Arbeidsovereenkomst voor minderjarige die meerderjarig wordt - ondertekend door ouders maar niet door kind

Contractje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

Arbeidsovereenkomst voor minderjarige die meerderjarig wordt - ondertekend door ouders maar niet door kind

#1 , 26 feb 2020 12:33

Mijn zoon heeft een arbeidsovereenkomst gesloten met zijn huidige voetbalclub in januari 2020. De diensten die hij moet leveren en het salaris dat hij hiervoor zal ontvangen treden pas in werking op 01.07.2020.

De arbeidsovereenkomst werd gesloten toen mijn zoon nog 17 jaar was en draagt enkel onze handtekeningen (de ouders). Onze zoon heeft dus zelf niet getekend. Ondertussen is hij 18 jaar geworden, en zou hij bij een andere club willen tekenen. De vraag is dus of hij nog gebonden is onder het contract dat wij, als ouders en wettelijke vertegenwoordiger van een toenmalige minderjarige, gesloten hebben.

Kan onze zoon, aangezien hij ondertussen 18 jaar en volwassen is, zich verzetten tegen de uitvoering van deze arbeidsovereenkomst (omdat hij deze dus niet zelf ondertekend heeft) en vervolgens bij een andere club tekenen? Op welke wijze communiceren we dit naar de huidige club: is het contract nietig of kan onze zoon dit louter verbreken? Zijn er gevolgen voor ons als ouder tav de huidige club?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 26 feb 2020 13:11

Op zich maakt dat het contract niet ongeldig. Staat er niets in het contract over opzegvergoeding?

Contractje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 feb 2020 15:44

Het contract lijkt me inderdaad zeker niet ongeldig. Het is echter de vraag of mijn zoon het contract rechtsgeldig zou kunnen opzeggen vanwege een gebrek aan toestemming.

Er staat niets vermeld als opzegvergoeding. Tevens is het niet 100% of het een werkelijke arbeidsovereenkomst is (het is onzeker of het minimumbedrag om als betaalde sportbeoefenaar te worden beschouwd - € 10.612 per jaar - bereikt zal worden). Los van de kwalificatie van de overeenkomst (arbeids / dan wel iets tussenin) stelt zich dus wel de vraag over een mogelijke opzeg...

Ik had reeds hier en daar opgevangen dat wanneer kinderen een zeker onderscheidingsvermogen hebben (wat zeker het geval is bij een 17 jarige), men er beter aan doet om hen zelf ook de overeenkomsten te laten ondertekenen zodat zij zich hier niet tegen kunnen verzetten wanneer zij meerderjarig worden... Kinderen van 17 zouden immers al goed weten wat ze wel/niet willen...

Het zou echter handig zijn mocht iemand hier ervaring mee hebben. Of kan onderbouwen waarom het contract wel/niet zou kunnen worden verbroken/opgezegd/nietig verklaard/...

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 feb 2020 15:53

Het contract lijkt me inderdaad zeker niet ongeldig. Het is echter de vraag of mijn zoon het contract rechtsgeldig zou kunnen opzeggen vanwege een gebrek aan toestemming.
U vertegenwoordigde hem en hebt wel toestemming gegeven. Er is dus geen gebrek aan toestemming.
Ik had reeds hier en daar opgevangen dat wanneer kinderen een zeker onderscheidingsvermogen hebben (wat zeker het geval is bij een 17 jarige), men er beter aan doet om hen zelf ook de overeenkomsten te laten ondertekenen zodat zij zich hier niet tegen kunnen verzetten wanneer zij meerderjarig worden... Kinderen van 17 zouden immers al goed weten wat ze wel/niet willen...
Dat is waar, maar u als vertegenwoordiger, hoort op het moment van ondertekenen met het kind te overleggen wat hij of zij wil. Hebt u dat gedaan?

Laat ons eerlijk wezen: op het moment van ondertekenen van het contract waren zowel u als uw zoon akkoord met de voorwaarden in het contract. Nu bedenkt uw zoon zich. Tja, dat is jammer, maar er valt wel een ondertekend contract te respecteren. Het feit dat hij toen 17 was en nu 18, verandert daar weinig aan. Had hij vorig jaar 18 geweest en zelf getekend, en nu van gedacht veranderd, had hij er ook niet zomaar onderuit gekund.

Uw zoon zou zich tegen u kunnen keren door te stellen dat u een contract hebt ondertekend waar hij als 17-jarige totaal niet mee akkoord ging, maar dat brengt ú dan wel in moeilijke papieren (en ik vermoed dat dit ook niet strookt met de waarheid).

Het contract zal moeten gerespecteerd worden, of u moet met de andere partij tot een minnelijke oplossing kunnen komen...
Laatst gewijzigd door WizardGandalf op 26 feb 2020 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 26 feb 2020 15:53

Ik ga akkoord dat dit beter mee ondertekend had kunnen worden door de 17-jarige, maar dat zijn vijgen na Pasen. Ik stel voor dat u het contract laat nalezen door een deskundige om te zien wat mogelijk is, zie bv. hier:
http://www.advocaten-lambeets.be/nl/nie ... vergoeding
https://www.scriptiebank.be/scriptie/20 ... rode-kaart

Verder meen ik ooit gelezen te hebben dat de bondsvereniging spelers kan schorsen bij onregelmatige contractbreuk, geen idee of iemand dat kan bevestigen maar dat is natuurlijk het laatste dat u wil.

Contractje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 feb 2020 14:50

Een amateurspeler zou echter wel elk jaar tussen 1 en 30 april een contract kunnen opzeggen (regels KBVB op grond van het decreet van 12 september 1996). Zou dit ook kunnen gelden ingeval het betreffende contract nog niet in werking is getreden? Dus dat mij zoon het contract reeds kan opzeggen tussen de periode van 1 en 30 april dit jaar?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”