Verbreking voor aanvang start contract

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

Verbreking voor aanvang start contract

#1 , 18 nov 2019 14:51

Werknemer in dienst op 1 december 2019 met contract onbepaalde duur.
Er wordt door hem gemeld dat hij langdurig ziek is geworden en dat er geen datum kan gezet worden op wanneer hij terug zal kunnen werken. Hij zal zeker niet kunnen beginnen op 1 december schrijft hij.
Medische situatie wordt uitgelegd en is geloofwaardig. Totale burnout.
Hij moet dus nog beginnen bij ons.

Kan ik het contract op voorhand verbreken om organisatorisch redenen voor mijn onderneming?
Ik heb hem (of iemand anders) absoluut nodig in mijn zaak en moet dus zeker nog iemand anders aanwerven.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2019 14:53

Je kan hem vragen om hij zelf zijn voor opzeg te geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#3 , 18 nov 2019 16:00

Dat zal hij niet doen omdat hij dan recht op uitkeringen verliest.
Hij zit momenteel in opzegperiode bij andere werkgever.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2019 20:03

Dit is dan zijn probleem en als deze niet opdaagt op de afgesproken datum heeft u recht op een verbreking vergoeding !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#5 , 18 nov 2019 20:21

Ah is het dan zo simpel?
Ik dacht dat het gewaarborgd loon vanaf dag 1 ingaat bij bedienden?
Als hij me een ziektebriefje bezorgd is hij toch in orde?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 nov 2019 22:53

Dit is dan zijn probleem en als deze niet opdaagt op de afgesproken datum heeft u recht op een verbreking vergoeding !
bewijs maar eens
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 nov 2019 22:56

Ah is het dan zo simpel?
een opzeggingstermijn kan beginnen lopen voor de startdatum van de arbeidsovereenkomst, mij is geen regelgeving bekend dat een opzeggingstermijn kan geschorst worden door ziekte, voor de startdatum van de arbeidsovereenkomst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#8 , 19 nov 2019 15:47

Dus een werkgever kan 10 contracten sluiten met 10 werknemers met allen contractingang 1 december 2019.
En dan een week op voorhand 9 contracten opzeggen en verder gaan met 1 van hen?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 nov 2019 16:44

Dus een werkgever kan 10 contracten sluiten met 10 werknemers met allen contractingang 1 december 2019.
En dan een week op voorhand 9 contracten opzeggen en verder gaan met 1 van hen?
is rechtsmisbruik,
best ook eens informeren, als je dit doet wanneer je op de hoogte bent van een ziekte er dan ook geen sprake kan zijn van rechtsmisbruik
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#10 , 19 nov 2019 18:53

Dat juist is de reden dat ik dat hier vraag.
Ik weet dat hij ziek is en het staat op papier.
De vraag is of ik hem mag ontslaan.

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#11 , 20 nov 2019 21:33

Iemand die hier een antwoord op weet?
Ik kan natuurlijk niet te lang wachten met te beslissen wat ik doe want anders loopt de opzegvergoeding op.

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#12 , 20 nov 2019 21:40

Ik zie trouwens dat de opzegvergoeding wordt berekend op basis van het lopende loon op het ogenblik dat de overeenkomst wordt beëindigd. Is dat dan het basisloon of 0 EURO? Want momenteel is het lopend loon 0 EUR want hij werkt nog niet.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 nov 2019 15:06


Ik kan natuurlijk niet te lang wachten met te beslissen wat ik doe want anders loopt de opzegvergoeding op.
als je nu nog moet opzeggen en volgende week vrijdag wil beeindigen zal de kennisgeving deze week met een deurwaarde moeten gebeuren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 21 nov 2019 16:31

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 nov 2019 17:44

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”