Dringend , beschuldiging van diefstal :-S

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

Dringend , beschuldiging van diefstal :-S

#1 , 12 aug 2008 14:03

Mijn partner heeft op 17/07/2008 zijn ontslag gegeven na 14 jaren dienst. De redenen waren overduidelijk, als je op een jaar tijd 2x betaald wordt door je werkgever, en je arbeidsomstandigheden laten steeds meer de wensen over. Dan is de beslissing snel gemaakt. Vlak voor het indienen van zijn ontslag, hebben we moeten bedelen om uitbetaald te worden, we hadden onbetaalde facturen, en moesten gewoon zijn loon hebben wilden we rond kunnen komen. (Ik heb namelijk momenteel geen werk meer voorlopig). Het antwoord van zijn werkgever was kort en bondig, zoals altijd: "het gaat niet, ik heb het geld niet". Voor ons was dit de druppel die de emmer liet overlopen. We zaten financieel in de knoei en nog wou hij niet uitbetalen. We zijn via de vakbond, zijn loon gaan eisen, en nu is die werkgever natuurlijk razend! Meer nog, eergisteren vernemen we van vrienden dat hij mijn vriend gaat vervolgen voor diefstal! Wat dus niet het geval is, de werkgever merkt dat nu mijn vriend er niet meer werkt, er blijkbaar meer omzet is, maar dat kan hij in mijn ogen regelen zonder meer, hij hield namelijk dagelijks 20% achter de hand, en betaalde in het zwart uit. Dus hij kan op elke moment de omzet doen stijgen gewoon doordat hij minder fraudeert als voordien :s. Daarbij maakt hij nu sinds enkele maanden op twee plaatsen reclame en is de winkel (door mijn vriend!) heringericht. We weten nu niet goed wat we moeten doen hiermee... Hij is het overal aan het rondverspreiden, dus we krijgen hier serieus ne slechte naam mee, we worden voor de rechtbank gesleept met de eis een schadevergoeding van 100 000 € te betalen!!!(vandaag brief gehad) zonder dat daar eigenlijk redenen toe zijn, gewoon omdat hij nu kwaad is op mijn vriend, voor zijn ontslag en het eisen van zijn loon via de vakbond :s. Wat kunnen wij doen? Zouden we best een advocaat onder de arm nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Filouke
Berichten: 25

#2 , 12 aug 2008 15:28

waarin gemiddeld slechts twee keer per jaar een loon werd uitbetaald, en dit gedurende 14 jaar !!!

Een ding kan ik zeggen, een werkgever die me binnen de wettelijk voorziene termijn mijn loon niet betaald, zou het al na de eerste maand met me aan de stok krijgen.

Is er dus vanwege uw vriend ook geen grote vorm van laksheid mbt de betalingen van het loon? Hij had al 14jaren eerder naar zijn vakbond moeten stappen, dan was dit nooit zover niet gekomen ! :o :o :o

De werkgever was hier blijkbaar duidelijk in de fout vanaf het begin, doch uw vriend net zo goed door hiermee in te stemmen en geen stappen te ondernemen om zijn loon op maandelijkse en regelmatige basis, zoals het hoort, uitbetaald te krijgen.

Wat die roddels betreft, hopelijk heeft uw vriend genoeg bewijsmateriaal t o v zijn vroegere werkgever, en is dat bewijsmateriaal op een wettelijke manier verkregen ?

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

#3 , 12 aug 2008 15:59

waarin gemiddeld slechts twee keer per jaar een loon werd uitbetaald, en dit gedurende 14 jaar !!!

Een ding kan ik zeggen, een werkgever die me binnen de wettelijk voorziene termijn mijn loon niet betaald, zou het al na de eerste maand met me aan de stok krijgen.

Is er dus vanwege uw vriend ook geen grote vorm van laksheid mbt de betalingen van het loon? Hij had al 14jaren eerder naar zijn vakbond moeten stappen, dan was dit nooit zover niet gekomen ! :o :o :o

De werkgever was hier blijkbaar duidelijk in de fout vanaf het begin, doch uw vriend net zo goed door hiermee in te stemmen en geen stappen te ondernemen om zijn loon op maandelijkse en regelmatige basis, zoals het hoort, uitbetaald te krijgen.

Wat die roddels betreft, hopelijk heeft uw vriend genoeg bewijsmateriaal t o v zijn vroegere werkgever, en is dat bewijsmateriaal op een wettelijke manier verkregen ?


