Functie opzeg + Economisch werkloos

ThaiLifeStyle
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Functie opzeg + Economisch werkloos

#1 , 14 jan 2020 16:53

Beste forumleden,

Ik hoop dat iemand me advies kan geven in deze zaak want ik heb het vermoeden dat de vakbond meer aan de kant van de werkgever staat dan aan de kant van de werknemers:

Situatie:

-Anciënniteit 20 jaar binnen een grote speler in PC317 (Bewaking).
-Addendum als PCO (Postencoördinator), leidinggevende functie.
-Na 1,5 maand ziekte wegens werkdruk en stress terug willen beginnen werken; voor heen nooit langer als 1 week ziek geweest in 15 jaar, sommige jaren zelfs totaal niet ziek geweest.
-Na ziekte (einde ziekte was 31/12//2019) zegt mijn manager je mag nog niet terug beginnen, je collega neemt voorlopig over en ik wil je 6/1 op mijn bureau zien vooraleer je terug begint want manager was in verlof. Heb e-mail als bewijs.
-Tijdens gesprek op 6/1 zegt hij ik ga de procedure tot functie opzeg starten, hij geeft geen reden aan.
-Ik vroeg hem hoe hij mij dan in januari gaat betalen, manager zegt dat hij mij op economisch werkloos gaat zetten vanaf half januari.
-Aangetekende functie opzeg ontvangen op 13/1.
-Op 13/1 naar de vakbond en ze gaan het bekijken wat ze kunnen doen.
-Op 14/1 zegt de vakbond dat ze in hun recht zijn en mij tot een lagere functie kunnen degraderen zonder mijn akkoord want een addendum is niet hetzelfde als een arbeidscontract met diezelfde functie.
-Ik blijf wel de voordelen in mijn functie zoals firmawagen, tankkaart, gsm en laptop behouden gedurende mijn opzegperiode van 8 maanden.
-Ik bel naar de RVA of dit zomaar kan om iemand economisch te zetten in zijn functie opzeg terwijl een andere collega zijn functie overneemt en in overuren op maandbasis gaat; RVA zegt van niet en dat dit fraude is.

***Vakbond zegt ik moet een andere functie aanvaarden anders kunnen ze mij ontslaan wegens onwettig afwezig als ik werk weiger, ook al is dit werk totaal verschillend en geen leidinggevende functie !***

NOTA: Ik werkte 90% van huis uit en diende operationeel niet mee te draaien, nu willen ze dit wel van me; dit is niet haalbaar meer wegens familiale redenen zoals schoolgaande kinderen ea.

Kan dit zomaar allemaal ? Betekent een addendum dan helemaal niets ?

Alvast bedankt voor feedback...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NicoW76
Berichten: 15

#2 , 07 feb 2020 15:56

Niemand die enige raad of kennis van deze materie heeft ?

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”