Werkgever werkt ontslag scenario uit. Wat doen?

tack140
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Werkgever werkt ontslag scenario uit. Wat doen?

#1 , 16 okt 2019 10:48

Even de situatie schetsen:

Sinds 15 jaar ben ik tewerkgesteld als bediende bij een onderneming in het Antwerpse.

Ik kan niet zeggen dat de werkgever er een dictatoriale stijl op nahoudt, maar toch is er steeds een soort van psychologische onderdrukking geweest. Een werknemer krijgt zeer weining bewegingsruimte en alles wordt -al dan niet volgens de regels- continue gecontroleerd. Afspraken en gesprekken met werkgever gebeuren steeds mondeling en worden na verloop van tijd altijd naar zijn hand gezet. Dit is hier de standaard en niemand durft iets te ondernemen.
De bestaande vennootschap is ondertussen opgedeeld in 3 afzonderlijke bedrijven met in totaal een 40 tal medewerkers.

Aangezien ik steeds correct heb gehandeld heeft deze werkwijze me in het verleden nooit echt belemmerd, maar ik heb de voorbije jaren wel een groot personeelsverloop gezien. Velen houden het na een tijd bekeken, maar nog nooit is er iemand echt ontslagen. Verschillende ex-collega's zijn wel in dubieuze onstandigheden vertrokken. De lopende rechtzaken zijn hier dan ook talrijk.

In mei dit jaar werd ik op weg naar het werk met de fiets aangereden door een automobilist. Verdikt een gebroken enkel, gescheurde ligamenten met als gevolg in totaal 2 maanden werkongeschikt. Tijdens mijn eerste echte afwezigheid ben ik meermaals door werkgever opgebeld geweest met de uitdrukkelijke vraag om van thuis te werken of me door een collega te laten ophalen zodat het werk verdergezet kon worden. Een ex-collega heeft in het verleden wel tijdens haar ziekte gewerkt, wat uiteindelijk nog verder werd uitgebuit en is uitgemond in ontslag met wederzijds akkoord. Om die reden ben ik dus niet op zijn vraag ingegaan.

Na mijn afwezigheid werd ik uitgenodigd op gesprek waarbij me de vraag werd gesteld om ander werk te zoeken. Er waren nieuwe jonge mensen aangenomen en kreeg de boodschap dat ik overbodig was geworden. Ik zou de ruimte krijgen om ander werk (er werden geen termijnen afgesproken) te zoeken en we zouden alles netjes afsluiten. Ik heb daar gevolg aan gegeven en ben vollop aan het sollicerteren. Om de zaak te versnellen, mag ik van hem ook tijdens de kantooruren op gesprek op voorwaarde dat ik hem hiervan een bewijs bezorg.

Nu 2 maanden later ben ik opnieuw op gesprek moeten komen en werd me medegeeld dat er voor mij geen plek meer was. Ik zou asap moeten handelen of ze gaan me "iets" laten tekenen. Wat dat ook mag zijn. Sinds het eerste gesprek eind augustus word ik bewust geviseerd en proberen ze me psychologisch te laten breken. Mijn vast kantoor heb ik na 15j moeten afstaan, het andere kantoor moest na een week ook leeg en momenteel hebben ze mij ergens achteraan gezet.

Begin deze week werd mij opnieuw gezegd dat er voor mij geen werk meer was en dat ik zou moeten verhuizen naar een bijkantoor in centrum Antwerpen. Op zich heb ik al deze maatregelen gewoon zonder morren aanvaard, maar na een laatste mailtje is het duidelijk dat ze gewoon een ontslag scenario aan het uitwerken zijn. In het verleden heb ik dit hier al meermaals zien gebeuren.
Een aantal collega’s hebben me hier ook reeds voor gewaarschuwd.
Een tijdje geleden heeft werkgever het personeel nog mondeling onder druk gezet een document op te stellen waarop stond dat er met een bepaalde collega niet meer was samen te werken. Gelukkig is hier slechts 1 collega voor gezwicht. Ze heeft toen een document vol onwaarheden opgesteld. Geviseerde collega werd uiteindelijk om dwingende reden ontslagen en rechtzaak is ook daar lopende.

Nu ben ik aan de beurt. In de laatste mail van werkgever stond dat er verschillende collega's niet meer met mij wilden werken en de situatie onhoudbaar was geworden. Ik zou naar een kantoor in centrum Antwerpen verhuizen. Bovendien werd in deze email onze afspraak van eind augustus verdraaid. Plots stond er dat ik na gezamelijk overleg beslist had om zelf ander werk te zoeken. Nooit zijn er problemen met directe collega's geweest en in het verleden is geen enkele mail of mondelinge mededeling over eventuele problemen geweest. Mails met complimenten en bedankingen van klanten uit het verleden zijn wel talrijk.

