Zelf Ontslag nemen omdat baas dit wil?

Tijo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zelf Ontslag nemen omdat baas dit wil?

#1 , 07 nov 2019 13:01

Iik zit een tijdje met mijn rug thuis maar ik wil al enkele maanden terug beginnen met werken ik heb zelf een kleine bijberoep job 1 dag in het weekend .
Maar mijn baas eist dat ik een 100%in orde briefje binnen breng om zo terug te mogen starten
Ook zeggen ze telkens zou je niet beter ander werk zoeken of raad de dokter deze job (in een boomkwekerij) nog aan?
Al twee maanden probeer ik te gaan werken maar ze zoeken alsmaar uitvluchten... met een bedoeling dat ik zelf mijn ontslag geef
Ik werk nu 17 jaar voor hen voor hen is het gemakkelijk om iemand zich bij wijze van spreken kapot te laten werken en dan een oplossing te zoeken dat je antslag neemt.... ik kan immers zelf zo ook niet in mijn bijberoep groeien en ik wil zelf door gaan omdat ik weinig of geen last heb

Nu mijn vraag moet ik zelf mijn ontslag geven wat ik zeker niet wil doen of wat doe ik het beste?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 nov 2019 13:41

Bent u nog op ziekte uitkering ?
Begrijp niet goed : probeer al enkele maanden te gaan werken, maar ze zoeken altijd uitvluchten ?
Verbieden zij u te werken of wat is er echt gaande ?
U aanbieden om te werken en het u verbieden door de werkgever = onwettelijk.
Bent u goed gekeurd door de dokter ? En wat voor bijberoep doet u ?

Zelf ontslag geven : no way. Maar wel eerst meer klaarheid in uw situatie om meer klaarheid te hebben voor een deftige reactie.

Wel wat ??? in de reactie.

Tijo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 nov 2019 14:18

Ik ben een arbeider bij een boomkwekerij. Ik zit momenteel nog in de ziekenkas maar de bazin zegt dat ik een voledig herstel briefje van de huisarts moet meenemen
Ik heb via de cm gevraagd om mijn zelfstandigge dag toch te kunnen verder zetten om zo thuis ook niet in problemen te komen en omdat dit meer aangepast werk en rugbesparend is .
Twee maanden geleden vroeg ik een controle van de arbeidsgeneesheer en die belde met de bazin om aangepast werk maar dat willen ze niet geven omdat dat er niet zou zijn.
Terwijl ze dat weldegelijk hebben maar kortom ze wachten tot ikzelf mijn ontslag geef en houden het zo een beetje bij een vuil spelletje

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 nov 2019 15:18

Father b heeft een punt, maar ik wil ook een nuance brengen.

Het is juist dat de werkgever niet kan eisen dat u een attest voorlegt waaruit blijkt dat u genezen bent. U kan zelfstandig beslissen dat u zich 'voldoende goed' voelt om het werk te hervatten. De werkgever mag dat niet weigeren, maar het spreekt voor zich dat u niet eenzijdig uw takenpakket, arbeidsregime of andere zaken kan aanpassen. Dat hoeft de werkgever helemaal niet toe te staan (maar kan wel).

Met andere worden: als u terugkeert, keert u volledig terug naar de situatie zoals deze was.

De werkgever kan overigens prima aangepast werk weigeren, als dit gewoon niet mogelijk is. Het is aan de werkgever om dit te beargumenteren. Als dit niet gebeurt, wordt het rechtbank.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 07 nov 2019 15:27

Nooit zelf ontslag nemen, ook geen ontslag met wederzijds akkoord tekenen. Bij einde ziekteverlof is uw baas verplicht u weer werk te geven. Ontslag kan, maar dan volgens de juiste procedure. Als zij u wensen te ontslaan moeten zij zelf ontslag geven en de opzeggingsperiode in acht nemen of een ontslagvergoeding uitbetalen. Raadpleeg uw vakbond.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2019 16:31

Moet natuurlijk zijn:

Zolang u arbeidsongeschikt erkend wordt door de adviserend geneesheer van het ziekenfonds en hij u toestaat om uw bij-job uit te oefenen is er geen probleem. Zodra u terug arbeidsgeschikt wordt, dient u zich terug aan te bieden bij uw werkgever om te gaan werken. Hij kan u indien nodig op tijdelijke werkloosheid zetten wegens medische overmacht. Hij kan u ook ontslaan wegens medische overmacht. In beide gevallen bent u gerechtigd op werkloosheidsuitkeringen. Ik raad u sowieso aan om uw vakbond te raadplegen en de sociale dienst van uw ziekenfonds in het kader van re-integratiecontracten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 nov 2019 17:03

Beste

Inderdaad contact opnemen met je vakbond en tevens met de arbeidsgeneesheer van de externe dienst waarbij je werkgever is aangesloten. Gewoon vragen om een reïntegratietraject op te starten, de werkgever kan dit niet weigeren. Zeker niet zelf ontslag nemen of tekenen voor wederzijds akkoord. Onderstaande websites bieden meer uitleg over deze materie.

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=45586

http://www.abvv.be/documents/20182/2843 ... 31643a981a

https://www.premed.be/re-integratie

https://www.federale.be/nl/newslist/201 ... rige-zieke

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 nov 2019 21:59

Sorry. Maar dat is nu net het rotte aan dit forum, dat je niet kan verbeteren, tenzij je kernlid bent.

Oorspronkelijke antwoord #6 aangepast - Inazuma
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 nov 2019 23:53

Het is juist dat de werkgever niet kan eisen dat u een attest voorlegt waaruit blijkt dat u genezen bent.
op basis van wat, zou de werkgever dit niet kunnen eisen?

wet 28/5/2003
Art. 35.- [Na minstens vier opeenvolgende weken afwezigheid wegens om het even welke
ziekte, aandoening of ongeval of wegens bevalling, worden de werknemers tewerkgesteld aan
een veiligheidsfunctie, een functie met verhoogde waakzaamheid of een activiteit met welbepaald
risico, verplicht aan een onderzoek bij werkhervatting onderworpen. Mits toestemming
van de werknemer kan de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer overleg plegen met de behandelende
arts en/of de adviserend geneesheer.
Op verzoek van de werknemer of wanneer de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer het nodig
oordeelt wegens de aard van de ziekte, de aandoening of het ongeval, kan het onderzoek bij
werkhervatting plaatsvinden na een afwezigheid van kortere duur.
Dit onderzoek gebeurt ten vroegste op de dag waarop het werk of de dienst wordt hernomen en
ten laatste op de tiende werkdag daarna.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”