Het ging hier niet om het al dan niet tijdig betalen van het loon, daar hebben we zelf reeds stappen voor ondernomen, ik vroeg raad en advies voor die beschuldigingen van diefstal... Ik ga er momenteel nog steeds van uit, dat wij niet moeten bewijzen dat mijn vriend NIET gestolen heeft, maar dat het eerder andersom is, dat de werkgever bewijsmateriaal moet hebben dat hij wel gestolen zou hebben, wat dus niet kan, want het is een leugen...Ik vraag raad over wat we net met die beschuldigingen moeten doen. Aanklagen wegens laster en eerroof kwam reeds in mij op... En... moeten we een advocaat onder de arm nemen en wat kunnen we best ondernemen hiertegen...

Reclame

paling
Berichten: 280

#4 , 12 aug 2008 18:57

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:32, 1 keer totaal gewijzigd.

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

#5 , 12 aug 2008 19:22

Ik ga er momenteel nog steeds van uit, dat wij niet moeten bewijzen dat mijn vriend NIET gestolen heeft, maar dat het eerder andersom is, dat de werkgever bewijsmateriaal moet hebben dat hij wel gestolen zou hebben, wat dus niet kan, want het is een leugen...Ik vraag raad over wat we net met die beschuldigingen moeten doen. Aanklagen wegens laster en eerroof kwam reeds in mij op... En... moeten we een advocaat onder de arm nemen en wat kunnen we best ondernemen hiertegen...
gerechtelijk wetboek .
Art. 870. Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

wanneer er een rechtzaak van komt kan u een tegenvordering instellen
eigenlijk zou u dus juist moeten hopen dat het zover komt
Bedankt voor je reactie, meerdere reacties zijn altijd welkom :-), maar hier worden we toch al een beetje gerustgesteld... We kunnen dan idd hopen dat het zover komt, maja, dan zitten we nog steeds met de advocaatkosten he...

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#6 , 12 aug 2008 22:06

We kunnen dan idd hopen dat het zover komt, maja, dan zitten we nog steeds met de advocaatkosten he...

In niet fiscale zaken heeft het hoogste gerechtshof beslist dat de advocatenkosten van de eiser, die in het gelijk wordt gesteld, te vergoeden zijn door de in het ongelijk gestelde partij (Cassatie, 2 september 2004 en Cassatie, 16 november 2006).

Zie ook dit artikel.

Ik hop dat dit gestaafd kan worden door meer deskundigen op dit vlak.

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

#7 , 12 aug 2008 22:28

We kunnen dan idd hopen dat het zover komt, maja, dan zitten we nog steeds met de advocaatkosten he...

In niet fiscale zaken heeft het hoogste gerechtshof beslist dat de advocatenkosten van de eiser, die in het gelijk wordt gesteld, te vergoeden zijn door de in het ongelijk gestelde partij (Cassatie, 2 september 2004 en Cassatie, 16 november 2006).

Zie ook dit artikel.

Ik hop dat dit gestaafd kan worden door meer deskundigen op dit vlak.

Nogmaals bedankt voor de reactie. Met andere woorden als recht geschiedt, is er totaal niks om ons zorgen over te maken... Dat lucht al op :-)

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 17 aug 2008 15:18

Ik ga er momenteel nog steeds van uit, dat wij niet moeten bewijzen dat mijn vriend NIET gestolen heeft, maar dat het eerder andersom is, dat de werkgever bewijsmateriaal moet hebben dat wij wel gestolen zou hebben, wat dus niet kan, want het is een leugen...Ik vraag raad over wat we net met die beschuldigingen moeten doen. Aanklagen wegens laster en eerroof kwam reeds in mij op... En... moeten we een advocaat onder de arm nemen en wat kunnen we best ondernemen hiertegen...
Klopt, en ik geloof dat Filouke een loopje neemt en je post niet goed gelezen heeft. Je beweert idd nergens dat je ged 14j slechts 2x per jaar betaald werd. Ik veronderstel dat dit voor het lopende jaar is.

