Contract onbepaalde duur - stoppen voor het begint

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

Contract onbepaalde duur - stoppen voor het begint

#1 , 05 dec 2019 11:34

Goedemorgen

Ik zit met een vraag.
Ik heb een eindje geleden gesolliciteerd voor een job, deeltijds nacht. Het gesprek verliep vlot en ik werd opgebeld dat ik mocht starten.
Er werd gevraagd om eerder te beginnen (ik heb nu nog een opzegtermijn te doen tot 10 feb). Echter, hoewel eerst mondeling werd overeengekomen op mijn huidige werk dat ik eerder kon beginnen, werd dit later gewijzigd. Ondertussen had ik al getekend op het nieuwe werk. Men pushte om toch eerder te starten en stelde voor om beide jobs te combineren. Dat is echter niet mogelijk. Een week later kreeg ik mijn uurrooster voor mijn nieuwe job ter inzage. Dit was echter helemaal anders dan tijdens de sollicitatie en de vacature. In ieder geval komt dit nieuwe uurrooster totaal niet goed uit met mijn gezinsleven.Ik heb vandaag een andere sollicitatie gedaan, daar krijg ik maandag antwoord op. Daar zijn de uren wel degelijk zoals aangegeven in de functieomschrijving.

Ik overweeg om het contract te beeïndigen nog voor het start. Wat zijn de consequenties en hoe doe ik dat het best? Het gaat om een contract onbepaalde duur, ik zie geen proefperiode staan op mijn contract. Voorlopig gaat het contract van start op 02/1/2020. Onder voorbehoud dat mijn nieuwe werkgever een nieuw contract opmaakt omdat ik niet kan starten op 02/01/2020.

Wie geeft mij raad?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Estagon
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2019 21:04

Je kan proberen het contract op te zeggen in onderling akkoord.

Als dat niet lukt:
Ofwel maak je een einde aan de overeenkomst door de kennisgeving van een opzeggingstermijn aan de werkgever. Volgens de rechtspraak kan een opzeggingstermijn al beginnen lopen vooraleer de arbeidsovereenkomst wordt uitgevoerd. Aangezien je nog geen anciënniteit hebt van meer dan 3 maanden, bedraagt de opzeggingstermijn 1 week. Die termijn begint te lopen de maandag volgend op de week waarin je de opzegging hebt meegedeeld aan de werkgever. Als het einde van die termijn valt na de begindatum van de arbeidsovereenkomst, dan zal je ofwel deze dagen toch nog moeten presteren ofwel een verbrekingsvergoeding voor die dagen moeten betalen.

Bron: https://www.kuleuven.be/studentenvoorzi ... nvang.html

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2019 18:13

Bedankt voor uw antwoord Estagon.

Ik zal op die manier handelen dan.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”