ontslag en ziekte

matroos
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag en ziekte

#1 , 05 aug 2008 15:01

Ik denk erover na om te veranderen van werk, maar stel ik in mijn opzegtermijn (3 maanden) ziek wordt of geopereerd moet worden. Heeft dag gevolgen voor mijn ontslag? Kan mijn huidige werkgever mijn opzegperiode verlengen of een direct ontslag geven zodat ik zelf opdraai voor mogelijke kosten? Ik heb nl nu een hospitalisatieverzekering van het werk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 aug 2008 10:53

“Art.38.§ 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen...en 31(=ziekte).Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing.§ 2. Onverminderd het bepaalde in § 3 van dit artikel en in artikel 40 van de arbeidswet van 16 maart 1971, kan ook de werkgever in de in § 1 bedoelde gevallen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan.Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

matroos
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 07 aug 2008 11:25

Dank u voor uw antwoord. Ik heb de site geraadpleegd, maar veel wijzer wordt ik er niet van.
Ik weet dat ik in september gebruik moet maken van mijn hospitalisatie verzekering. Als ik dus nu (of eind augustus) mijn werk wil opzeggen, heeft mijn werkgever het recht om nog deze maand mijn ontslag direct te geven? Ben ik dan volgende maand mijn hospitalisatieverzekering kwijt?

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”