Jij moet niets bewijzen en vermoedens vanwege de werkgever zijn ruimschoots onvoldoende. Ik zou nog even afwachten wat betreft die klacht wegens eerroof.

kolleke
Topic Starter
Berichten: 106
Locatie: limburg

#9 , 18 aug 2008 08:27

Ik ga er momenteel nog steeds van uit, dat wij niet moeten bewijzen dat mijn vriend NIET gestolen heeft, maar dat het eerder andersom is, dat de werkgever bewijsmateriaal moet hebben dat wij wel gestolen zou hebben, wat dus niet kan, want het is een leugen...Ik vraag raad over wat we net met die beschuldigingen moeten doen. Aanklagen wegens laster en eerroof kwam reeds in mij op... En... moeten we een advocaat onder de arm nemen en wat kunnen we best ondernemen hiertegen...
Klopt, en ik geloof dat Filouke een loopje neemt en je post niet goed gelezen heeft. Je beweert idd nergens dat je ged 14j slechts 2x per jaar betaald werd. Ik veronderstel dat dit voor het lopende jaar is.

Jij moet niets bewijzen en vermoedens vanwege de werkgever zijn ruimschoots onvoldoende. Ik zou nog even afwachten wat betreft die klacht wegens eerroof.

Half de stad heeft het nu al gehoord dat mijn partner zogezegd stal, we hebben nog niks gedaan wat betreft die eerroof, maar het begint me nu toch de keel uit te hangen. Straks gelooft iedereen hem nog :? Het begint gewoon een klucht te worden; nu werkt zijn ex daar soms in het zwart :shock: , nog iemand waar we momenteel ni echt goed mee overeenkomen door een vechtscheiding wat nog loopt. Ik ga een soapserie schrijven denk ik :wink:

Filouke
Berichten: 25

#10 , 18 aug 2008 08:54

Mijn partner heeft op 17/07/2008 zijn ontslag gegeven na 14 jaren dienst. De redenen waren overduidelijk, als je op een jaar tijd 2x betaald wordt door je werkgever, en je arbeidsomstandigheden laten steeds meer de wensen over. Dan is de beslissing snel gemaakt. Vlak voor het indienen van zijn ontslag, hebben we moeten bedelen om uitbetaald te worden, we hadden onbetaalde facturen, en moesten gewoon zijn loon hebben wilden we rond kunnen komen. (Ik heb namelijk momenteel geen werk meer voorlopig). Het antwoord van zijn werkgever was kort en bondig, zoals altijd: "het gaat niet, ik heb het geld niet". Voor ons was dit de druppel die de emmer liet overlopen. We zaten financieel in de knoei en nog wou hij niet uitbetalen. We zijn via de vakbond, zijn loon gaan eisen, en nu is die werkgever natuurlijk razend! Meer nog, eergisteren vernemen we van vrienden dat hij mijn vriend gaat vervolgen voor diefstal! Wat dus niet het geval is, de werkgever merkt dat nu mijn vriend er niet meer werkt, er blijkbaar meer omzet is, maar dat kan hij in mijn ogen regelen zonder meer, hij hield namelijk dagelijks 20% achter de hand, en betaalde in het zwart uit. Dus hij kan op elke moment de omzet doen stijgen gewoon doordat hij minder fraudeert als voordien :s. Daarbij maakt hij nu sinds enkele maanden op twee plaatsen reclame en is de winkel (door mijn vriend!) heringericht. We weten nu niet goed wat we moeten doen hiermee... Hij is het overal aan het rondverspreiden, dus we krijgen hier serieus ne slechte naam mee, we worden voor de rechtbank gesleept met de eis een schadevergoeding van 100 000 € te betalen!!!(vandaag brief gehad) zonder dat daar eigenlijk redenen toe zijn, gewoon omdat hij nu kwaad is op mijn vriend, voor zijn ontslag en het eisen van zijn loon via de vakbond :s. Wat kunnen wij doen? Zouden we best een advocaat onder de arm nemen?
Mijn excuses aan de threadstarter als het overkomt alsof ik met de beweringen een loopje zou nemen. Ik heb geen enkele reden om aan de beweringen te twijfelen, doch was in alle vertrouwen van mening dat het uitbetalen van het loon gedurende de volledige periode van tewerkstelling slechts 2 maal per jaar gebeurde !

Nogmaals, sorry, maar het is ook niet zo duidelijk hoe vaak het maar twee maal per jaar is gebeurd die uitbetaling.

Dit staat totaal los van de zware beschuldigingen die t o v partner van TS worden geuit en waarvoor werkgever inderdaad héél stevig in zijn schoenen zal moeten staan en zal moeten hard maken met bewijzen voor de rechtbank, want anders kunnen ze naar mijn mening nog een ferme schadevergoeding eisen wegens laster !

Filouke :wink:

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”