verandering contract

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

verandering contract

#1 , 26 sep 2019 18:23

Hi iedereen,

Een vraagje, mijn vrouw heeft sinds een maand een nieuwe job onder een vast contract onbepaalde duur aangenomen.
Nu komt echter de bedrijfsleider af dat hij het niet meer ziet zitten om mensen onder dit contract te houden (staat zwart op wit op mail)
Hij heeft nu een contract onder de noemer handelsagentuur doorgestuurd (als HR manager) en stelt mijn vrouw voor de keuze, ofwel accepteert ge dit of wel moogt ge vertrekken (staat er zo niet letterlijk in, maar komt er wel op neer)
Ze gaat op mijn aanraden dit natuurlijk niet aannemen, want dit zou op zelfstandige basis zijn, wat ook een hoop kosten met zich meebrengt, die niet gecompenseerd worden met het inkomen (netto krijgt ze nu evenveel als ze zou krijgen onder de handelsagentuur van het bedrijf)
Ik heb een vermoeden dat dit totaal niet wettelijk kan, maar wat zijn de gevolgen die hier aan vast hangen voor mijn vrouw en haar collega.
Mijn vrouw had haar job opgezegd om te kunnen beginnen op haar nieuwe job, dus ik weet niet hoe het met een uitkering gaat zitten.

Zou er iemand mij tips kunnen doorsturen, eventueel prive, met de mogelijkheden die er voor ons zijn.

mvg
Steve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 26 sep 2019 23:24

naar de vakbond gaan en dit via deze weg aankaarten

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2019 08:31

Vakbond inschakelen .

Maar ze kunnen haar wel altijd ontslaan, als men haar verbrekingsvergoeding uitbetaald is zij ontslagen, en daar ze nog maar pas werkt is de opzeg niet zo lang !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2019 09:29

@denlowie
Dat ze haar kunnen ontslaan is niet echt het probleem. we willen dit zelfs. Waar we schrik voor hebben is dat hij haar gaat proberen te ontslaan met dringende redenen of iets dergelijks waardoor ze misschien geen uitkering gaat krijgen.
Misschien belangrijk om te vermelden, Maar ze is van haar oude job, waar ze 5 jaar (ongelukkig) werkte, onmiddellijk kunnen switchen naar haar nieuwe job (dus 31 augustus einde contract incl opzeggingstermijn), 1 september begin nieuwe job). ik denk dat ze hierdoor wel recht heeft op haar volledige uitkering.

Waar hij ook zit mee te dreigen, is dat ze ontslaan wordt omdat ze onmogelijke targets niet heeft gehaald en dus niet uitbetaald moet worden. ik denk dat dit niet kan kloppen en dat de targets enkel invloed hebben op een commissie bovenop het vastgestelde bruto loon.

Ik zou graag wel bevestiging hebben of mijn vermoedens kloppen en dat we hierdoor wat minder stress hierrond hebben. Afspraak bij vakbond is gemaakt, maar is pas 1 oktober. wat voor mij te veraf is omdat men vrouw lichtjes in paniek is geraakt en enorm zit te stressen nu.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 sep 2019 11:07

De vakbond zwaait dan met hun toverstok en het probleem is opgelost.

De vakbond kan hier weinig betekenen. Het enige wat zij zullen doen, is dezelfde analyse maken als wat u al zelf gedaan heeft.

De werkgever is vrij om zijn activiteiten te organiseren zoals hij wil. Indien de mogelijkheid bestaat om dit via handelsagentuur te regelen, is dat voor de werkgever een interessante piste.

Natuurlijk geldt pacta sunt servanda: een overeenkomst die reeds gesloten is, blijft van kracht. De werkgever zal dat contract moeten opzeggen. Wat sommige mensen ook beweren, de vakbond kan ontslag niet ongedaan maken. De vraag is dan inderdaad op welke wijze.

Het niet halen van targets is geen reden tot ontslag om dringende redenen. Het niet halen van targets is ook geen reden om het verschuldigde loon niet uit te betalen.

