contract bepaalde duur vs ontslag geven

josts
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

contract bepaalde duur vs ontslag geven

#1 , 26 okt 2019 12:39

Hallo,

ik zit met een vraag waar ik niet echt een duidelijk antwoord op kan vinden... Sinds midden februari 2019 heb ik een overeenkomst met een bedrijf. Dat start met een overeenkomst 'bepaalde duur' dat na 1 jaar dienst automatisch overgaat in een contract onbepaalde duur. Echter heb ik gisteren een aanbieding gekregen op een andere plek. Vooral voordelig voor mij: minder uren, meer loon, meer verlof, betere dynamiek. Ik moet dus nu mijn ontslag gaan indienen (nieuwe werkgever vraagt om op 1 of 16 december te kunnen beginnen), maar zit dus nog in stelsel van contract bepaalde duur.

Zo'n contract bepaalde duur heeft twee periodes: eerste zes maanden en tweede zes maanden. In de eerste zes kan ontslag (wie het ook geeft snel en zonder kost afgehandeld worden), in het 'tweede deel' vind ik de uitleg wat ingewikkelder. De werknemer kan ontslag geven, maar moet een verbrekingsvergoeding geven met een maximum bedrag op. In mijn geval: 3 weken opzeg en maximale verbrekingsvergoeding is 3x2 weken.

Ten eerste: wat is mijn berekeningsbasis: bruto of netto. Moet ik bij wijze van spreken mijn baas ongeveer 1,5x mijn brutoloon storten?

Maar nog onduidelijker voor mij: als ik gewoon mijn 3 weken opzeg wil doen (want ik heb nog ruim de tijd en ik wil dat ook wel echt gewoon nog doen), moet ik dan nog een verbrekingsvergoeding betalen? Of werk ik 3 weken en betaal hem nog 3 weken vergoeding? Of werk ik 3 weken gratis? Is er iemand die er zijn licht over kan laten schijnen?

En als ik nog mijn opzeg wil doen, maar mijn baas wil liever wat geld van mij... Kan dat dan ook?

Merci,
jos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2019 12:51

U zit in een systeem van bepaalde duur, en je zit nu in de laatste maanden, u kan zomaar niet je opzeg geven zonder je verbreking vergoeding te betalen, in februari eindigt je contract zelf zonder vooropzeg ..

Deze vergoeding is gelijk aan het loon dat verschuldigd zou zijn geweest tot einddatum van het contract.

of


Het bedrag van de vergoeding is begrensd:

Het mag niet meer bedragen dan het dubbel van het loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn die in acht had moeten worden genomen indien de overeenkomst niet voor een bepaalde tijd, maar wel voor onbepaalde tijd was gesloten.

En dit is bruto loon dus je kan het beginnen uitrekenen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

josts
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2019 12:57

Dat is de uitleg die ik al kende en overal lees, maar wat als ik gewoon mijn 3 weken opzeg wil doen? Want, als ik mijn werkgever pakweg 3000 euro moet betalen om weg te mogen, is het onlogisch dat ik nog ga werken... Dat zou voor eender welke werkgever toch een bizarre situatie opleveren? Waarom zou ik er dan niet beter voor kiezen om gewoon niet meer op te dagen of het beest uit te hangen zodat de werkgever mij ontslaat met onmiddellijke ingang?

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2019 13:06

Dat is de uitleg die ik al kende en overal lees, maar wat als ik gewoon mijn 3 weken opzeg wil doen? Want, als ik mijn werkgever pakweg 3000 euro moet betalen om weg te mogen, is het onlogisch dat ik nog ga werken... Dat zou voor eender welke werkgever toch een bizarre situatie opleveren? Waarom zou ik er dan niet beter voor kiezen om gewoon niet meer op te dagen of het beest uit te hangen zodat de werkgever mij ontslaat met onmiddellijke ingang?
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42270

Volgens mij is in uw geval geen sprake van een opzeggingstermijn MAAR van een verbrekingsvergoeding.
Bij opzeg contract direct weg.

josts
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2019 17:45

Dit verhaal heeft tot vandaag geduurd... Heel lang, heel kort: mondeling ontslag gegeven. En uiteindelijk een document getekend gekregen waar ik op 7/11 meedeel dat ik de arbeidsovereenkomst die we hebben, verbreek. Mondeling wilden ze nog wel een geste doen qua opzeggingsperiode zodat het financieel geen debacle wordt... Maar ze schoven alles voor zich uit.... Al weken ondertussen.

Maar waar woorden anders zijn dan daden... Mondeling was er overeenkomst tot 13/12 te werken, maar vandaag (op papieren voorstel) werd dat opeens 10tal dagen later. Heb gezegd dat ik niet zo lang kon blijven en dat dat al besproken was. Op dat moment schiet de baas in boosheid, verscheurd de gezamelijke mogelijke overeenkomst en hoeft het voor hem niet meer. Hij doet al een geste, want hij kan me ook houden tot het einde van mijn contract (midden februari 2020). Na nog wat dreigen met advocaten en hoe hij mij klein zal krijgen als ik onnozel blijf doen, ben ik gewoon naar huis gegaan.

