Ontslag genomen: eindejaarspremie en resterende ADV

BePe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag genomen: eindejaarspremie en resterende ADV

#1 , 05 dec 2019 10:19

Beste,

Momenteel zit ik in mijn opzegperiode die eindigt op 22/december (PC 200 bediende). Ik heb hieromtrent 2 vragen:

1. Nu ik heb al begrepen dat ik sowieso geen recht hebt op een eindejaarspremie omdat ik zelf ontslag heb genomen. Moest ik mijn onslag nu een week later gegeven hebben had dit probleem zich waarschijnlijk niet gesteld. Of is er toch nog een mogelijkheid een deel van de premie te ontvangen?

2. Mijn werkgever meldt dat ik nog 11 ADV dagen heb. Ik dien deze op te nemen of anders gaan deze verloren. Dat zijn dagen waar ik recht op heb en een jaar lang voor gewerkt heb. Echter, praktisch gezien kan ik deze nu niet meer opnemen omdat ik met mijn baas een afspraak heb om nog een aantal zaken af te ronden. Kan mijn werkgever die ADV dagen niet uitbetalen?

Jullie raad en tips aangaande bovenstaande is zeker welkom.

Mvg,
Bert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2019 10:35

De bedienden die zelf ontslag nemen in de loop van het jaar, hebben slechts recht op de premie als ze 5 jaar anciënniteit hebben in de onderneming.
Wat die ADV dagen betreft durf ik mij niet uitspreken, maar een normale werkgever betaald dit uit
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 dec 2019 14:18

2. Mijn werkgever meldt dat ik nog 11 ADV dagen heb. Ik dien deze op te nemen of anders gaan deze verloren. Dat zijn dagen waar ik recht op heb en een jaar lang voor gewerkt heb. Echter, praktisch gezien kan ik deze nu niet meer opnemen omdat ik met mijn baas een afspraak heb om nog een aantal zaken af te ronden. Kan mijn werkgever die ADV dagen niet uitbetalen?
Uitbetaling kan normaal zeker
Vraag of ze dat willen doen
Als men dat niet wil doen, regel je ineens wanneer je de ADV opneemt, laat dat op papier zetten, en dan zijn de zaken maar niet afgerond ...

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2019 12:02



2. Mijn werkgever meldt dat ik nog 11 ADV dagen heb. Ik dien deze op te nemen of anders gaan deze verloren. Dat zijn dagen waar ik recht op heb en een jaar lang voor gewerkt heb. Echter, praktisch gezien kan ik deze nu niet meer opnemen omdat ik met mijn baas een afspraak heb om nog een aantal zaken af te ronden. Kan mijn werkgever die ADV dagen niet uitbetalen?



als je ze niet opneemt verlies je de inhaalrust, maar behoud je het loon
wat is er in je arbeidsreglement bepaald inzake opnemen adv dagen? mss kan je onderhandelen voor je eindejaarspremie

art 26bis §3 ........op voorwaarde dat de inhaalrust toegekend wordt binnen drie maanden of binnen een door de Koning vastgestelde langere periode, volgend op de bij § 1 bedoelde periode waarin de overschrijding is gebeurd). <W 1985-01-22/30, art. 80, 002>......
In de gevallen waarin zij niet binnen de bij het eerste lid bedoelde periode kan worden toegekend (wegens het bepaalde in het derde lid), wordt de inhaalrust toegekend binnen drie maanden die volgen op het einde van de periode waarin de inhaalrust niet kon worden toegekend. Indien de duur van deze laatste periode evenwel zes maanden overschrijdt, wordt de inhaalrust niet meer toegekend.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

BILLENSG
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2019 00:40

Eindejaarspremie niet gekregen? Ik lees hier in andere topics dat je het wel zou moeten krijgen, indien uitbetaald voor 22 december.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2019 08:34

Er is een COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREENKOMSTVAN 1 JULI 2019 GESLOTEN IN HET
AANVULLEND PARITAIR COMITÉ 200

§2
Een eenmalige premie ten belope van het
brutomaandloon (november 2019) x 5,5%
(1,1% x 5 maanden) wordt toegekend aan de
bedienden in dienst op 1/9/2019 met het loon
van december 2019 pro rata van de
prestaties geleverd gedurende de
referteperiode 1/9/2019 - 31/12/2019.
§3
10 het bedrag van de Tijdelijke Jaarpremie en
de eenmalige premie vermeld onder § 1 en 2
wordt berekend in verhouding tot de
effectieve en gelijkgestelde dagen tijdens de
referteperiode.

Deze CAO is nog steeds niet verschenen in het staatsblad
Ga eens tot aan je vakbond die hebben deze CAO liggen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”