De werkgever moet hoe dan ook in de buidel tasten. Als daar problemen mee zijn, kan de vakbond wel iets betekenen. Ofdat dan enige kwaliteit zal hebben, laat ik in het midden.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2019 12:01

ik denk dat ze hierdoor wel recht heeft op haar volledige uitkering.
.
Daar denk je fout in !

De rva zal het zeker zien als zelf ontslag.

Maar wat veel erger is waar u nog niet aan gedacht heeft !!!

Als je zelf ontslag neemt moet je XX aantal weken gewerkt hebben bij je nieuwe werkgever om te kunnen stempelen , ik geloof dat dit 3 maanden is , ik schrijf dit onder voorbehoud want het kan meer zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 sep 2019 12:23

ik denk dat ze hierdoor wel recht heeft op haar volledige uitkering.
.
Daar denk je fout in !

De rva zal het zeker zien als zelf ontslag.

Maar wat veel erger is waar u nog niet aan gedacht heeft !!!

Als je zelf ontslag neemt moet je XX aantal weken gewerkt hebben bij je nieuwe werkgever om te kunnen stempelen , ik geloof dat dit 3 maanden is , ik schrijf dit onder voorbehoud want het kan meer zijn .
Lowie, misschien kunnen deze 2 links helpen. Aantal weken zal zeker afhangen van de beslissing RVA/VDAB
http://www.bbtk.org/nieuws/Pages/werkve ... ering.aspx
Op google : ontslag geven en toch uitkering ? In deze gevallen wél-HLN.be

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 sep 2019 13:12

"mijn vrouw heeft sinds een maand een nieuwe job onder een vast contract onbepaalde duur aangenomen."

Indien mevrouw onder contract onbepaalde duur werd aangeworven, dan gaat het om een contract als werknemer. De werkgever dient dan ook zijn contract na te komen.

Indien de werkgever de werknemer ontslaat dient hij zijn verplichtingen hierin na te komen.

Zoals Ghentian schrijft, gaat het hier niet om een ontslag om dringende redenen.

Ik zie dan ook geen enkele reden waarom mevrouw zou geschorst worden van werkloosheidsuitkeringen.

Uiteraard mag zij zelf niet ontslag nemen. Zij kan niet verplicht te worden in te gaan op een eenzijdige wijziging van een contract/overeenkomst met de werkgever.

Zoals Ghentian schrijft kan de vakbond een ontslag niet ongedaan maken, wel kunnen ze er voor zorgen dat de rechten van betrokkene worden gevrijwaard.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 sep 2019 13:32

#8 Marcus,

Ik denk in de eerste plaats aan het feit dat zij pas in dienst is bij huidige werkgever. Maar is zij zelf vrijwillig opgestapt bij de vorige werkgever ( voor augustus ) ? Volgens mij is dit van belang in het kader van de werkloosheidsuitkering.
Buiten kijf dat huidige werkgever opzegvergoeding zal moeten betalen of vooropzeg laten uitdoen. Ontslag wegens dringende reden absoluut niet; gewoon ontslag wegens economisch niet rendabel kan wel ( gezien de tegenvallende omzetcijfers ).
https://vacature.com/nl-be/carriere/ont ... oefperiode
http://www.vlaamsabvv.be/art/pid/16555/ ... ntract.htm

Indien mevrouw ontslagen wordt door deze werkgever, hangt het er nog vanaf hoe de beëindiging bij haar hiervoor werkgever is gebeurd. Dat is niet duidelijk uit de topic.
Zelf ontslag geven is uit den boze. Veel zal afhangen van de houding RVA.
Laatst gewijzigd door father b op 28 sep 2019 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 sep 2019 13:43

Father,

Mevrouw heeft inderdaad zelf ontslag genomen bij haar vorige werkgever om te stappen in een ander contract van onbepaalde duur bij een andere werkgever. Dat dit contract vroegtijdig en eenzijdig zou opgezegd worden door de nieuwe werkgever, kan m.i. althans betrokkene niet verweten worden. M.i. zijn er dan ook voldoende argumenten om een uitsluiting door de RVA te voorkomen of te betwisten. Proefbedingen werden immers afgeschaft en zijn voor zover ik weet, niet opnieuw ingevoerd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 sep 2019 14:02