Maar dus, de situatie is de volgende:
- contract bepaalde duur tot 15/02/20. Ik zit in tweede deels van zes maanden en zou een verbrekingsvergoeding moeten betalen.
- onderling overleg naar een andere regeling, mag wettelijk trouwens (maar dat is dus hier mislukt).

1) mijn brief van mijn ontslaggeving was 7/11. In theorie hoor ik dus niet meer te zitten bij mijn werkgever. Moet ik nog opdagen in theorie?
2) zelfs al is getekend voor de kennisgeving van mijn ontslag, vervalt toch de overeenkomst, niet?
3) verbrekingsvergoeding is 6 weken loon. Ik heb gezocht naar berekening en kan enkel dit vinden: maandloon x 3 en dan delen door 13. Dat is weekloon. Klopt die berekening?
4) nog ander goed advies? Of ervaringen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 nov 2019 19:08

Die berekening klop, maandloon X 3/13 of wel is maand loon/4,3 = ook weekloon
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

josts
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 nov 2019 07:19

Bedankt! Dit stuk is ondertussen duidelijk.

De bedenking van deze ochtend. Vermits ik 7/11 ontslag heb gegeven voor contract bepaalde duur, treedt werking van verbrekingskost in actie (tenzij anders overeengekomen, wat nu niet zo is). Maar, ik ben nog steeds gaan werken uiteindelijk. In theorie heb ik nu een overeenkomst van onbepaalde duur die gestart is op de 8ste (werk verrichten zonder overeenkomst = onbepaalde duur). Als 'bewijs' zijn daar de tikklok, de getuigen, de werkingsmails, de dimona aangifte,... Dit zal niets veranderen aan de verbrekingsvergoeding, maar dit zet me in een serieus grijze zone.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 nov 2019 12:30

Bedankt! Dit stuk is ondertussen duidelijk.

De bedenking van deze ochtend. Vermits ik 7/11 ontslag heb gegeven voor contract bepaalde duur, treedt werking van verbrekingskost in actie (tenzij anders overeengekomen, wat nu niet zo is). Maar, ik ben nog steeds gaan werken uiteindelijk. In theorie heb ik nu een overeenkomst van onbepaalde duur die gestart is op de 8ste (werk verrichten zonder overeenkomst = onbepaalde duur). Als 'bewijs' zijn daar de tikklok, de getuigen, de werkingsmails, de dimona aangifte,... Dit zal niets veranderen aan de verbrekingsvergoeding, maar dit zet me in een serieus grijze zone.
er zijn dan toch nog vrijgevige werknemers, als je een verbreking en een nieuwe arbeidsovereenkomst aanvoert en naar huis bent gegaan, mag je een tweede keer aan de kassa passeren. een nieuwe arbeidsovereenkomst brengt een verbrekingsvergoeding niet in mindering
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

josts
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 nov 2019 13:57

De verbreking is gisteren pas ondertekend. En ik ben 's avonds gewoon naar huis gegaan.

Nieuwe (ongeschreven) overeenkomst is niet besproken, enkel een tussentijds voorstel waar ik het niet mee eens ben. En na het weekend willen ze vooral horen of ik daar mee akkoord ga.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 nov 2019 14:21

Als er een geschreven en ondertekend ontslag is, zal u zich daar aan moeten houden tenzij in onderling (schriftelijk) akkoord hiervan afgeweken wordt.

Zie: https://www.sepastop.eu/nl-be/kennisban ... eeindigen/
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

josts
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 nov 2019 16:20

Bedankt voor alle informatie, veel van wat ik al wist natuurlijk. Maar laat me even duidelijkheid scheppen, want ik krijg het idee alsof ik een probleem heb met 'de gevolgen'. In tegendeel. Volledig bewust heb ik ontslag genomen, met kans op die verbrekingsvergoeding. Het is omdat mijn CEO graag een overgang wou (en er ook geen spel van maken - wat dus gisteren wel gebeurde) en ik de firma daarin wou helpen (duh, want dan kost het me niks), heb ik voorgesteld om tot half december te blijven. Gisteren is mij verteld dat ik niks te willen heb en moet plooien naar wat zij willen, anders moet ik mijn contract maar uitdoen. En dat staat haaks op een ondertekende ontslagbrief natuurlijk, want ik zit in stelsel van 'direct weg en verbrekingsvergoeding', tenzij anders overeengekomen. En dat 'overeenkomen' is dus eenrichtingsverkeer geworden gisteren. Ik wil nu gewoon weten wat te doen. Ik heb hen tijd gegeven en rustig gecommuniceerd en het is ook niet dat ik er ooit de kantjes vanaf gelopen heb ofzo. Ik ken mijn waarde, zonder op te scheppen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”