Werkgever stopt

Persoon X
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Werkgever stopt

#1 , 14 jan 2020 14:30

Beste forum lezers,

Ik zit met een vraag.

Mijn werkgever heeft beslist in oktober 2019 dat hij op 60 jarige leeftijd op pensioen wilt gaan en de lopende projecten laat doorgaan en nadien stopt.
In november 2019 ging hij een bord aan de straat kant met een duidelijk klemtoon dat het bedrijf stop en dat alles -60% is....
Het bedrijf stopt zelf niet hij zal enkel nog verkopen en de plaatsing afschaffen.
Er is ook geen zicht meer op werk voor 2020
Er zal niets meer bijkomen.
In december 2019 ondervroeg hij mij wat mijn plannen zijn voor na nieuwjaar dat ik al nieuw werk had gevonden en dat hij ons vanaf januari op economisch werkloos zal plaatsen en dat wij de vrije wil hebben om te vertrekken....
Volgens mij gaat dit niet allemaal volgens het zou moeten gaan....
Wij hadden nog projecten tot maart 2020 maar omwille van dat bord en de reclame dat alles voor bijna niets weg mag en dat hij zijn mond niet kan houden werden de mensen wat achterdochtig en hebben ze in 2 weken tijd allemaal afgebeld....
Mijn werkgever wil via economisch werkloos de ontslagvergoeding ontlopen zodat hij ons niets hoef te betalen....
Ik heb wel redelijk wat tegen mijn werkgever zoals btw fraude, valsheid en geschriften, factuur fraude enzo....
is er een manier om toch mijn ontslag te eisen zodat ik toch krijg waar ik recht op heb en dat het economisch werkloosheid ongegrond kan worden verklaard?
Graag jullie mening wat ik kan doen.

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 14 jan 2020 14:49

Klacht indienen bij de arbeidsinspectie voor de regio waar uw werkgever gevestigd is: https://www.werk.belgie.be/nl/contact/arbeidsinspectie
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2020 15:01

Als er geen werk is, dan hij vrij om jullie economisch werkloosheid te stellen, zo lang hij die regels volgt, ik zie ook niet in hoe hij aan voor opzeg kan ontsnappen, enkel kan hij jullie het zo moeilijk maken en zijn tijd neemt voor economische werkloosheid, dat je zelf opkrast.

ik denk niet of de sociale inspectie daar iets aan kan doen, sociale inspectie is er enkel voor het toezicht op de sociale wetten. En met werkloosheid over treed je werkgever geen enkel wet.
Die trekken fraude van BTW en Belastingen zich niks aan, elk zijn job.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Persoon X
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2020 22:58

Het feit gaat mij erom dat hij al had beslist in oktober 2019 om met pensioen te gaan en alles al openbaar maakte en dan plots half december afkomt dat we met 2 vliegen op economisch werkloos terwijl hij geen werk meer wil voorzien voor ons :/ de documenten heeft hij begin januari 2020 aangevraagd en ze werden al goedgekeurd. Dat is ook de reden waarom hij het op deze manier wil doen, zodat we zelf vertrekken zonder dat hij maar één cent hoef te betalen.
Toch beide bedankt voor de nodige uitleg dat was wat ik al eerder in gedachten had :)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2020 10:51

Sluiting van ondernemingen
Er is sprake van sluiting van een bedrijf (of van een afdeling ervan) wanneer de volgende twee voorwaarden vervuld zijn:

de hoofdactiviteit van het bedrijf of van een afdeling ervan werd definitief stopgezet (vrjiwillige stopzetting of faillissement)
het aantal werknemers dat in het bedrijf tewerkgesteld is, daalt onder de 25% van het aantal werknemers die er tijdens het vorige jaar tewerkgesteld waren
Delocalisatie, fusie of herstructurering kunnen ook gelijkgesteld worden met een bedrijfssluiting.

Verplichtingen van de werkgever
de betrokken werknemers en hun vertegenwoordigers, en ook de betrokken autoriteiten en instellingen vooraf inlichten
een speciale ontslagvergoeding ('sluitingsvergoeding' genoemd) betalen aan de betrokken werknemers
Tussenkomst door het Fonds sluiting ondernemingen
Wanneer de werkgever insolvent is, betaalt het 'Fonds tot vergoeding van de in geval van Sluiting van Ondernemingen ontslagen werknemers', afgekort tot het 'Fonds sluiting ondernemingen', de sluitingsvergoeding aan de werknemers die het slachtoffer zijn van een bedrijfssluiting.

Meer info over de sluiting van ondernemingen(externe link), op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Meer info over het Fonds sluiting ondernemingen(externe link), op de website van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA)
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 15 jan 2020 13:31

Zelfs indien je ontslagen worden dan wordt weliswaar tijdens de ontslagperiode je loon verder betaalt doch zodra je ander werk vindt stoppen de betalingen. Ook doppen begint pas na het einde van de ontslagperiode. Hopen op een dubbel loon tijdens de ontslagperiode is dromen. Het gebeurt idd soms dat iemand onmiddellijk ontslagen wordt en de opzeggingsvergoeding in een keer uitbetaald krijgt doch dit is niet de norm.

Weet ook als je ontslag neemt/krijgt je (als bediende) je vakantiegeld vervroegd uitbetaald krijgt doch dat je nieuwe werkgever voor de reeds uitbetaalde periodes je niet nog eens gaat betalen.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#7 , 15 jan 2020 14:10

Zelfs indien je ontslagen worden dan wordt weliswaar tijdens de ontslagperiode je loon verder betaalt doch zodra je ander werk vindt stoppen de betalingen.
Neen, als je ontslagen wordt met vrijstelling van prestaties tijdens uw opzegtermijn (en er wordt verder niets meer afgesproken tussen werkgever en werknemer), dan kan de werknemer perfect meteen bij een andere werkgever beginnen, zonder dat daarmee het arbeidscontract bij de oude werkgever wijzigt. Het één heeft niets met het andere te maken.

Enkel als er expliciet afgesproken wordt dat bij het aangaan van een nieuwe arbeidsovereenkomst de oude in onderling overleg beëinidgd wordt, klopt uw uitspraak. Maar als dit niet zo opgenomen is, zal de oude werkgever weldegelijk de volledige opzegperiode moeten betalen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”