Het is me duidelijk dat ze mij nu asap en met alle beschikbare middelen buiten willen werken. Ik probeer me sterk te houden en niet te "breken", maar ik voel dat dit alles een serieuze impakt op mijn gezondheid begint te krijgen. Meermaals mijn tranen in auto niet meer kunnen bedwingen, amper nog eetlust, kwaliteit van de nachtrust gaat sterk achteruit, enz

Ik zou dit alles correct achter mij willen laten zoals overeengekomen, maar het geheel wordt stillaan ondraaglijk.
Ik heb me voorgenomen niets te ondertekenen wat ze me voorleggen en denk er sterk aan om toekomstige gesprekken op te nemen. Misschien dit zelfs aan hem te melden om de situatie te deëscaleren. Het lijkt me nu vooral zaak om op de laatste email te antwoorden en de gestelde leugens te weerleggen, want wie zwijgt stemt toe, niet?

Een hele tijd terug heb ik me wel aangesloten bij een vakbond, maar heb hen in deze nog niet geconsulteerd.

Wat adviseren jullie mij verder te doen?
Als er iemand zijn ervaring wil delen en me advies wil geven, graag :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2019 10:56

veel teveel uitleg heb niet alles gelezen, best uw vraag kort en bondig toe te voegen aan deze topic

niks tekenen, kans is groot dat dit een dading met afstand van je rechten is
laat ze de kennisgeving maar aangetekend opsturen

als je op gesprek gaat laat je uw gsm filmen in je binnenzak, de beelden zijn waardeloos, het gesprek is een begin van bewijs

zelf ontslag geven is 13weken werken, zoniet wordt je werkloos afhankelijk van je wil en zit je zonder inkomen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 16 okt 2019 10:59

Heeft u effectief nog iets te doen op uw werk, dat is me niet duidelijk?

Werkgever is verplicht om u voldoende taken te geven. Als hij dit nalaat kan u mogelijk een verbreking in hoofde van de werkgever inroepen, maar raadpleeg in ieder geval uw vakbond.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

tack140
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 okt 2019 11:21

Ja, er is werk in overvloed, maar door 2 nieuwe collega's ben ik overbodig geworden. Daarom werd er gevraagd om in een ander kantoor administratie te gaan doen, maar met de nadruk dat dit ook tijdelijk is.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 okt 2019 11:34

Als uw werkgever u niet meer wenst als werknemer moet hij u ontslaan. Als u al 15 jaar in dienst bent, moet hij daarbij een opzegtermijn van x-aantal maanden (al zeker meer dan een half jaar) respecteren (reken het hier even uit: https://www.jobat.be/nl/art/bereken-je-opzegtermijn) of je een overeenkomstige verbrekingsvergoeding betalen.

Teken dus zelf niets, zodat je niet per ongeluk een ontslag in onderlinge toestemming of iets dergelijks tekent.

Dus zoek rustig verder naar een nieuwe job, teken ondertussen zelf niets, en eens je een leuke, nieuwe job gevonden hebt waar je graag wenst te beginnen, geef je uw ontslag bij uw oude werkgever (volg daarbij de correcte werkwijze, vraag desnoods raad op dit forum).

En belangrijk: Geef pas uw ontslag als uw nieuwe arbeidscontract reeds getekend is! Zorg dat begindatum nieuw contract aansluit op de einddatum van uw opzeg van het oude contract.

Hoe ik het in het verleden ooit gedaan heb;
1. Ik heb mijn nieuwe werkgever verteld dat ik nog een wettelijke opzegtermijn van 7 maanden had, maar dit waarschijnlijk in onderlinge overeenstemming zou kunnen verkorten.
2. Ik heb met mijn nieuwe wergever alvast een contract getekend waarin ik 7 maanden later zou beginnen. Nieuwe werkgever was bereid dit te vervroegen indien ik een kortere opzegtermijn kon bekomen (dit is een klein risico dat je neemt, want uw nieuwe werkgever zou die mondelinge afspraak achteraf niet kunnen respecterne)
3. Ik ben met mijn oude wergever gaan praten en kon een opzegtermijn van 2 maanden bekomen in een ontslag met wederzijdse toestemming.
4. Mijn nieuwe wergever heeft een adendum bij mijn arbeidscontract toegevoegd waardoor ik 5 maanden eerder kon beginnen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

tack140
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 okt 2019 11:54

Bedankt voor de info

Werkgever heeft gezegd dat ik per direct kan vertrekken en dus geen opzeg moet doen.
Ik mocht hem zelfs opgeven als referentie...

