Waarde concurrentiebeding zonder specifieke voorwaarden

engeltje2550
Topic Starter
Berichten: 38

Waarde concurrentiebeding zonder specifieke voorwaarden

#1 , 10 okt 2019 19:53

Ik werk momenteel in de consultancy in een bedrijf dat binnen 2 mnd wordt samengevoegd met een ander, waarbij mijn leidinggevende managersfunctie niet meer zal bestaan. De aangeboden functie is 3 stappen terug en ik zie dat niet zitten, dus ik zou voor mezelf willen beginnen. Nu heb ik een personeelshandboek voor ontvangst getekend bij mijn start 3 j geleden waar instaat dat ik tijdens en na mijn contract geen concurrentiele activiteiten mag uitoefenen, hetzij voor een andere werkgever hetzij voor mezelf. Er staat geen termijn in en geen grondgebied/regio. Is dit wel geldig dan? Ik ga ervan uit dat dit er wettelijk in moet? Het is ook algemeen een punt in het personeelshandboek, en voor zover ik weet moet elk concurrentiebeding persoonlijk zijn. Tevens zal de functie waarvoor ik ben aangenomen niet meer bestaan ( was manager belgische afdeling en zal teamleider over 3 consultants worden nu)
Waar sta ik?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2019 20:06

Normaal is het grond gebied bepaalt zoals de benelux .

En als je de firma verlaat moet men een som geld aan je geven voor het concurrentie beding.

In dien je weg bent hebben ze een tijd ik denk 18 dagen om je melden dat ZIJ AFZIEN van het concurrentie beding
Doet hij niet dan kan je u geld op eisen .

Art. 65.§ 1. Onder concurrentiebeding wordt verstaan het beding waarbij de werkman de verbintenis aangaat bij zijn vertrek uit de onderneming geen soortgelijke activiteiten uit te oefenen, hetzij door zelf een onderneming uit te baten, hetzij door in dienst te treden bij een concurrerende werkgever, waardoor hij de mogelijkheid heeft de onderneming, die hij heeft verlaten, nadeel te berokkenen door de kennis, die eigen is aan die onderneming en die hij op industrieel of op handelsgebied in die onderneming heeft verworven, voor zichzelf of ten voordele van een concurrerende onderneming aan te wenden.
§ 2. Het concurrentiebeding wordt als niet-bestaande beschouwd in de arbeidsovereenkomsten waarin het jaarloon ((35 000) EUR) niet overschrijdt. <KB 1984-12-14/33, art. 1, 008> <KB 2000-07-20/66, art. 1, 046; Inwerkingtreding : 01-01-2002>

(NOTA : het bedrag van 16.100 EUR en 32.200 EUR worden bij indexering gebracht op 33.221 EUR en 66.441 EUR <VARIA 2015-11-04/01, art. M; Inwerkingtreding : 01-01-2016>)

De geldigheid van elk concurrentiebeding is bovendien ondergeschikt aan de navolgende voorwaarden :
1° het moet betrekking hebben op soortgelijke activiteiten;
2° het moet geografisch worden beperkt tot de plaatsen waar de werkman de werkgever werkelijk concurrentie kan aandoen, gelet op de aard van de onderneming en haar actieradius. Het mag niet verder reiken dan 's lands grondgebied;
3° het mag niet langer lopen dan twaalf maanden vanaf de dag dat de dienstbetrekking een einde heeft genomen;
4° het moet voorzien in de betaling van een enige en forfaitaire compensatoire vergoeding door de werkgever, tenzij hij binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf het ogenblik van de stopzetting van de overeenkomst afziet van de werkelijke toepassing van het concurrentiebeding.

Het minimumbedrag van die vergoeding is gelijk aan de helft van het brutoloon van de werkman dat overeenstemt met de toepassingsduur van het beding. De basis van dat bedrag wordt gevormd door het brutoloon dat de werkman heeft ontvangen gedurende de maand voorafgaand aan de dag waarop de dienstbetrekking een einde heeft genomen.

Voor de werklieden met een geheel of gedeeltelijk veranderlijk loon wordt dat bedrag voor het veranderlijke gedeelte berekend op het gemiddelde brutoloon van de twaalf maanden die de dag van de beëindiging van de overeenkomst voorafgaan.
Het beding moet, op straffe van nietigheid, worden vastgelegd in een geschrift dat de toepassingsmodaliteiten van de hierboven opgesomde voorwaarden bepaalt. De paritaire comités of de paritaire subcomités kunnen deze modaliteiten nader bepalen in het licht van de voorwaarden die eigen zijn aan hun bedrijfstak.
Het beding dat aan de bepalingen van onderhavig artikel voldoet, heeft geen uitwerking wanneer aan de overeenkomst een einde wordt gemaakt, ofwel [1 gedurende de eerste zes maanden vanaf de aanvang van de overeenkomst]1, ofwel na deze periode door de werkgever zonder dringende reden of door de werkman om dringende reden.
Indien de werkman het concurrentiebeding overtreedt, is hij ertoe gehouden aan de werkgever het bedrag terug te storten dat deze laatste ter toepassing van het in § 2, vijfde lid, 4°, van onderhavig artikel neergelegde beginsel heeft uitgekeerd en hij zal hem daarenboven een gelijkwaardig bedrag moeten betalen. Op verzoek van de werkman kan de rechter evenwel het bedrag van de conventioneel vastgestelde vergoeding verminderen, inzonderheid rekening houdend met de veroorzaakte schade en met de werkelijke duur van de periode tijdens welke het beding werd nagekomen. De rechter kan eveneens, op verzoek van de werkgever een hogere schadeloosstelling toewijzen, onder de verplichting het bewijs te leveren van het bestaan en de omvang van de schade.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

engeltje2550
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 10 okt 2019 20:16

Ja dat had ik ook al nagelezen, maar dat is het juist, er staat geen termijn in, en ook geen regio. Het is heel algemeen....

Reclame

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 okt 2019 09:12

TS heeft dat gelezen in een soort "personeelshandboek". Dat is dus een document zonder details over iedere zaak afzonderlijk.
Mogelijks ontvang je nadat je uw ontslagbrief hebt verstuurd een specifiek document met alle juiste gegevens over uw zaak.

engeltje2550
Topic Starter
Berichten: 38

#5 , 11 okt 2019 09:18

TS heeft dat gelezen in een soort "personeelshandboek". Dat is dus een document zonder details over iedere zaak afzonderlijk.
Mogelijks ontvang je nadat je uw ontslagbrief hebt verstuurd een specifiek document met alle juiste gegevens over uw zaak.
Voor mij een vrij onduidelijk antwoord. Wat bedoel je juist?

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 okt 2019 10:38

Het 'personeelsdagboek" dat je hebt ontvangen is een algemene regel, voor het hele bedrijf. Eens je uw ontslag gegeven hebt zal er misschien een specifieker regel / document voor u afzonderlijk komen.

Het is ook algemeen een punt in het personeelshandboek, en voor zover ik weet moet elk concurrentiebeding persoonlijk zijn.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”