Ontslagbrief bij eventuele verkorte opzegtermijn

xeven
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ontslagbrief bij eventuele verkorte opzegtermijn

#1 , 01 mar 2020 16:31

Beste

Ik ben binnenkort van plan om mijn ontslag te geven omdat ik elders een nieuwe uitdaging heb aangenomen.
Mijn wettelijke opzegtermijn is vijf weken. Nu weet je maar nooit dat er in onderling overleg een kortere opzegtermijn mogelijk is.

Mijn vraag is hoe ik dit best allemaal verwoordt op deze ontslagbrief, zodat deze juridisch sluitend is.
Enerzijds dien ik de wettelijke opzegtermijn van vijf weken te vermelden op deze brief, maar ergens wil ik ook de mogelijkheid openlaten voor een eventuele kortere opzegtermijn.

Enige suggesties ?

Het zou ergens hiertussen moeten passen:

"Geachte mijnheer …
,
Bij deze dien ik mijn ontslag in. Ik heb besloten mijn carrière in een ander bedrijf een nieuwe wending te geven. Ik zal mijn opzegtermijn van 5 weken respecteren, die zal ingaan op XX/XX/XXXX.

Ik wil u bedanken voor de aangename samenwerking.

Met vriendelijke groeten.

Voornaam Naam"

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 01 mar 2020 18:06

Schrijf bv.: Ik zal de voorziene ontslagperiode van 5 weken correct presteren doch indien u dat wenst kunnen we in onderling overleg de periode verkorten.

Wel zeker zijn dat je op je nieuwe job dan ook vroeger aan de slag kan.

gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mar 2020 23:02

Ik had dit indertijd eerst mondeling besproken met mijn baas en pas daarna de brief gestuurd. Mijn baas was akkoord met een kortere opzeg, en ik verwees dan in mijn brief daar naar: “zoals mondeling afgesproken is mijn opzegtermijn x weken ... enz”

Reclame

ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 mar 2020 16:18

Het is inderdaad praktischer om eerst mondeling een gesprek aan te gaan met de werkgever, waarbij je de opzegtermijn kan bespreken. Zo kan je hiernaar refereren in je ontslagbrief.

Zie zeker wel dat je een ondertekende kopie voor jezelf hebt, zodat je dit steeds kan voorleggen bij eventuele discussie.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mar 2020 17:00

Zo kan je hiernaar refereren in je ontslagbrief.
refereren is onvoldoende, de werkgever moet de kennisgave ondertekenen voor akkoord
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 mar 2020 17:23

Zo kan je hiernaar refereren in je ontslagbrief.
refereren is onvoldoende, de werkgever moet de kennisgave ondertekenen voor akkoord
Daarmee dat ik ook het volgende zei:
Zie zeker wel dat je een ondertekende kopie voor jezelf hebt, zodat je dit steeds kan voorleggen bij eventuele discussie.
Als je de mondeling afgesproken termijn in je ontslagbrief aanhaalt en de werkgever tekent dit voor akkoord is dat voldoende.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mar 2020 23:32

Zo kan je hiernaar refereren in je ontslagbrief.
refereren is onvoldoende, de werkgever moet de kennisgave ondertekenen voor akkoord
Daarmee dat ik ook het volgende zei:
Zie zeker wel dat je een ondertekende kopie voor jezelf hebt, zodat je dit steeds kan voorleggen bij eventuele discussie.
Als je de mondeling afgesproken termijn in je ontslagbrief aanhaalt en de werkgever tekent dit voor akkoord is dat voldoende.
wat ga je doen indien de werkgever die kennisgave tekent voor ontvangst en onder voorbehoud van alle recht en een door werknemer ondertekende kopie bijhoud, en een verbrekingsvergoeding eist voor de resterende opzeggingstermijn?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#8 , 05 mar 2020 11:39

Ik denk dat we langs elkaar door aan het praten zijn!

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest met mijn verwoording.

Wat ik precies bedoel is het volgende: Je stelt je ontslagbrief op, met de mondeling overeengekomen termijn dat je nog dient te presteren. Je laat deze - uiteraard - door de werkgever in tweevoud tekenen "voor akkoord". Ik ging uit van het scenario waar je even bij de baas kan binnenstappen om dit in orde te brengen.

We bedoelen exact hetzelfde m.i. , maar het is een beetje " lost in translation " gegaan denk ik :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mar 2020 12:30

Met ontslagbrieven altijd zeer voorzichtig zijn en enkel vermelden wat wettelijk is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”