Father,

Mevrouw heeft inderdaad zelf ontslag genomen bij haar vorige werkgever om te stappen in een ander contract van onbepaalde duur bij een andere werkgever. Dat dit contract vroegtijdig en eenzijdig zou opgezegd worden door de nieuwe werkgever, kan m.i. althans betrokkene niet verweten worden. M.i. zijn er dan ook voldoende argumenten om een uitsluiting door de RVA te voorkomen of te betwisten. Proefbedingen werden immers afgeschaft en zijn voor zover ik weet, niet opnieuw ingevoerd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Marcus, ik volg u zeker; maar u schrijft zelf dat mevrouw hiervoor zelf ontslag heeft genomen, dus vrijwillig haar betrekking verbroken.
Daarom denk ik dat zij afhankelijk zal zijn van de beslissing RVA. Komt zij aan de vereiste weken ?
Wat proefbedingen betreft, is juist maar ....
https:/:www.jobat.be/nl/art/geen-proefperiode-meet-de- gevolgen
https://www.liantis.be/nl/personeelsbel ... zegtermijn

De verwijzingen in de door mij vermelde links zijn bedoeld voor de bepalingen van de RVA. De proefperioden zijn verleden tijd ( ? ) vanaf 2014.
Is voor mevrouw van belang te weten welke periode de RVA in haar geval kan toepassen = vakbond moet haar dat zeker kunnen meedelen. Ook als aanvulling op de reactie van denLowie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 sep 2019 15:14

Dit is hier reeds meerdere keren behandeld, als je zelf ontslag neemt, en je begint op een ander werk , en je word ontslagen dan moet je 3 maanden daar gewerkt hebben eer je terug stempel gerechtigd bent .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 sep 2019 15:18

Om miss wat meer verduidelijking te geven. Ze heeft haar vorige job pas opgezegd toen ze haar contract onbepaalde duur kon tekenen. Daar was onderling overeengekomen dat er geen opzegtermijn moest gewerkt worden. Haar huidige werkgever wilt nu over gaan (na 1 maand onder dit nieuwe contract) naar een contract handelsagentuur waardoor de reden waarom ze haar contract had opgezegd ook niet meer klopt. Als wij dit eerder hadden geweten, had ze het contract nooit getekend. Als we het financieel aankonden, mocht ze ontslag nemen. Als we tijdelijk geschorst zouden worden is het ook geen enorme ramp want dit kunnen we voor een korte periode wel opvangen. Zolang dit niet meer als 3 maanden zou zijn toch. Maar hoe wordt haar uitkering dan berekend? Want dit wordt normaal berekend op haar laatste brutoloon, waardoor ze mijn insziens tegen de maximum uitkering zou zitten

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 sep 2019 15:39

De juiste wet tekst vind ik nu niet, maar hier op forum meerdere malen geschreven door de REDEN en die kent dit zeer goed, maar hier wel een kranten artikel in afwachting van de juiste wetgeving

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 34111.html
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 sep 2019 16:47

Lowie,

Ik denk dat je deze wetgeving bedoelt:

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article.pl

In de wetgeving van de RVA lees ik echter ook het volgende:

De bepalingen inzake werkverlating en ontslag zijn niet van toepassing :

1° wanneer de werknemer vóór zijn uitkeringsaanvraag een nieuwe dienstbetrekking heeft uitgeoefend gedurende ten minste [dertien (KB 18.1.2018 - BS 9.2 - IW 19.2)] weken; (11)
KB art. 54
2° wanneer de werknemer het voordeel kan inroepen van artikel 30, derde lid, 2° of 3° of 42, § 2, 2° of 3° (12), op voorwaarde dat de werknemer aantoont dat zijn voormalige werkgever niet bereid is hem opnieuw te werk te stellen (13).

Deze inlichtingen zijn onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”