Fiscale gevolgen bij uitbetalen wettelijk verlof bij uitdiensttreding

Tomasson
Topic Starter
Berichten: 45

Fiscale gevolgen bij uitbetalen wettelijk verlof bij uitdiensttreding

#1 , 21 jan 2020 11:43

Ik heb mijn ontslag gegeven bij mijn huidige werkgever en ga binnen enkele weken aan de slag bij een nieuwe werkgever. Mijn vorige werkgever bevond zich in de privé sector, mijn nieuwe werkgever is een overheidsfunctie.

Naar ik vernomen heb, hoef ik mijn wettelijke vakantiedagen niet op te nemen voor ik vertrek en worden deze dan uitbetaald. Aangezien in mijn nieuwe job het vakantiedienstjaar = vakantiejaar, zullen de attesten die ik van mijn oude werkgever krijg geen rol spelen bij mijn nieuwe werkgever. De vakantiedagen die ik daar nog heb, hangen niet af van hetgeen ik nu bij mijn oude werkgever wel of niet nog opneem. Ook de betaling van mijn vakantiedagen bij mijn nieuwe werkgever staat los van wat ik nu nog uitbetaald krijg aan vakantiedagen die ik over heb.

Ik vroeg me nu af hoe dit fiscaal in elkaar zit?
Als ik mijn wettelijke vakantiedagen laat uitbetalen door mijn oude werkgever, doe ik daar dan verlies aan? Zullen die belast worden zoals ik ze normaal betaald krijg als onderdeel van mijn maandelijkse brutoloon? Of zal ik er meer op afgehouden worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 21 jan 2020 13:34

Waarom zouden die vakantieattesten geen rol spelen bij uw nieuwe werkgever? Het is de basis om te bepalen hoeveel wettelijk verlof u dit jaar mag opnemen. U zal voor die dagen ook geen vakantiegeld meer ontvangen aangezien uw vorige werkgever dit al heeft uitbetaald.

Volgens mij is dit gewoon een "zero-sum game", ook fiscaal.
"sowieso" schrijf je zo.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 21 jan 2020 14:19

Marcus Aurelius heeft er mij terecht op gewezen dat het om een overstap van privésector naar statutaire ambtenarij gaat, daar had ik bljkbaar overgelezen :oops: Negeer dus wat ik hierboven zeg over de vakantieattesten.

Verlies ga je hiermee nooit doen. In het slechtste geval kom je voor een deel van je inkomen in een hogere belastingsschaal terecht.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”