Weigering sollicitatieverlof

Tomasson
Topic Starter
Berichten: 45

Weigering sollicitatieverlof

#1 , 23 jan 2020 11:11

Ik heb mijn ontslag gegeven bij mijn huidige werkgever en ga binnen enkele weken aan de slag bij een nieuwe werkgever. Mijn oude werkgever is ook op de hoogte dat ik een nieuwe job heb.

Nu moet ik bij de nieuwe werkgever eens langsgaan om nog een aantal zaken te bespreken en voor te bereiden naar opleiding en inwerkingstraject toe. Daarom heb ik gevraagd om voor die dag een dag sollicitatieverlof te mogen opnemen. Deze wordt mij echter geweigerd, "want sollicitatieverlof dient om een nieuwe job te zoeken en die heb ik al. Aangezien ik nog genoeg ander verlof heb dat moet opgebruikt worden, moet ik maar 1 van deze dagen gebruiken hiervoor."

Mijn werkgever geeft aan dat de wetgeving rond sollicitatieverlof nogal grijze zone is, en "desnoods moet dit dan door de arbeidsrechtsbank beslist worden". Dus eigenlijk een vermomde bedreiging naar mij toe, als ik mijn zin zou willen doordrijven.

Hebben zij eigenlijk het recht mij dit zo te weigeren?
Ik wist dat ik zelfs nog 13 dagen sollicitatieverlof kon eisen (als ik meedeelde dat ik intussen nog naar een betere nieuwe job zoek dan de huidige die ik al vond) maar ik wou zo onnozel niet doen. Enkel die ene dag wenste ik te gebruiken, maar ik vind het bijzonder grof dat ze nu zelfs daar moeilijk over doen.
De weigering werd me ook telefonisch meegedeeld. Ik twijfel er nu sterk aan om nog een mail na te sturen met de melding dat mij dit telefonisch werd geweigerd, en of zij mij die weigering op papier willen meedelen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebrnaam
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2020 11:25

Uw recht op sollicitatieverlof geld per week, je hebt 1 dag per week recht op sollicitatieverlof, gebruik je die dag niet op die week kan je die niet overdragen naar de week nadien, ook een dag van volgende week kan je niet deze week gebruiken. Dus je "recht op 13 dagen sollicitatie verlof" klopt niet.

Los daarvan dient je sol verlof om een andere job te zoeken, zelfs thuis zitten de vacatures uit de krant lezen is een geldige reden voor sollicitatieverlof te nemen. Uw reden heeft echter rechtstreeks niks te maken met het zoeken van een andere job, onrechtstreeks natuurlijk wel, want je bereid je voor op je volgende job, dit is dus grijze zone. Niemand belet u uiteraard om op die dag die je gepland had om naar je toekomstige werkgever te gaan ook nog even andere vacatures te raadplegen en zo een geldige reden te hebben voor die dag sollicitatie verlof.

De bewijslast dat je uw sollicitaiteverlof hebt gebruikt voor een ongeldige reden ligt bij je werkgever, niet bij u.

Tomasson
Topic Starter
Berichten: 45

#3 , 23 jan 2020 11:38

Wel erbij vermelden: Ik heb van mijn nieuwe werkgever wel al te horen gekregen dat ik de job heb, maar ik heb nog geen arbeidsovereenkomst getekend. Die wordt pas getekend op de eerste dag dat ik er aan de slag ga. Dus in theorie heb ik nog geen nieuwe job...

Ik ben dan ook eerlijk geweest en duidelijk gemaakt dat ik bij mijn toekomstige werkgever moest langsgaan om nog een aantal zaken te regelen, zodoende mijn nieuwe job te kunnen krijgen.

Ik heb veel zin om de concrete situatie nog eens te beschrijven op mail, en de vraag te stellen dat mijn werkgever mij op papier bevestigd dat ze mij voor deze situatie weigeren sollicitatieverlof toe te kennen. Weet nog niet of ik er dan iets mee doe. Nu hebben ze het mij telefonisch meegedeeld. Vraag me af of ze dit ook op papier gaan durven zetten?

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 23 jan 2020 11:48

Dan zet u zelf ook op papier dat u eigenlijk niet gaat solliciteren..

gebrnaam
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jan 2020 12:02

stuur ne mail met de aanvraag voor sollicitatieverlof, zonder meer. nog is, het is aan de werkgever om te bewijzen dat je uw verlof niet voor de juiste redenen gebruikt. Het staat u ook altijd vrij om uw plannen te wijzigen en bv op die dag naar uw toekomstige werkgever te gaan, EN op andere vacatures te solliciteren.

Je meld ook dat je je contract nog niet ondertekend hebt, loononderhandelingen, of andere onderhandelingen (werkuren, takenpakket, extra legale voordelen,...) horen nog steeds tot het sollicitatieproces, en geven dus recht op dat verlof.

Uw werkgever mag dat verlof ook niet weigeren, ze mogen enkel vragen om het op een ander moment te nemen omdat het oorspronkelijke moment niet past voor de firma. Als je werkt maandag- vrijdag is het dus onmogelijk voor je werkgever om je verlof op vrijdag te weigeren.

Over de sfeer die er volgende week zal zijn indien je je zin doordrijft zal ik het hier niet over hebben ;-)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jan 2020 12:42

Een contract hoeft niet als arbeider getekend te zijn een mondeling contract is even rechts geldig als een geschreven contract maar is moeilijker te bewijzen !

art 9: Is er geen geschrift waaruit blijkt dat de arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk is gesloten, dan gelden voor deze arbeidsovereenkomst dezelfde voorwaarden als voor de arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd.

Enkel als het voor een bepaalde duur of bepaald werk is moet het getekend worden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jan 2020 18:21

#3 paragraaf 2 moet nog langs gaan om de job te kunnen krijgen.
Toch oppassen geblazen, of ge zit helemaal zonder job en zelf opgezegd : werkloosheidsuitkeringen ?
Afspraken zijn nog niet concreet en afgesproken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”