Werkgever betaald niet uit na ontslag

CelineG
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Werkgever betaald niet uit na ontslag

#1 , 05 dec 2019 09:16

Beste,

Een beetje achtergrond. Ik werk al geruime tijd voor dezelfde werkgever en ik was de enige senior in het bedrijf. Nu belde hij mij twee weken na mijn bevalling op om te zeggen dat mijn ontslag in ging gaan direct als ik terug kwam. Zijn reden was dat zijn grootste klant (waar enkel ik voor gecertificeerd ben) het budget halveerde en hij daarom mij niet meer kon betalen. Mijn collega (een junior) mocht wel blijven. Nu kwam mijn laatste werkdag (maandag 30 september) en alles werd afgehandeld. Buiten de betaling...

Nu, een dikke twee maand later, ben ik nog altijd niet uitbetaald geweest; mijn laatste maandloon en de afrekening van mijn ontslag (vakantiedagen etc) ontbreekt nog altijd elk spoor. Mijn collega is dan toch ook ontslagen (die grootste klant heeft mijn ex-baas aan de kant gezet omdat hij mij ontslagen heeft) en heeft een maand langer dan mij gewerkt. Deze heeft ook zijn laatste twee maanden loon en ontslag niet verrekend gekregen.

Nu is mijn vraag, wat kunnen we hiertegen doen? We spreken over een groot bedrag voor mij maar peanuts voor een rechtszaak (~5k) en meer voor mijn collega aangezien hij nog een maandloon erbij heeft. Mijn collega zit bij een vakbond maar ze doen moeilijk om hem te helpen omdat hij nog niet lang lid was (heeft minder dan een jaar bij mijn baas gewerkt).
We hebben beiden (geloof ik) hem al een brief gestuurd met ingebrekestelling vorige maand. Mijn baas probeert mij te negeren (mails en telefoons) maar af en toe krijg ik hem te pakken. Zijn verhaal is dat hij die grote klant nu aan het proberen uitkloppen is omdat ze hem zonder opzeg aan de kant hebben geschoven (er stond geen opzegtermijn in het contract blijkbaar) en dat we moeten wachten tot dat gelukt is. Nu heb ik hem al gezegd dat ik daar niets mee te maken heb en het mijn zaak niet is om daarop te wachten.
Nu heb ik via een kennis die beide bedrijven kent te horen gekregen dat we best niet te lang wachten om het via advocaat te regelen omdat er grote vermoedens zijn dat mijn ex-baas iets met zijn bedrijf gaat doen om onder ons uit te komen. Faillissement? Overname? Ik weet het fijne niet. Maar kan hij zomaar iets doen dat onze situatie in de doofpot stopt?

Mijn excuses voor het lange verhaal maar ik zit hier al maanden mee in mijn maag. Met de verbouwing, twee kinderen die naar de opvang gaan enz is een maandloon ontbreken al lastig. Als je daarnaast ook weet dat je volgend jaar belasting moet betalen op iets dat je nooit gehad hebt... En je voelt je zo machteloos...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2019 09:51




Nu is mijn vraag, wat kunnen we hiertegen doen?
al contact opgenomen met de inspectie van de sociale wetten?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

CelineG
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2019 08:24

Daar heb ik gisteren naartoe gebeld en ze hebben me gezegd een mail te sturen met de gegevens. Dus mijn ex-collega gebeld en we gaan samen daar een dossier opstarten. Zien wat dat geeft...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2019 09:54

Daar heb ik gisteren naartoe gebeld en ze hebben me gezegd een mail te sturen met de gegevens. Dus mijn ex-collega gebeld en we gaan samen daar een dossier opstarten. Zien wat dat geeft...

Dit had je al vanaf het begin moeten doen, het is niet omdat een sociaal inspecteur binnen enkele weken je werkgever bezoekt dat je al je centen heeft.

De werkgever zal aangemaand worden om te betalen, en betaald hij dan nog niet dan word het rechtbank en dan zitten we al maanden verder .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”