijn ontslag en na mijn opzegtermijn begin ik aansluitend bij firma B waar ik na 1 week ontslaan wordt. Heb ik onmiddellijk recht op een werkloosheidsuitkering aangezien ik vrijwillig ontslag nam bij firma A?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2020 19:42

Normaal neen, maar daar zal de RVA over beslissen over hoeveel schorsing je krijgt.

Kan je aantonen dat je je werk op eigen initiatief hebt verlaten, maar met een geldige reden?

Volgens de rva is het dit :
In geval van werkverlating zonder wettige reden, kunt u een verwittiging krijgen of kunt u van het recht op uitkeringen uitgesloten worden gedurende ten minste 4 weken en ten hoogste 52 weken
Bron:RVA T47
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pieter90
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2020 19:46

Dat is toch echt raar. Iedereen verandert toch s vrijwillig van werk. En dan pak je dus een gigantisch risico?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mar 2020 20:02

Dat is toch echt raar. Iedereen verandert toch s vrijwillig van werk. En dan pak je dus een gigantisch risico?
En je zal nu terug 13 weken moeten werken eer je terug stempel gerechtigd word , ongeacht je schorsing .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pieter90
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mar 2020 20:05

Ik ben nu niet vrijwillig werkloos, mijn nieuwe werkgever ontslaat mij na 1 week.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2020 23:44

Ik ben nu niet vrijwillig werkloos, mijn nieuwe werkgever ontslaat mij na 1 week.
kb 25/11/1991
art 51, 12°De bepalingen inzake werkverlating en ontslag zijn niet van toepassing :
1° wanneer de werknemer vóór zijn uitkeringsaanvraag een nieuwe dienstbetrekking heeft uitgeoefend gedurende ten minste dertien weken;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”