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#7 , 16 okt 2019 12:05

Werkgever heeft gezegd dat ik per direct kan vertrekken en dus geen opzeg moet doen.
Dat is uiteraard het goedkoopste voor hem als hij u "niet meer kan gebruiken" (als ik het zo oneerbiedig mag zeggen). Maar inderdaad handig voor u in uw zoektocht naar een andere job. Maar vergeet dus niet: NIETS tekenen, tenzij je zelf uw ontslag geeft (en uw nieuwe arbeidscontract dus al getekend is).

Veel succes zou ik zeggen. Je zit eigenlijk in een redelijk luxueuze situatie om ander werk te zoeken: je bent momenteel al volop bezit, en zelfs als uw werkgever u nu zou ontslaan, heb je nog maanden en maanden de tijd om iets nieuws te zoeken. En langs de andere kant kan je meteen bij uw nieuwe wergever aan de slag als je er één gevonden hebt. Er zijn veel mensen die in veel stresserendere omstandigheden iets nieuws moeten zoeken (maar uiteraard is het leuker om gewoon bij een wergever te kunnen blijven werken die zijn werknemers waardeert en respecteert).
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

tack140
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 okt 2019 14:22

Is het aan te raden om de onjuistheden is zijn email -nav ons eerste gesprek- te weerleggen? Hij stuurt me bewust een foutieve samenvatting. Kan deze niet in mijn nadeel uitvallen wanneer ze mij (om dwingende reden) ontslaan?

Het is een typische strategie die hij al meermaals heeft toegepast, steeds met het gevolg dat medewerker uiteindelijk vertrokken is.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#9 , 16 okt 2019 16:26

Iemand om dringende (niet dwingende) reden ontslaan is niet zo eenvoudig, hoor. De reden moet al zeer ernstig zijn (diefstal, dronken op het werk arriveren, etc...). "Gebrek aan motivatie" of iets dergelijks is zeker geen reden voor ontslag om dringende reden.

Bovendien moet de werkgever zich aan volgende stikte procedure houden: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42145

Maar als er onjuistheden in die samenvatting staan, staat het u uiteraard vrij om mee te delen dat u van mening bent dat de samenvatting van het gesprek niet helemaal overeenkomt met het eigenlijke gesprek en uw versie door te sturen. Druk dit antwoord ook af om zeker te zijn dat je over dit "bewijsmateriaal" beschikt moest uw e-mail account ooit afgesloten worden door uw baas. Niets belet u om een "dossiertje" over uw baas samen te stellen (mails en dergelijke) en achter de hand te houden moest hij toch op een ontslag om dringende reden aansturen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 16 okt 2019 16:40

Of stuur dat in een AS naar hem.
PS u mag trouwens ALLE gesprekken tussen jullie opnemen - op originele geluidsdrager bijhouden en uitgeschreven bij dat 'dossiertje' steken... is perfect wettig. Rechter beslist over toelating van bewijzen.
Misschien beter nog niet per AS maar wel per mail met antwoordbevestiging (stuur gewoonlijk de mail naar X maar ook naar mijzelf en naar een vertrouwenspersoon (vb vakbondssecretaris) in BBC)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 okt 2019 14:54



Werkgever is verplicht om u voldoende taken te geven. Als hij dit nalaat kan u mogelijk een verbreking in hoofde van de werkgever inroepen,
wat een gevaarlijk advies

zelfs al zou je hierin slagen, wordt je nog altijd werkloos afhankelijk van je wil, lukt het je niet, mag je zelf een verbrekingsvergoeding en gerechtskosten betalen, en geen recht op een werkloosheidsuitkering.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 okt 2019 15:04

Is het aan te raden om de onjuistheden is zijn email -nav ons eerste gesprek- te weerleggen? Hij stuurt me bewust een foutieve samenvatting. Kan deze niet in mijn nadeel uitvallen wanneer ze mij (om dwingende reden) ontslaan?
als u hierop wenst te reageren doe dit via uw vakbond, mogelijk geeft u een begin van bewijs aan uw werkgever als u dit zelf doet.
er is wel veel kans dat ze u dit gaan afraden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”