ACV dossier beroepsgeheim

Mmmee123
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

ACV dossier beroepsgeheim

#1 , 25 okt 2019 20:25

Ik heb momenteel een complex dossier lopende bij ACV omtrent mijn tewerkstelling. Nu werkt er iemand van mijn schoonfamilie bij het ACV en deze persoon wilt me helpen hierbij. Ik heb dit om bepaalde redenen liever niet, en wil dat de info die mijn dossier bevat bij degene blijft die me nu helpt en dat dit familie lid dus deze info niet te weten kan komen. Is dit mogelijk? Hebben de personeelsleden van ACV een beroepsgeheim?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 25 okt 2019 21:10

ja die hebben een beroepsgeheim, die mogen niet zomaar gegevens opzoeken en delen

Mmmee123
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2019 10:03

Dus ik mag aan degene vragen die mijn dossier behandelt om mijn dossier geheim te houden omdat ik me er niet comfortabel bij voel dat iemand van de familie hierin kan kijken?

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2019 11:57

ja die hebben een beroepsgeheim, die mogen niet zomaar gegevens opzoeken en delen
Drone, inderdaad hebben die beroepsgeheim. Zo ook mutualiteiten, OCMW …
Maar wat is dat waard ?

zie artikel in de kranten van deze week :
4 op de 5 ziekenfondsen delen zonder toestemming medische gegevens met adverteerders.
En al die andere instellingen ( zo ook providers ). Alles op internet deelt u gegevens, zie uw mailboxen maar.

En het is niet omdat uw dossier bij één persoon zit, het niet kan ingekeken worden door anderen.
Kijk maar in geval van afwezigheden ( kort of lang ), vakantie, ziekte : de dossiers moeten toch kunnen behandeld worden.
Beroepsgeheim, wet op de privacy is allemaal een grote doos met veel lucht.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 26 okt 2019 12:28

ja die hebben een beroepsgeheim, die mogen niet zomaar gegevens opzoeken en delen
Drone, inderdaad hebben die beroepsgeheim. Zo ook mutualiteiten, OCMW …
Maar wat is dat waard ?

zie artikel in de kranten van deze week :
4 op de 5 ziekenfondsen delen zonder toestemming medische gegevens met adverteerders.
En al die andere instellingen ( zo ook providers ). Alles op internet deelt u gegevens, zie uw mailboxen maar.

En het is niet omdat uw dossier bij één persoon zit, het niet kan ingekeken worden door anderen.
Kijk maar in geval van afwezigheden ( kort of lang ), vakantie, ziekte : de dossiers moeten toch kunnen behandeld worden.
Beroepsgeheim, wet op de privacy is allemaal een grote doos met veel lucht.
ik weet het wel :)

het is pas als men het te weten komt dat men stappen kan ondernemen en dan nog moet ge stevig bewijs hebben, men gaat niet zomaar inlog-gegevens etc . . . van het systeem geven.

johangel
Berichten: 90

#6 , 26 okt 2019 22:30

Ik veronderstel dat dossierbeheerders onder elkaar dossieren bespreken in de werkkring, juist zoals dokters dat doen in groepspraktijken en in ziekenhuizen
Die ACV-bedienden zullen wel een privacyverklaring getekend hebben maar dat gaat dan over de buitenwereld.
johan

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 okt 2019 07:56

ik heb het persoonlijk ondervonden dat mijn schoonzus zaken van mij wist via haar werk de ziekenbond, maar wat als zij dit nu wist of niet wist het maakte toch niks uit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”